Det gamle testamente 2022
28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja: “Hans gange er som i eldgammel tid”


“28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja: ‘Hans gange er som i eldgammel tid’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesus ser opp på stjernene

“Hans gange er som i eldgammel tid” (Habakkuk 3:6). In the Beginning Was the Word [I begynnelsen var Ordet], av Eva Timothy

28. november–4. desember

Nahum; Habakkuk; Sefanja

“Hans gange er som i eldgammel tid”

Du kan studere Skriftene hele livet og fremdeles finne ny innsikt. Ikke føl at du må forstå alt nå. Be om hjelp til å oppfatte budskapene du trenger i dag.

Skriv ned inntrykkene dine

Å lese Det gamle testamente innebærer ofte å lese profetier om ødeleggelse. Herren kalte ofte profeter til å advare de ugudelige om at hans straffedommer var over dem. Nahums, Habakkuks og Sefanjas tjenestegjerning er gode eksempler. I fryktelige detaljer forutsa disse profetene byers fall som på den tiden virket sterke og mektige – Nineve, Babylon og til og med Jerusalem. Men det var for flere tusen år siden. Hvorfor er det verdifullt å lese disse profetiene i dag?

Selv om disse stolte, ugudelige byene ble ødelagt, vedvarer stolthet og ugudelighet i dag. I dagens samfunn kan vi noen ganger føle oss omgitt av de onder som ble fordømt av oldtidens profeter. Vi kan til og med oppdage spor av dem i vårt eget hjerte. Disse profetiene i Det gamle testamente viser hva Herren mener om stolthet og ugudelighet, og de lærer oss at vi kan vende oss bort fra disse ondene. Kanskje det er én grunn til at vi fremdeles leser disse gamle profetiene i dag. Nahum, Habakkuk, Sefanja og de andre var ikke bare dommedagsprofeter – de profeterte også om befrielse. Beskrivelsene av ødeleggelse balanseres med oppfordringer til å komme til Kristus og motta hans barmhjertighet: “Søk Herren … Søk rettferdighet, søk ydmykhet” (Sefanja 2:3). Dette var Herrens måte i oldtiden, og det er hans måte i dag. “Hans gange er som i eldgammel tid” (Habakkuk 3:6).

Du finner oversikter over disse bøkene i “Nahum”, “Habakkuk” og “Sefanja” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Nahum 1

Herren er både mektig og barmhjertig.

Nahums oppgave var å forutsi ødeleggelsen av Nineve – hovedstaden i det voldelige assyriske riket, som hadde adspredt Israel og behandlet Juda brutalt. Nahum begynte med å beskrive Guds vrede og makeløse kraft, men han talte også om Guds barmhjertighet og godhet. Du kan gjerne vurdere å finne vers i kapittel 1 som hjelper deg å forstå hver av disse egenskapene – og andre av Guds egenskaper som du legger merke til. Hvorfor tror du det er viktig å vite hver av disse tingene om Herren?

Noen vil kanskje finne det vanskelig å forene læresetningene i Skriftene om at “Herren er god” (Nahum 1:7) med læren om at “En hevner er Herren mot sine motstandere” (Nahum 1:2). I Mormons bok hadde Almas sønn Corianton lignende spørsmål om “Guds rettferdighet i å straffe synderen” (Alma 42:1). For å lære mer om Guds barmhjertighet og hvordan den forholder seg til hans rettferdighet, kan du lese Almas svar til Corianton i Alma 42.

Bilde
stenfestning

“Herren er god, et vern på trengselens dag” (Nahum 1:7).

Habakkuk

Jeg kan stole på Herrens vilje og hans tidsplan.

Til og med profeter har noen ganger spørsmål om Herrens veier. Habakkuk, som levde i en tid med omfattende ugudelighet i Juda, begynte sin opptegnelse med spørsmål til Herren (se Habakkuk 1:1–4). Hvordan vil du sammenfatte Habakkuks bekymringer? Har du noen gang hatt lignende følelser?

Herren svarte på Habakkuks spørsmål ved å si at han ville sende kaldeerne (babylonierne) for å straffe Juda (se Habakkuk 1:5–11). Men Habakkuk ble likevel forferdet, for det virket urettferdig for Herren å ikke gjøre noe “når den ugudelige [Babylon] tilintetgjør den som er mer rettferdig [Juda]” (se vers 12–17). Hva finner du i Habakkuk 2:1–4 som inspirerer deg til å stole på Herren når du har ubesvarte spørsmål?

Kapittel 3 av Habakkuk er en lovprisning til Gud og et uttrykk for tro på ham. Hva gjør inntrykk på deg ved Habakkuks ord i vers 17–19? Hvordan er tonen i disse versene forskjellig fra Habakkuk 1:1–4? Grunn på hvordan du kan utvikle større tro på Gud, også når livet virker urettferdig.

Se også Hebreerne 10:32–39; 11; Lære og pakter 121:1–6; Robert D. Hales, “Å vente på Herren: Din vilje skje”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 71–74.

Sefanja

“Søk Herren, alle dere nedbøyde i landet”.

Sefanja profeterte at Judas folk ville bli fullstendig ødelagt av babylonierne på grunn av sin ugudelighet. “Jeg river bort, ja, jeg river alt bort fra jorden, sier Herren” (Sefanja 1:2). Men Sefanja sa også at en “rest” ville bli bevart (Sefanja 3:13). Når du leser disse profetiene, kan du legge merke til hva slags holdninger og adferd som førte til at Juda og andre grupper ble ødelagt – se spesielt Sefanja 1:4–6,12; 2:8, 10, 15; 3:1–4. Se så etter kjennetegn på dem Gud ville bevare – se Sefanja 2:1–3; 3:12–13, 18–19. Hvilket budskap føler du at Herren gir deg i disse versene?

Sefanja 3:14–20 beskriver de rettferdiges glede etter at Herren “har ryddet bort din fiende” (vers 15). Hvilke velsignelser som loves i disse versene, skiller seg ut for deg? Hvorfor er det viktig for deg å vite om disse velsignelsene? Du kan gjerne sammenligne disse versene med opplevelsene som er beskrevet i 3 Nephi 17, og grunne på hva Jesus Kristus føler for sitt folk – deriblant deg selv.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Nahum 1:7.Hvordan er Herren som “et vern”? Kanskje familien kan bygge et enkelt vern, eller en festning, i hjemmet og snakke om Nahum 1:7 mens de er inne i den. Hva gjør vår tid til “trengselens dag”? Hvordan styrker Jesus Kristus og hans evangelium oss? Hvordan viser vi at vi tar vår “tilflukt til ham”?

Habakkuk 2:14.Hvordan kan vi bidra til å oppfylle profetien i dette verset?

Habakkuk 3:17–19.Hva kan vi lære av Habakkuks eksempel i disse versene?

Sefanja 2:3.Dere kan gjerne leke en lek hvor familiemedlemmene må finne ordene “rettferdighet” og “ydmykhet” på en side med mange andre ord. De kan så snakke om eksempler på rettferdighet og ydmykhet de har sett i hverandre. Hva vil det si å søke rettferdighet og ydmykhet?

Sefanja 3:14–20.Hva finner vi i Sefanja 3:14–20 som får oss til å ønske å “rop[e] med fryd [og] rop[e] høyt og fryd[e oss] av fullt hjerte”? Kanskje familien kan synge salmer eller sanger de kommer på mens de leser disse versene.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg søker Herren i unge år”, Barnas sangbok, 67.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Vær tålmodig. Noen ganger ønsker vi svar på våre spørsmål med en gang, men åndelig innsikt tar tid og kan ikke fremtvinges. Herren sa til Habakkuk: “Vent på det! For komme skal det” (Habakkuk 2:3).

Bilde
Jesus stiger ned iført en rød kappe

“Herren din Gud er midt iblant deg” (Sefanja 3:17). He Comes Again to Rule and Reign [Når han igjen skal komme ned, regjerer han i evig fred], av Mary R. Sauer

Skriv ut