Det gamle testamente 2022
21.–27. november. Jonas; Mika: “Han har lyst til miskunnhet”


“21.–27. november. Jonas; Mika: ‘Han har lyst til miskunnhet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. november. Jonas; Mika”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
en mann krabber på en strand med en hval i havet bak seg

Jonah on the Beach at Nineveh [Jonas på stranden i Ninive], av Daniel A. Lewis.

21.–27. november

Jonas; Mika

“Han har lyst til miskunnhet”

Når du skriver ned inntrykkene du får, kan du tenke på hvordan prinsippene i Jonas og Mika angår det du har lært i Skriftene.

Skriv ned inntrykkene dine

Jonas var ombord på et skip på vei til Tarsis. Det er ikke noe galt i å seile til Tarsis, bortsett fra at det er langt unna Nineve, hvor Jonas skulle dra for å fremføre Guds budskap. Så da skipet kom ut for kraftig uvær, visste Jonas at det var på grunn av sin ulydighet. Da Jonas insisterte, kastet de andre sjøfolkene ham ned i havets dyp for å stanse uværet. Det så ut til å være slutten på Jonas og hans tjenestegjerning. Men Herren hadde ikke gitt opp Jonas – slik han heller ikke hadde gitt opp Ninives innbyggere, og slik han heller ikke gir opp noen av oss. Slik Mika forkynte, fryder ikke Herren seg over å fordømme oss, men “han har lyst til miskunnhet”. Når vi vender oss til ham, vil han “igjen forbarme seg over oss, han skal trå våre misgjerninger under føtter. [Han] skal kaste alle [våre] synder i havets dyp” (Mika 7:18–19).

Du finner en oversikt over bøkene Jonas og Mika i “Jonas” og “Mika” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jonas 1–4; Mika 7:18–19

Herren er barmhjertig mot alle som vender seg til ham.

Jonas’ bok viser blant annet hvor barmhjertig Herren er når vi omvender oss. Når du leser Jonas, kan du se etter eksempler på hans barmhjertighet. Grunn på hvordan du har opplevd denne barmhjertigheten i ditt liv. Hva lærer du som kan hjelpe deg å være mer barmhjertig mot andre?

Å være vitne til Herrens barmhjertighet inspirerer ofte til kjærlighet og takknemlighet. Jonas syntes imidlertid “meget ille” om det og “ble harm” (Jonas 4:1) da Herren viste barmhjertighet mot Ninives innbyggere, som var Israels fiender. Hvorfor tror du Jonas følte det slik? Har du noen gang hatt lignende følelser? Hva tror du Herren prøvde å hjelpe Jonas å forstå i kapittel 4?

Grunn på læresetningene i Mika 7:18–19. Hvordan kunne disse sannhetene ha hjulpet Jonas å endre sin holdning til Herren og Ninives innbyggere?

Se også Lukas 15:11–32; Jeffrey R. Holland, “Guds rettferdighet og barmhjertighet”, Liahona, sep. 2013, 20–25.

Bilde
to personer som snakker sammen ved en elv

Vi kan dele evangeliet med Guds barn.

Jonas 1; 3–4

Alle Guds barn trenger å høre evangeliet.

Nineve var en del av det assyriske riket, en fiende av Israel kjent for sin vold og grusomhet. For Jonas virket det sannsynligvis urealistisk at Nineves innbyggere var rede til å ta imot Guds ord og omvende seg. Men som president Dallin H. Oaks har sagt: “Vi skulle aldri prøve å vurdere hvem som er rede og ikke. Herren kjenner sine barns hjerte, og hvis vi ber om inspirasjon, vil han hjelpe oss å finne personer som han vet er ‘beredt til å høre ordet’ (Alma 32:6)” (“La oss dele det gjengitte evangelium med andre”, Ensign eller Liahona, nov 2016, 58–59). Hva lærer Jonas 3 deg som inspirerer deg til å dele evangeliet også med dem som kanskje ikke virker rede til å forandre seg?

Det kan være nyttig å sammenligne Jonas’ holdning (se Jonas 1; 3–4) med det Alma og Mosiahs sønner følte (se Mosiah 28:1–5; Alma 17:23–25).

Se også 3 Nephi 18:32.

Mika 4:11–13; 5:8–15; 7:5–7

Jesus Kristus siterte Mikas skrifter.

Det er velkjent at Frelseren siterte Jesaja og Salmene. Visste du at han også siterte Mika flere ganger? Overvei følgende eksempler, og grunn på hvorfor disse skriftstedene kan ha vært viktige for Frelseren. Hvorfor er de viktige for deg?

Mika 4:11–13 (se 3 Nephi 20:18–20). Herren sammenlignet innsamlingen i de siste dager med en hvetehøst (se også Alma 26:5–7; Lære og pakter 11:3–4). Hva sier denne sammenligningen deg om Israels innsamling?

Mika 5:6–15 (se 3 Nephi 21:12–21). Hva sier disse versene deg om Guds folk (“Jakobs rest”) i de siste dager?

Mika 7:5–7 (se Matteus 10:35–36). Hva sier disse versene om hvorfor det er viktig å “skue ut etter Herren” først? Hvorfor er dette rådet viktig i dag?

Mika 6:1–8

“Hva krever Herren av deg?”

Mika oppfordrer oss til å forestille oss hvordan det kan være å “komme fram for Herren [og] bøye [oss] ned for Gud i det høye” (Mika 6:6). Hva sier vers 6–8 deg om hva som er viktig for Herren når han evaluerer ditt liv?

Se også Matteus 7:21–23; 25:31–40; Dale G. Renlund, “Gjør rett, vis kjærlighet og vandre ydmykt med Gud”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 109–12.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jonas 1–4.Barna kan ha glede av å gjøre handlinger som forteller historien om Jonas, som å late som om de rømmer, lage lyder som et stormfullt hav eller late som om de blir svelget av en stor fisk (se “Profeten Jonas” i Historier fra Det gamle testamente). Spør familiemedlemmene hva de lærer av Jonas’ opplevelse. Du finner et eksempel på en lærdom fra Jonas i vers 7 av “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59).

Jonas 3.Hva lærte Jonas om å dele evangeliet med andre? Hvem kjenner vi som ville bli velsignet ved å høre Jesu Kristi gjengitte evangelium?

Mika 4:1–5.Hva sier disse versene om hva som vil gi Herrens folk fred og fremgang? Hva kan vi gjøre for å bidra til å oppfylle denne profetien i vårt hjem?

Mika 5:2.Dere kan gjerne ha et bilde av Jesus som barn sammen med sin mor (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 33) på den ene siden av rommet og et bilde av vismennene på den andre siden. Les Mika 5:2 og Matteus 2:1–6 sammen. Hvordan hjalp Mikas profeti vismennene å finne Jesus? Familiemedlemmene kan gjerne plassere bildet av vismennene ved siden av bildet av Jesus. Familien vil kanskje også like å se videoen “The Christ Child: A Nativity Story” [Jesusbarnet: En historie om Jesu fødsel] (ChurchofJesusChrist.org).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kan hende det er på fjellets sti”, Salmer, nr. 165.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Finn Guds kjærlighet. Når du leser i Skriftene, kan du vurdere å notere deg tegn på Guds kjærlighet som skiller seg ut for deg. Se for eksempel etter hvordan Gud viste sin kjærlighet til sine barn i historien om Jonas.

Bilde
mann som blir kastet fra en båt og ned i havet

Illustrasjon: Kevin Carden

Skriv ut