Det gamle testamente 2022
14.–20. november. Amos; Obadja: “Søk Herren, så skal dere leve”


“14.–20. november. Amos; Obadja: ‘Søk Herren, så skal dere leve’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“14.–20. november. Amos; Obadja”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesu ansikt opplyst av stearinlys i et mørkt rom

Bread of Life [Livets brød], av Chris Young

14.–20. november

Amos; Obadja

“Søk Herren, så skal dere leve”

Den hellige ånd kan åpne ditt sinn og hjerte for budskap i Guds ord som er ment akkurat for deg. Hva føler du Herren ønsker at du skal lære denne uken?

Skriv ned inntrykkene dine

Gud valgte Abrahams ætt til å være sitt paktsfolk slik at de ville “bli en velsignelse” for alle mennesker (se 1 Mosebok 12:2–3). Men i stedet, da Amos virket, var det mange av paktsfolket som undertrykte de fattige og ignorerte profetene, noe som gjorde deres gudsdyrkelse tom og meningsløs (se Amos 2:6–16). Riktignok var nasjonene rundt dem også skyldige i store synder (se Amos 1; 2:1–5), men det har aldri vært en unnskyldning for Guds folk (se Amos 3:2). Så sendte Gud en hyrde fra Juda ved navn Amos for å forkynne omvendelse til Israels rike. Senere erklærte Gud også gjennom profeten Obadja at selv om Judas rike hadde blitt ødelagt, ville Herren samle og velsigne sitt folk igjen. Paktsfolket hadde kommet bort fra Herren, vitnet begge profetene, men de ville ikke bli forkastet for evig. Når Gud åpenbarer sine hemmeligheter for sine tjenere profetene (se Amos 3:7), kan vi ta det som et tegn på at han fremdeles ønsker å hjelpe oss å leve opp til paktene vi har inngått med ham.

Du finner mer om Amos og Obadja i “Amos” og “Obadja” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Amos 3:1–8; 7:10–15

Herren åpenbarer sannhet gjennom sine profeter.

I Amos 3:3–6 presenterte profeten Amos flere eksempler på årsaker og virkninger: Fordi en løve finner bytte, brøler løven, fordi en snare med åte er satt ut for en fugl, blir fuglen fanget. (Legg merke til at i Joseph Smiths oversettelse av vers 6 ble ordet “gjort” endret til “visst” [i Amos 3:6, fotnote b].) I vers 7–8 anvendte Amos denne logikken på profeter. Hva får en profet til å profetere? Hva annet lærer du om profeter når du leser Amos 7:10–15? Grunn på hvorfor du er takknemlig for at Herren fortsatt “[åpenbarer] sine skjulte råd for sine tjenere profetene” (Amos 3:7). Hva sier denne sannheten deg om Gud?

Se også Lære og pakter 1:38; 21:4–8; 35:13–14.

Amos 4–5

“Søk Herren, så skal dere leve.”

Når du leser Amos 4:6–13, kan du legge merke til straffedommene Herren hadde sendt over Israels folk. Hva sier disse versene oss om hva Herren håpet ville skje etter hver av disse opplevelsene? (se også Helaman 12:3). Tenk på en prøvelse du nylig har opplevd. Selv om din prøvelse kanskje ikke ble sendt av Gud, kan du grunne på hvordan den kan gi deg muligheter til å søke ham.

Les Amos 5:4, 14–15, og grunn på hvordan Herren har vært “nådig” (vers 15) mot deg når du har søkt ham, selv i dine prøvelser.

Se også Donald L. Hallstrom, “Vend deg til Herren”, Ensign eller Liahona, mai 2010, 78–80.

Amos 8:11–12

Herrens ord kan stille åndelig sult og tørst.

Vi opplever alle perioder med åndelig sult og tørst, men det er ikke nødvendig for oss å “flakke om fra hav til hav” (Amos 8:12) på jakt etter noe som kan tilfredsstille oss. Vi vet hva som vil stille denne åndelige sulten, og vi har blitt velsignet med Herrens ord i overflod. Når du leser Amos 8:11–12, kan du tenke på hvorfor en hungersnød kan sammenlignes med å leve uten Guds ord. Hvilken ytterligere innsikt finner du i Matteus 5:6; Johannes 6:26–35; 2 Nephi 9:50–51; 32:3; Enos 1:4–8?

Se også Jeffrey R. Holland, “Hungrende mettet han med gode gaver”, Lys over Norge, jan. 1998, 66; Gospel Topics, “Apostasy”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
gruppe ungdom som står foran et tempel

Vi kan bli frelsere på Sions berg ved å utføre tempelarbeid og slektshistorie.

Obadja 1:21

Hvem er “redningsmenn … på Sions Berg”?

President Gordon B. Hinckley ga én mulig tolkning av uttrykket “frelsere på Sions berg” ved å knytte uttrykket til tempelarbeid og slektshistorie: “[I tempelet blir vi] bokstavelig talt frelsere på Sions berg. Hva vil dette si? I likhet med vår Forløser, som ga sitt liv som et stedfortredende offer for alle mennesker og derved ble vår Frelser, blir vi, når vi utfører stedfortredende arbeid i tempelet, i en liten grad, frelsere for dem på den andre siden som ikke kan gjøre fremgang uten at noe blir gjort på deres vegne av mennesker på jorden” (“Avslutningsord”, Ensign eller Liahona, nov. 2004, 105).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Amos 3:7.Dere kan gjerne gjennomgå noen av de siste budskapene fra Kirkens president og snakke om hva Herren åpenbarer til familien gjennom ham. Hvorfor er det viktig å ha en profet som leder Kirken? Hvordan har vi funnet ut at han er en sann profet? Hva gjør vi for å følge hans råd?

Amos 5:4.Familien kan lage en plakat å henge opp i hjemmet med dette verset på. Hva vil det si å søke Herren? Hvordan søker vi ham? Hvilke velsignelser mottar vi når vi gjør det? Du kan gjerne be familiemedlemmene dele og snakke om andre skriftsteder som underviser om å søke Herren, for eksempel Matteus 7:7–8; Ether 12:41 og Lære og pakter 88:63.

Amos 8:11–12.Barn kan ha glede av å finne på bevegelser som passer til ord og uttrykk i disse versene. Hva gjør vi når kroppen er sulten eller tørst? Hva gjør vi når ånden er sulten eller tørst? Dere kan også se videoen “The Great Apostasy” [Det store frafall] (ChurchofJesusChrist.org) og snakke om hvordan evangeliets gjengivelse stiller vår åndelige sult.

Obadja 1:21.Hva kan det bety å være “redningsmenn … på Sions Berg”? (Du finner en mulig forklaring i uttalelsen av president Gordon B. Hinckley under “Forslag til personlig skriftstudium”.) Hvilke av våre forfedre trenger frelsende ordinanser? Hva skal vi gjøre for å hjelpe dem?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Ha takk for profeten du sendte”, Salmer, nr. 17.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Bruk musikk til å innby Ånden og undervise i læren Å lytte til eller lese en salme kan hjelpe deg å lære prinsipper i evangeliet. Du kan for eksempel lytte til eller lese “Ha takk for profeten du sendte” (Salmer, nr. 17) for å inspirere til større tro på levende profeter. (Se Undervisning på Frelserens måte, 22.)

Bilde
Santo Domingo Den dominikanske republikk tempel

Santo Domingo Den dominikanske republikk tempel

Skriv ut