Det gamle testamente 2022
5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: “Helliget til Herren”


“5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: ‘Helliget til Herren’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Laie Hawaii tempel

Laie Hawaii tempel

5.–11. desember

Haggai; Sakarja 1–3; 7–14

“Helliget til Herren”

Å lese i Skriftene innbyr åpenbaring. Vær åpen for budskap som Den hellige ånd åpenbarer for deg når du leser Haggai og Sakarja.

Skriv ned inntrykkene dine

Etter flere tiår i fangenskap fikk en gruppe israelitter, sannsynligvis inkludert profetene Haggai og Sakarja, lov til å vende tilbake til Jerusalem. Noen i denne gruppen husket hvordan Jerusalem så ut før det ble ødelagt. Forestill deg hva de følte da de så ruinene som en gang hadde vært deres hjem, deres møtesteder og deres tempel. Til dem som lurte på om tempelet noensinne igjen ville ligne Herrens “hus i dets første herlighet” (Haggai 2:3), talte profeten Haggai Herrens oppmuntrende ord: “Vær frimodig, alt folk i landet, sier Herren, og arbeid! For jeg er med dere … Frykt ikke!” “Jeg vil fylle dette huset med herlighet … Og på dette stedet vil jeg gi fred.” (Haggai 2:4–5, 7, 9.)

Men det var ikke bare det hellige tempelet som trengte gjenoppbygging. På mange måter lå Guds folk i ruiner åndelig sett. Og å gjenoppbygge et hellig folk krever mer enn å hugge steiner og justere dem for å bygge en tempelmur. I dag bærer templer påskriften “Helliget Herren”, og disse ordene gjelder ikke bare for en bygning, men for en livsstil. Å gravere disse ordene på “hestenes bjeller” og “hver gryte i Jerusalem” (Sakarja 14:20–21) hjelper bare hvis de også er gravert på ethvert hjerte. Sann hellighet krever at Herrens ord og lover “når” oss (se Sakarja 1:6) og lar hans kraft forandre vår natur slik at vi blir hellige som ham (se 3 Mosebok 19:2).

Du finner en oversikt over Haggai og Sakarja i “Haggai” og “Sakarja” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Haggai 1; 2:1–9

“Legg merke til hvordan det går dere!”

Det var mange viktige ting å gjøre for å gjenoppbygge Jerusalem. Men etter at det var gått omtrent 15 år siden israelittene kom tilbake, var Herren misfornøyd med at gjenoppbyggingen av tempelet ikke hadde fått høyere prioritet (se Haggai 1:2–5; se også Esra 4:24). Når du leser Haggai 1; 2:1–9, kan du overveie spørsmål som disse: Hvilke konsekvenser sto israelittene overfor fordi de ikke hadde fullført tempelet? Hvilke velsignelser lovet Herren dem hvis de fullførte byggingen av hans hus? Du kan gjerne benytte anledningen til å “[legge] merke til hvordan det går [deg]” – til å tenke over dine prioriteringer og hvordan du kan bringe dem i samsvar med Herrens.

Se også Lære og pakter 95; Terence M. Vinson, “Frelserens sanne disipler”, Ensign eller Liahona, nov. 2019, 9–11.

Sakarja 1–3; 7–8; 14

Herren kan gjøre meg hellig.

Søster Carol F. McConkie har sagt: “Hellighet er å ta valg som fører til at vi beholder Den hellige ånd som vår veileder. Hellighet er å sette til side våre naturlige tilbøyeligheter og bli ‘en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning’ [Mosiah 3:19] … Vårt håp om hellighet er sentrert om Kristus, i hans barmhjertighet og hans nåde” (“I hellig skrud”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 9–10). Ha disse læresetningene i tankene mens du leser Herrens ord gitt gjennom profeten Sakarja, som oppfordrer Israel til å bli mer hellig: Sakarja 1:1–6; 3:1–7; 7:8–10; 8:16–17. Legg merke til det Herren ba Israel om å gjøre så han kunne gjøre dem hellige. Hvordan hjelper han deg å bli mer hellig?

Sakarja 2:10–11; 8:1–8; 14:9–11, 20–21 beskriver hvordan livet vil bli en gang i fremtiden når vi alle bor sammen med Herren i en hellig tilstand. Hva kan disse beskrivelsene ha betydd for dem som gjenoppbygget Jerusalem på Sakarjas tid? Hva betyr de for deg?

Bilde
Jesu seierrike inntog i Jerusalem

“Se, din konge kommer til deg. Rettferdig er han og full av frelse, ydmyk er han og rir på et esel” (Sakarja 9:9). Triumphal Entry [Det seierrike inntog], av Harry Anderson

Sakarja 9:9–11; 11:12–13; 12:10; 13:6–7; 14:1–9

Jesus Kristus er den lovede Messias.

Flere av Sakarjas skrifter peker på Jesu Kristi jordiske virke og også hans annet komme. Sammenlign følgende profetier fra Sakarja med beslektede skriftsteder fra andre bøker med hellig skrift:

Hva lærte du om Frelseren da du studerte disse skriftstedene? Hvorfor er det viktig for deg å forstå disse skriftstedene?

Se også Veiledning til Skriftene, “Messias” (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Haggai 1:2–7.Disse versene kan få familien til å “[legge] merke til hvordan det går [dem]”. Familiemedlemmene kan kanskje rollespille setningene i vers 6. Hva lærer dette verset oss om å verdsette det som hører verden til, fremfor det som hører Gud til? Dere kan gjerne snakke sammen om familiens prioriteringer. Å synge en sang som “Jeg prøver å ligne Jesus” (Barnas sangbok, 40) kan hjelpe familien å vurdere hva dere er flinke til og hvilke områder dere kan bli bedre på.

Haggai 2:1–9.For å presentere disse versene kan du fortelle historien om Provo City Center tempel, som ble gjenoppbygget fra et avholdt tabernakel som hadde blitt ødelagt av brann (se videoen “Provo City Center Temple Completed” [Provo City Center tempel fullført], ChurchofJesusChrist.org). Når familien leser Haggai 2:1–9, kan du be familiemedlemmene tenke på noe i livet vårt som kan være som arbeidet med å gjenoppbygge tempelet som hadde blitt ødelagt. Hvordan gjenoppbygger Herren oss etter tragedier eller motgang?

Sakarja 3:1–7.Mens du leser disse versene, kan du vise familien noen skitne klær. Hva kan Josva ha følt da han sto foran engelen i skitne klær? Hvordan kan synd sammenlignes med skitne klær? Hva lærer Sakarja 3:1–7 oss om tilgivelse? Dere kan så vaske klærne sammen og snakke om den rensende kraften i Frelserens forsoning.

Sakarja 8:1–8.Hva gjør inntrykk på oss ved Sakarjas syn om Jerusalems fremtid? Hva finner vi der som vi gjerne vil se i vårt lokalsamfunn? Hvordan kan vi innby Frelseren til å bo blant oss? (se Gary E. Stevenson, “Hellige hjem, hellige templer”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 101–3).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg prøver å ligne Jesus”, Barnas sangbok, 40.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Benytt anledninger til selvransakelse. Når du studerer Skriftene, vil du ofte bli inspirert til å grunne på ditt egen engasjement for vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Følg de inntrykkene du mottar.

Bilde
Tidslinje som viser hvordan Provo tabernakel i Provo i Utah ble ødelagt av brann og gjenoppbygget som Provo City Center tempel

Skriv ut