Det gamle testamente 2022
24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47: “En ny ånd vil jeg gi i dere”


“24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47: ‘En ny ånd vil jeg gi i dere’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesus leder sauer

Come, Follow Me [Kom, følg med meg], av Scott Sumner

24.–30. oktober

Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47

“En ny ånd vil jeg gi i dere”

Esekiel ble bedt om symbolsk å spise Guds ord – å fylle seg med det (se Esekiel 2:9–3:3, 10). Hvordan vil du fylle deg med Guds ord denne uken?

Skriv ned inntrykkene dine

Esekiel var en profet i landflyktighet. Sammen med andre israelitter hadde han blitt tatt til fange og sendt til Babylon flere år før Jerusalem til slutt ble ødelagt. I Jerusalem ville Esekiel ha vært prest og virket i tempelet. I Babylon var han blant “de bortførte”, og han “satt der” (Esekiel 3:15), flere hundre kilometer fra tempelet og med lite håp om å vende tilbake til Guds elskede hus. Så en dag fikk Esekiel et syn. Han så “Herrens herlighet” (Esekiel 1:28) – ikke i tempelet i Jerusalem, men i Babylon blant de landsforviste. Han fant ut at ugudeligheten i Jerusalem var blitt så alvorlig at Guds nærhet ikke lenger var der (se Esekiel 8–11; 33:21).

En av Esekiels oppgaver var å advare israelittene mot konsekvensene av deres opprør – en advarsel som stort sett gikk upåaktet hen. Men Esekiels budskap inneholdt mer: Han profeterte at uansett hvor ille det ble, fantes det en mulighet til å komme tilbake. Hvis Guds folk ville følge oppfordringen om å “hør[e] Herrens ord” (Esekiel 37:4), kunne det som en gang var dødt, bli gjenopplivet. Et “steinhjerte” kunne erstattes med “et nytt hjerte” (Esekiel 36:26). “Jeg vi gi min Ånd i dere”, sa Herren til dem, “og dere skal bli levende” (Esekiel 37:14). Og i de siste dager ville Herren bygge et nytt tempel og et nytt Jerusalem. “Og byens navn skal fra den dagen være: Herren er der” (Esekiel 48:35).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Esekiel 1–3

“Du skal tale mine ord”.

Å lese om Esekiels kall til tjenesten i Esekiel 1–3 kan få deg til å tenke på muligheter Gud har gitt deg til å tale til andre “med [hans] ord” (Esekiel 3:4). I Esekiel 2–3 kan du legge merke til hans ord til oppmuntring og undervisning til Esekiel. Selv om de du utfører tjeneste for, sannsynligvis ikke er like opprørske som Esekiels folk, kan du overveie hvordan Guds ord til Esekiel påvirker ditt syn på din tjeneste i Kirken, hjemme og andre steder.

Se også Esekiel 33:1–9; D. Todd Christofferson, “Advarselsrøsten”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 108–11.

Esekiel 33:10–19

Herren ønsker å tilgi.

“Våre overtredelser og synder tynger på oss”, sa israelittene i fangenskap, og spurte: “Hvordan kan vi da leve?” (Esekiel 33:10). Som svar lærte Herren dem viktige sannheter om omvendelse og tilgivelse. Disse spørsmålene kan hjelpe deg å grunne på disse sannhetene:

Esekiel 34

Herren oppfordrer meg til å fø hans får.

I Esekiel 34 omtaler Herren sitt folks ledere som “hyrder”. Mens du leser, kan du overveie hva denne tittelen antyder for deg om hva det vil si å være en leder. Hvem er “fårene” Herren ønsker at du skal fø? Hvordan kan du følge det eksempel Frelseren setter som vår hyrde? (se vers 11–31).

Se også Johannes 21:15–17.

Bilde
ørken og Dødehavet

Esekiel så i et syn en elv strømme fra tempelet og helbrede Dødehavet.

Esekiel 37

Herren samler sitt folk og gir dem nytt liv.

Israels innsamling skildres i Esekiel 37 ved hjelp av to symboler. Når du leser om det første – døde ben som blir vekket til liv (se vers 1–14) – kan du grunne på hva du lærer om å samle Israel på begge sider av sløret (se også Esekiel 36:24–30).

Det andre symbolet (se vers 15–28) omfatter to staver, som mange lærde tolker som skrivebrett i tre forbundet med et hengsel. Judas stav kan symbolisere Bibelen (siden mye av Bibelen ble skrevet av Judas etterkommere), og Josefs stav kan symbolisere Mormons bok (siden Lehis familie var etterkommere av Josef i Egypt). Med dette som utgangspunkt, hva lærer disse versene deg om Skriftenes rolle i Israels innsamling? Hva bidrar 2 Nephi 3:11–13 (en profeti om Joseph Smith og Mormons bok) til din forståelse?

Se også 2 Nephi 29:14; “The Book of Mormon Gathers Scattered Israel” [Mormons bok samler det adspredte Israel] (video, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Esekiel 33:1–5.For å illustrere disse versene kan ett familiemedlem late som om han eller hun er en “vekter” ved å se ut av et vindu og fortelle resten av familien hva som foregår utenfor. Hvordan er vår levende profet som en vekter for oss?

Esekiel 33:15–16.Hva lærer disse versene oss om den tilgivelse vi kan motta på grunn av Jesus Kristus?

Esekiel 36:26–27.Vis familien noen stener mens dere snakker om hva det vil si å ha et “steinhjerte”. La dem foreslå ord som beskriver det nye hjertet og den nye ånden Frelseren gir oss (se Mosiah 3:19; 5:2).

Esekiel 37:15–28.Familiemedlemmene kan finne to pinner og skrive på den ene For Juda (Bibelen) og på den andre For Josef (Mormons bok) (se vers 16–19). De kan deretter dele historier eller skriftsteder fra Bibelen og Mormons bok som hjelper dem å føle seg nærmere Frelseren og bli “[hans] folk” (vers 23).

Esekiel 47:1–12.Disse versene beskriver Esekiels syn om vann som strømmer fra tempelet og helbreder Dødehavet – et hav som er så salt at fisk og planter ikke kan leve i det. Barna kan ha glede av å lage en tegning av dette synet. Hva kan vannet som strømmer fra tempelet, symbolisere? (Se videoen “And the River Will Grow” [Og elven vil vokse], ChurchofJesusChrist.org). Hvordan bidrar tempelet til å helbrede oss? (se Esekiel 47:8–9, 11).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kjærlig er Herren, vår hyrde”, Salmer, nr. 145.

Vi kan forbedre vår undervisning

Ikke prøv å dekke alt. Du er kanskje ikke i stand til å utforske enhver sannhet i Esekiel sammen med familien. Søk åndelig veiledning for å finne ut hva du skal fokusere på. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)

Bilde
illustrasjon av elv som strømmer fra tempelet

“Se, det kom vann ut under husets dørterskel … [Da] blir det sunnhet og liv overalt hvor elven kommer” (Esekiel 47:1, 9). Bilde brukt med tillatelse fra shutterstock.com.

Skriv ut