Det gamle testamente 2022
19.–25. desember. Jul: “Ham som vi ventet på, at han skulle frelse oss”


“19.–25. desember. Jul: ‘Ham som vi ventet på, at han skulle frelse oss’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“19.–25. desember. Jul”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesusbarnet er svøpt i hvitt tøy og ligger i halm

For unto Us a Child Is Born [For et barn er oss født], av Simon Dewey

19.–25. desember

Jul

“Ham som vi ventet på, at han skulle frelse oss”

I julen kan du overveie hvordan Det gamle testamente har styrket ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus gjennom hele året.

Skriv ned inntrykkene dine

Det gamle testamente formidler en ånd av ivrig forventning. På den måten er det litt som julen. Fra og med Adam og Eva så patriarker, profeter, poeter og andre i Det gamle testamente frem til bedre tider, fylt med håp om fornyelse og befrielse ved Messias. Og israelittene hadde ofte behov for dette håpet – enten de var i fangenskap i Egypt eller Babylon eller ble holdt fanget av sin egen synd eller sitt eget opprør. Gjennom alt dette minnet profeter dem om at en Messias, en befrier, skulle komme for “å utrope frihet for de fangne” (Jesaja 61:1).

Dette håpet begynte å bli oppfylt da Jesus Kristus ble født i Betlehem. Israels mektige Befrier ble født i en stall og lagt i en krybbe (se Lukas 2:7). Men han var ikke bare de gamle israelittenes befrier. Han kom for å befri deg – for å bære dine sykdommer og dine sorger, for å bli knust for dine misgjerninger, slik at du ved hans sår kan bli helbredet (se Jesaja 53:4–5). Det er derfor julen er så full av gledesfylt forventning også i dag. Messias kom for over 2000 år siden, og han fortsetter å komme inn i vårt liv når vi søker ham.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jeg gleder meg over min Forløser.

Julen er kjent som en gledesfylt tid på grunn av den glede Jesus Kristus gir verden. Selv de som ikke tilber Jesus som Guds Sønn, kan ofte føle julens lykke. Grunn på gleden du føler fordi vår himmelske Fader sendte sin Sønn.

Flere hundre år før Frelseren ble født, følte også profeter i Det gamle testamente glede da de talte om den kommende Messias. Les noen av følgende skriftsteder, og tenk på hvorfor de må ha vært dyrebare for dem som så frem til Frelserens misjon: Salmene 35:9; Jesaja 25:8–9; 44:21–24; 51:11; Sefanja 3:14–20; Moses 5:5–11. Hvorfor er disse skriftstedene dyrebare for deg?

Se også Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 81–84.

Symboler kan hjelpe meg å minnes Jesus Kristus.

Mange av tradisjonene knyttet til julen kan ha symbolske betydninger som viser oss veien til Kristus. Stjerneformede dekorasjoner symboliserer den klare stjernen som skinte den natten Jesus ble født (se Matteus 2:2). Julesangere kan minne oss om englene som viste seg for hyrdene (se Lukas 2:13–14). Når du har studert Det gamle testamente i år, har du kanskje lagt merke til mange symboler på Frelseren. Nedenfor finner du noen av dem. Vurder å studere disse og skrive ned det de lærer deg om ham.

Hvilke andre symboler, skriftsteder og beretninger har du funnet i Skriftene som vitner om Jesus Kristus?

Se også 2 Nephi 11:4; Mosiah 3:14–15; Moses 6:63; “Forbilder og symboler på Kristus”, i Veiledning til Skriftene, “Jesus Kristus”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

“Han skal få navnet Under”.

Jesus Kristus omtales med mange forskjellige navn og titler. Hvilke titler finner du i følgende vers? Salmene 23:1; 83:18; Jesaja 7:14; 9:6; 12:2; 63:16; Amos 4:13; Sakarja 14:16; Moses 7:53. Hvilke andre titler kan du komme på? Du kan også gjerne skrive titler på Jesus Kristus som du finner i julesalmer. Hvordan påvirker hver tittel ditt syn på ham?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Juletradisjoner kan peke på Jesus Kristus.Israelske familier hadde tradisjoner, for eksempel påsken og andre høytider, som var ment å rette deres hjerte og sinn mot Herren (se 2 Mosebok 12). Hvilke tradisjoner har familien deres i julen som hjelper dere å fokusere på Jesus Kristus? Hvilke tradisjoner kjenner dere til fra slektshistorien deres? Dere kan gjerne vurdere å snakke sammen som familie om noen tradisjoner dere ønsker å starte. Noen forslag kan være å hjelpe noen i nød (du finner forslag i ComeuntoChrist.org/light-the-world), invitere en venn til å se Det første presidentskaps juleandakt sammen med dere (broadcasts.ChurchofJesusChrist.org), skrive deres egen julesang eller finne en kreativ måte å dele budskapet om Kristi fødsel med andre på.

“Jesusbarnet: En historie om Jesu fødsel.”Hvordan kan du hjelpe familiemedlemmene å føle ærbødighet og glede over Kristi fødsel? Dere kan gjerne se videoen “The Christ Child: A Nativity Story” [Jesusbarnet: En historie om Jesu fødsel] (ChurchofJesusChrist.org) eller lese Matteus 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20 sammen. Hvert familiemedlem kan velge en person fra videoen eller beretningen fra Skriftene og fortelle hva vedkommende følte for Frelseren. Familiemedlemmene kan også uttrykke sine egne følelser for ham.

Finn Frelseren i Det gamle testamente.Når dere forbereder dere til å studere Jesu Kristi liv i Det nye testamente neste år, kan dere vurdere å gjennomgå det familien har lært om ham i år i Det gamle testamente. Dere kan gjerne gjennomgå oversiktene i denne ressursen og eventuelle personlige studienotater for å hjelpe dere å huske hva dere har lært. Yngre barn kan ha nytte av å se gjennom Historier fra Det gamle testamente eller bildene i denne ressursen. Hvilke profetier eller historier skilte seg ut for oss? Hva har vi lært om Frelseren?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “O skjønne, lille Betlehem”, Salmer, nr. 126.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lytt til familiemedlemmene. “Å lytte er en kjærlighetshandling. Det krever at vi bryr oss mer om hva en annen har på hjertet enn hva som er neste punkt på dagsordenen eller leksjonsplanen … Når du er ekstra oppmerksom på [familiemedlemmenes] uttalte og uuttalte budskap, vil du forstå deres behov, deres bekymringer og deres ønsker bedre. Ånden vil hjelpe deg å vite hvordan du skal undervise dem” (Undervisning på Frelserens måte, 34).

Bilde
Maria og Jesusbarnet i stallen sammen med hyrder

The Nativity [Kristi fødsel], av N.C. Wyeth

Skriv ut