Det gamle testamente 2022
31. oktober–6. november. Daniel 1–6: “Det finnes ingen annen gud som makter å frelse”


“31. oktober–6. november. Daniel 1–6: ‘Det finnes ingen annen gud som makter å frelse’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“31. oktober–6. november. Daniel 1–6, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Daniel tyder kongens drøm

Daniel Interprets Nebuchadnezzar’s Dream [Daniel tyder Nebukadnesars drøm], av Grant Romney Clawson

31. oktober–6. november

Daniel 1–6

“Det finnes ingen annen gud som makter å frelse”

Eldste Richard G. Scott forklarte at det å skrive ned inspirasjon “viser Gud at hans kommunikasjon er hellig for oss. Å skrive det ned vil også styrke vår evne til å huske åpenbaring” (“Slik kan du få åpenbaring og inspirasjon for ditt eget liv”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 46).

Skriv ned inntrykkene dine

Sannsynligvis vil ingen noen gang true med å kaste deg i en brennende ovn eller en løvehule på grunn av din tro på Jesus Kristus. Men ingen av oss kommer gjennom dette livet uten en trosprøve. Vi kan alle dra nytte av eksempelet til folk som Daniel, Sadrak, Mesak og Abed-Nego, som ble tatt til fange som unge menn av det mektige babylonske riket (se 2 Kongebok 24:10–16). Disse unge menneskene var omgitt av en ukjent kultur med andre verdinormer, og de møtte store fristelser til å oppgi sin tro og sine gode tradisjoner. Likevel var de trofaste mot sine pakter. I likhet med Josef i Egypt og Ester i Persia beholdt Daniel og vennene hans i Babylon sin tro på Gud, og Gud utførte mirakler som fortsatt inspirerer troende den dag i dag.

Hvordan fant de styrke til å holde seg så trofaste? De gjorde de små og enkle tingene som Gud har bedt oss alle om å gjøre – be, faste, velge gode venner, stole på Gud og være et lys for andre. Når vi blir styrket ved å gjøre de samme små og enkle tingene, kan vi møte løver og brennende ovner i vårt eget liv med tro.

Du finner en oversikt over Daniels bok i “Daniel” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Daniel 1; 3; 6

Jeg kan stole på Herren når min tro blir prøvet.

På en måte bor vi alle i Babylon. Verden rundt oss er fylt med mange fristelser til å gå på akkord med våre normer og stille spørsmål ved vår tro på Jesus Kristus. Når du leser Daniel 1, 3 og 6, kan du legge merke til hvordan Daniel, Sadrak, Mesak og Abed-Nego ble presset til å gjøre ting de visste var galt. Har du noen gang følt press til å gå på akkord med din tro? Hva lærer disse mennene deg som kan hjelpe deg å stole på Herren når du møter motstand?

Daniels bok og mange andre skrifter forteller om erfaringer hvor stor tro førte til store mirakler. Men hva om vår tro ikke fører til miraklene vi søker? (se for eksempel Alma 14:8–13). Basert på det du leser i Daniel 3:13–18, hvordan tror du Sadrak, Mesak og Abed-Nego ville ha besvart dette spørsmålet? Hvordan kan deres eksempel påvirke hvordan du forholder deg til dine prøver på tro? Du finner mer om disse versene i eldste Dennis E. Simmons’ budskap “Men hvis ikke …” (Ensign eller Liahona, mai 2004, 73–75).

Daniels bok viser også hvordan en persons rettferdige valg kan lede andre til større tro på Herren. Hvilke eksempler på dette finner du i kapittel 1, 3 og 6? Grunn på virkningene dine valg kan ha på andre (se Matteus 5:16).

Se også Dieter F. Uchtdorf, “Frykt ikke, bare tro”, Ensign eller Liahona, nov 2015, 76–79; David R. Stone, “Sion midt i Babylon”, Ensign eller Liahona, mai 2006, 90–93.

Bilde
fire gutter ved et bord, nekter å spise kjøtt som tilbys dem av en mann

Illustrasjon av Daniel og vennene hans som nekter å spise kongens mat: Brian Call

Daniel 2

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden.

Ved åpenbaring så Daniel at Nebukadnesars drøm forutsa fremtidige verdslige riker, så vel som Guds fremtidige rike, som “i all evighet ikke skal ødelegges” (Daniel 2:44). “Kirken er det profeterte riket i de siste dager”, sa eldste D.Todd Christofferson, “som ikke er skapt av mennesker, men av himmelens Gud, og ruller frem som en sten revet løs fra fjellet uten hender for å fylle jorden” (“Hvorfor Kirken?”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 111). Tenk på Guds rike i de siste dager mens du leser beskrivelsene av stenen i Daniel 2:34–35, 44–45. Hvilke likheter ser du mellom stenen og riket? Hvordan ser du Guds rike fylle jorden i dag?

Se også Gordon B. Hinckley, “Stenen som ble revet løs fra fjellet”, Ensign eller Liahona, nov. 2007, 83–86; L. Whitney Clayton, “Den tid skal komme”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 11–13.

Daniel 3:19–28

Frelseren vil støtte meg i mine prøvelser.

Hvilken innsikt får du når du leser om den fjerde skikkelsen som dukker opp i den brennende ovnen sammen med Sadrak, Mesak og Abed-Nego? Hvordan kan denne beretningen hjelpe deg i prøvelsene du opplever? Du kan finne ytterligere innsikt i Mosiah 3:5–7; Alma 7:11–13; Lære og pakter 61:36–37; 121:5–8.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Daniel 1–2.Når dere leser Daniel 1 og 2 sammen, kan dere se etter velsignelsene Daniel og vennene hans mottok ved å avstå fra å spise kongens kjøtt og vin. (Se videoen “God Gave Them Knowledge” [Gud ga dem kunnskap], ChurchofJesusChrist.org.) Du kan sammenligne disse velsignelsene med Herrens løfter til oss når vi holder hans bud, for eksempel Visdomsordet (se Lære og pakter 89:18–21). Hvordan har Herren velsignet oss fordi vi etterlever Visdomsordet?

Daniel 3.Hvordan kan du hjelpe familien å lære om historien i Daniel 3?“Sadrak, Mesak og Abed-Nego” i Historier fra Det gamle testamente kan hjelpe. Hva gjør inntrykk på oss ved Sadrak, Mesak og Abed-Nego? Hvilke situasjoner står vi overfor som utfordrer vår tro og krever at vi viser at vi stoler på Gud?

Daniel 6:1–23.Familien kan ha glede av å rollespille deler av historien i Daniel 6:1–23 (for eksempel vers 10–12 eller 16–23). Hva kan vi lære av Daniels eksempel? Hva kan vi gjøre for å bli mer lik ham?

Daniel 6:25–27.Hva sier disse versene om hvordan kong Darius ble påvirket da Herren befridde Daniel fra løvene? Du kan også lese i Daniel 2:47; 3:28–29 om hvordan kong Nebukadnesar ble påvirket på lignende måte. Hvilke muligheter har vi til å påvirke andre? Drøft eksempler dere har sett på hvordan andres tro, herunder familiemedlemmers, har hatt positiv innflytelse på andre.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg prøver Herrens budskap”, Barnas sangbok, 72.

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis i læren. Herrens evangelium er vakkert i sin enkelhet (se Lære og pakter 133:57). Enkle aktiviteter og samtaler med fokus på læren kan innby Den hellige ånd til å bringe evangeliets budskap inn i familiens hjerte.

Bilde
Daniel i løvehulen

Daniel in the Lion’s Den [Daniel i løvehulen] 1872. Rivière, Briton (1840–1920). Kilde: Walker Art Gallery, National Museums Liverpool/Bridgeman Images

Skriv ut