Det gamle testamente 2022
7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: “Jeg vil elske dem av hjertet”


“7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: ‘Jeg vil elske dem av hjertet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
brud og brudgom ved et tempel

7.–13. november

Hosea 1–6; 10–14; Joel

“Jeg vil elske dem av hjertet”

Innby Ånden til å delta i ditt studium av Hosea og Joel. Legg merke til budskapene Ånden innprenter i ditt hjerte og sinn.

Skriv ned inntrykkene dine

Israels pakt med Herren skulle være så dyp og meningsfylt at Herren sammenlignet den med et ekteskap. I likhet med et ekteskap omfattet pakten evig forpliktelse, felles erfaringer, å bygge et liv sammen, eksklusiv lojalitet og mest av alt helhjertet kjærlighet. Denne typen hengivenhet medførte høye forventninger – og tragiske konsekvenser for utroskap. Gjennom profeten Hosea beskrev Gud noen av konsekvensene israelittene sto overfor for å bryte sin pakt. Og likevel var ikke budskapet hans “Jeg vil forkaste dere for evig fordi dere var utro.” I stedet var det “Jeg vil invitere dere tilbake” (se Hosea 2:14–15). “Jeg vil trolove meg med deg i rettferdighet”, erklærte Herren (Hosea 2:19). “Jeg vil lege deres frafall. Jeg vil elske dem av hjertet” (Hosea 14:5). Dette er det samme budskapet han gir oss i dag når vi prøver å etterleve våre pakter med kjærlighet og hengivenhet.

Joel ga et lignende budskap: “Vend om til Herren deres Gud! For han er nådig og barmhjertig, langmodig og rik på miskunn” (Joel 2:13). “Herren er en tilflukt for sitt folk og et vern for Israels barn” (Joel 3:21). Når du leser Hosea og Joel, kan du grunne på ditt eget forhold til Herren. Tenk på hvordan hans trofasthet inspirerer deg til å være trofast mot ham.

Du finner en oversikt over Hosea og Joel i “Hosea” og “Joel” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Hosea 1–3; 14

Herren inviterer meg alltid til å vende tilbake til ham.

Hoseas hustru Gomer var utro mot ham, og Gud pekte på denne leie hendelsen for å lære israelittene hva han følte for dem og deres pakter med ham. Når du leser Hosea 1–3, kan du grunne på hvordan Herren ser på sitt forhold til sitt paktsfolk. Du kan grunne på hvordan du, i likhet med israelittene, kan ha vært utro mot Herren, og hvordan han har strukket seg ut til deg. Hva lærer for eksempel Hosea 2:14–23 og Hosea 14 deg om Herrens kjærlighet og barmhjertighet? Hvordan viser du ham din kjærlighet og lojalitet?

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Punktet for trygg retur”, Liahona, mai 2007, 99–101.

Bilde
kvinne som sitter på bakken mens en mann legger hånden på hodet hennes

Syndige Gomer, som symboliserer Israel, ble tilbudt forløsning av Herren. Illustrasjon: Deb Minnard, med tillatelse fra goodsalt.com

Hosea 6:4–7; Joel 2:12–13

Hengivenhet til Gud må føles innvendig, ikke bare uttrykkes utad.

Herren hadde befalt sitt folk å ofre dyr. Men selv om folket på Hoseas tid adlød denne loven, brøt de bud av større betydning (se Hosea 6:4–7). Hva tror du det vil si at Herren hadde “lyst til kjærlighet og ikke til slaktoffer, til gudskunnskap mer enn til brennoffer”? (Hosea 6:6). Hva tror du det betyr at rettferdighet er som en sky eller som dugg? Hvordan skulle vår rettferdighet være? (se Jesaja 48:18; 1 Nephi 2:9–10).

Du kan også lese Matteus 9:10–13; 12:1–8 for å finne ut hvordan Frelseren brukte Hosea 6:6 under sitt virke. Hvordan hjelper disse skriftstedene deg å forstå Hoseas ord?

Når du leser Joel 2:12–13, kan det hjelpe å vite at det å rive i stykker klærne sine tradisjonelt sett var et ytre tegn på sorg eller anger (se for eksempel 2 Krønikebok 34:14–21, 27). Hvordan er det å sønderrive vårt hjerte forskjellig fra å rive i stykker klærne våre?

Se også Jesaja 1:11–17; Matteus 23:23; 1 Johannes 3:17–18.

Joel 2

“Jeg vil utgyte min Ånd over alt kjød.”

Da Joel profeterte om “Herrens dag”, beskrev han den som “en dag med mørke og mulm”, “stor og forferdelig” (Joel 2:1–2, 11). Israel har opplevd mange store og forferdelige dager gjennom hele sin historie, og Guds paktsfolk vil oppleve flere i tiden fremover. Hva gjør inntrykk på deg ved rådene Herren ga i Joel 2:12–17? Legg også merke til velsignelsene han lovet i Joel 2:18–27; 3:1-5. Hvorfor kan velsignelsene som loves i vers 27; 3:1–5, være spesielt verdifulle i tider som dem som beskrives i Joel 2, herunder vår tid?

Hva tror du det vil si at Herren ville “utgyte [sin] Ånd over alt kjød”? (Joel 3:1). Hvordan blir profetiene i Joel 3:1–2 oppfylt? (Se Apostlenes gjerninger 2:1–21; Joseph Smith – Historie 1:41.)

Du kan gjerne grunne på disse ordene fra president Russell M. Nelson: “I tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 96). Hvorfor er åpenbaring avgjørende for vår åndelige overlevelse? Hvordan kan du øke din evne til å motta personlig åpenbaring?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Hosea 2:19–20.Herren brukte metaforen ekteskap til å beskrive sitt paktsforhold til Israel (se også Veiledning til Skriftene, “Brudgom”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Familien kan snakke om hvorfor ekteskap kan være en god metafor for våre pakter med Gud. Hvordan hjelper Hosea 2:19–20 oss å forstå hva Gud føler for oss? Hvordan kan vi være trofaste mot våre pakter med ham?

Hosea 10:12.Barn kan ha glede av å tegne en klokke og planlegge hvordan de kan søke Herren til forskjellige tider i løpet av dagen.

Joel 2:12–13.For å hjelpe familien å snakke om Joel 2:12–13 kan du plassere et bilde av Frelseren på den ene siden av et rom og ordet synd på den andre siden. Be familiemedlemmene etter tur vende seg mot skiltet og deretter vende seg til Frelseren når de forteller om ting som kan hjelpe oss å vende oss til ham “av hele [vårt] hjerte”. Oppfordre familiemedlemmene til å tenke på alle aspekter av livet, herunder aktiviteter, arbeid, skole og relasjoner.

Joel 3:1–2.Hva kan det bety at Herren vil “utgyte” Ånden over oss? Du kan kanskje vise dette ved å helle en væske og deretter sammenligne det med et drypp.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kom kun til Herren”, Salmer, nr. 95.

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis i læren. “Gå [aldri] glipp av en anledning til å samle barna for å lære om Jesu Kristi lære. Slike stunder er så sjeldne sammenlignet med fiendens anstrengelser” (Henry B. Eyring, “Kraften som følger undervisning i læren”, Liahona, juli 1999, 87).

Bilde
Jesus står i en døråpning

Come unto Me [Kom til meg], av Kelly Pugh

Skriv ut