Det gamle testamente 2022
19.–25. desember. Jul: “Ham som vi ventet på, at han skulle frelse oss”


“19.–25. desember. Jul: ‘Ham som vi ventet på, at han skulle frelse oss’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“19.–25. desember. Jul”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesusbarnet er svøpt i hvitt tøy og ligger i halm

For unto Us a Child Is Born [For et barn er oss født], av Simon Dewey

19.–25. desember

Jul

“Ham som vi ventet på, at han skulle frelse oss”

Profetene i Det gamle testamente så med stor glede frem til Messias’ fødsel (se Jesaja 25:9). Når du forbereder deg til å undervise i julen, kan du overveie hvordan du kan hjelpe barna å finne glede over Frelseren Jesu Kristi fødsel.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna fortelle hva de vet om Jesu Kristi fødsel. Når de nevner en person eller gjenstand fra historien, kan du be dem tegne den på tavlen. Spør barna hva de liker ved denne historien.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Det gamle testamente lærer meg om Jesus.

Hjelp barna å fokusere på Frelseren Jesus Kristus som grunnen til at vi feirer jul. Du kan gjøre dette ved hjelp av skriftsteder fra Det gamle testamente som vitner om ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av fødselen (som Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 30, eller et av bildene i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Les Jesaja 9:6, og la hvert barn etter tur peke på Jesusbarnet når de hører ordene “et barn er oss født”. Del ditt vitnesbyrd om at profeter i Det gamle testamente visste at Jesus ville bli født.

  • Be hvert barn si navnet sitt, og påpek at i tillegg til navnet vårt, kan vi kalles andre ting, som søster eller bror eller venn. Be barna prøve å komme på andre eksempler. Les Jesaja 9:6 for barna, og legg vekt på navnene som henviser til Jesus Kristus: “Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste.” Hjelp barna å forstå det disse navnene forteller oss om Jesus.

  • Gi hvert barn en papirstjerne, og be barna holde opp stjernene når du leser følgende setning fra 4 Mosebok 24:17: “En stjerne stiger opp av Jakob.” Be barna fortelle hvordan Jesus er som en klar stjerne som skinner for hele verden. Syng en sang sammen om stjernen som viste seg da Jesus ble født, for eksempel “Julenatt” (Barnas sangbok, 24) eller “Den første sang” (Salmer, nr. 129).

Jesus Kristus er min Frelser.

Julen er en tid for å feire ikke bare Jesu fødsel, men også hans liv og misjon som verdens Frelser. Hvordan kan du hjelpe barna å føle glede og takknemlighet for Jesu Kristi forsoning?

Mulige aktiviteter

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Det gamle testamente lærer meg om Jesus Kristus, den lovede Messias.

Det gamle testamente er mer enn bare en samling interessante historier og skrifter. Formålet med det, i likhet med alle Skriftene, er å vitne om Jesus Kristus. Hjelp barna å lære hvordan de kan finne ham i Det gamle testamente.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lage en liste over alle Jesu Kristi navn og titler de kan finne i Moses 7:53; Salmene 23:1; Job 19:25; Jesaja 7:14; 9:6; 12:2; Amos 4:13; og Sakarja 14:16. La dem gå sammen to og to hvis de ønsker det. Be dem dele listene sine med hverandre. Hva lærer disse navnene og titlene oss om Frelseren?

  • Vis barna litt julepynt (eller bilder av julepynt), for eksempel en stjerne, et lys eller en gave. Spør barna hvordan hver av disse tingene kan minne oss om Frelseren. Forklar at Skriftene ofte bruker symboler til å undervise oss om Jesus Kristus. Be barna se i ett eller flere av følgende vers etter noe som kan symbolisere Jesus Kristus: 1 Mosebok 22:8; 2 Mosebok 17:6; Salmene 18:2; 27:1 (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier for ytterligere eksempler). Hvordan kan Jesus sammenlignes med et lam, vann, en klippe, en festning eller lys?

  • Når dere nå nærmer dere slutten av deres studium av Det gamle testamente i år, kan du be barna dele sine favoritthistorier eller -skriftsteder fra Det gamle testamente. Hva lærer disse historiene eller skriftstedene oss om Jesus Kristus? Hvorfor er vi takknemlige for å ha Det gamle testamente?

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Når vi feirer Jesu Kristi fødsel, kan vi også glede oss over hans liv og sonoffer. Hvordan kan du bruke skriftsteder fra Det gamle testamente til å hjelpe barna å bygge opp sin tro på sin Frelser og Forløser?

Mulige aktiviteter

  • Les Jesaja 7:14 sammen, og be så barna fortelle hva de vet om Kristi fødsel. Du kan også vise videoen “The Nativity” [Jesu fødsel] (ChurchofJesusChrist.org), og be hvert barn velge en person fra videoen og fortelle hva vedkommende kan ha følt. Bær vitnesbyrd om Frelseren, og be barna gjøre det samme.

  • For å hjelpe barna å forstå Jesu Kristi rolle som vår Frelser kan du be dem lese Jesaja 25:8–9; 53:3–5 og Hosea 13:14. Hva lærer disse skriftstedene oss om hvordan Herren frelser oss? Hvordan kan vi “fryde og glede oss i hans frelse”? (Jesaja 25:9).

  • Syng en sang sammen om Jesu Kristi kjærlighet til oss, for eksempel “Det lille barn Jesus” (Barnas sangbok, 26) eller “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 111). Be barna dele ord eller uttrykk som hjelper dem å føle Frelserens kjærlighet.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna fortelle familien eller en venn om noe de har lært om Jesus Kristus fra Det gamle testamente. Oppfordre dem til å begynne å studere Det nye testamente denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Skap en atmosfære som innbyr Ånden. Det er mange måter du kan innby Ånden i klassen din på. Musikk kan oppmuntre til ærbødighet. Uttrykk for kjærlighet kan skape en varm, åndelig atmosfære. Overvei med bønnens hjelp hva du kan gjøre for å skape et åndelig miljø i klassen. (Se Undervisning på Frelserens måte,15.)

Skriv ut