Det gamle testamente 2022
17.–23. oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3: “Jeg vil vende deres klage til fryd”


“17.–23. oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3: ‘Jeg vil vende deres klage til fryd’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“17.–23. oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
gravering av profeten Jeremia

The Cry of Jeremiah the Prophet [Profeten Jeremias rop] fra en gravering av Nasareerskolen

17.–23. oktober

Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3

“Jeg vil vende deres klage til fryd”

Mens du skriver ned inntrykkene dine, kan du tenke på hvordan prinsippene i Jeremia og Klagesangene henger sammen med andre ting du har lært i Det gamle testamente.

Skriv ned inntrykkene dine

Da Herren kalte Jeremia som profet, fortalte han ham at hans misjon ville være “å rykke opp og rive ned” (Jeremia 1:10) – og i Jerusalem var det rikelig med ugudelighet å rykke opp og rive ned. Men dette var bare en del av Jeremias misjon – han ble også kalt til å “bygge og plante” (Jeremia 1:10). Hva kunne bygges eller plantes i de øde ruinene som Israels opprør etterlot seg? Hvordan kan vi gjenoppbygge og plante igjen når synd eller motgang har lagt vårt liv i ruiner? Svaret ligger i “en rettferdig spire” (Jeremia 33:15), den lovede Messias. Messias bringer “en ny pakt” (Jeremia 31:31) – en pakt som krever mer enn overfladisk forpliktelse eller ytre hengivenhet. Hans lov må være “i [vårt] sinn”, skrevet “i [vårt] hjerte”. Det er dette det egentlig betyr at Herren skal “være [vår] Gud” og at vi skal “være [hans] folk” (Jeremia 31:33). Det er en livslang prosess, og vi vil fremdeles gjøre feil og ha grunn til å sørge fra tid til annen. Men når vi gjør det, har vi dette løftet fra Herren: “Jeg vil vende deres klage til fryd” (Jeremia 31:13).

Du finner en oversikt over Klagesangene i “Klagesangene” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jeremia 30–31; 33

Herren vil føre Israel ut av fangenskap og samle dem.

I Jeremia 30–31; 33 bekreftet Herren den “klage og bitter gråt” (Jeremia 31:15) som israelittene ville oppleve da de ble ført i fangenskap. Han uttrykte imidlertid også trøst og håp. Hvilke setninger i disse kapitlene tror du må ha gitt israelittene trøst og håp? Hvilke løfter finner du fra Herren til hans folk? Hvordan kan disse løftene gjelde deg i dag?

Jeremia 31:31–34;32:37–42

“De skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud.”

Selv om israelittene hadde brutt sin pakt med Herren, profeterte Jeremia at Herren igjen ville opprette en “ny” og “evig pakt” med sitt folk (Jeremia 31:31; 32:40). Den nye og evige pakten er “fylden av Jesu Kristi evangelium [se Lære og pakter 66:2]. Den er ny hver gang den åpenbares på ny etter en periode med frafall. Den er evig i den forstand at den er Guds pakt som mennesker i alle evangelieutdelinger har kunnet nyte godt av hvis de var villige til å ta imot den” (Veiledning til Skriftene, “Nye og evige pakt”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; uthevelse tilføyd).

Mens du leser Jeremia 31:31–34; 32:37–42, kan du grunne på hva det vil si for deg å være en del av Guds paktsfolk. Hvordan påvirker disse versene ditt syn på ditt paktsforhold til Gud? Hva vil det si å ha hans lov skrevet i ditt hjerte? (se Jeremia 31:33).

Se også Jeremia 24:7; Hebreerne 8:6–12.

Bilde
jente som studerer Skriftene

Skriftene kan inspirere oss til å omvende oss og vende oss til Herren.

Jeremia 36

Skriftene har kraft til å vende meg bort fra det onde.

Herren befalte Jeremia å nedtegne sine profetier i “en bokrull” eller en skriftrulle, og forklarte at hvis folket fikk høre disse profetiene, ville de “kanskje … vende om, hver fra sin onde vei, og jeg kan tilgi dem deres misgjerning” (Jeremia 36:2–3). Når du leser Jeremia 36, kan du vurdere å notere deg hva følgende personer syntes om disse profetiene:

Herren:

Jeremia:

Baruk:

Jehudi og kong Jojakim:

Elnatan, Delaja og Gemarja:

Grunn på hva du synes om Skriftene og deres rolle i ditt liv. Hvordan har de hjulpet deg å vende deg bort fra det onde?

Se også Julie B. Beck, “Min sjel fryder seg over Skriftene”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 107–9.

Klagesangene 1; 3

Herren kan lindre sorgen vi opplever på grunn av synd.

Klagesangene er en samling dikt skrevet etter ødeleggelsen av Jerusalem og dets tempel. Hvorfor tror du det er viktig at disse klagesangene ble bevart og tatt med i Det gamle testamente? Overvei hva metaforene i Klagesangene 1 og 3 hjelper deg å forstå om den store sorgen Israel følte. Hvilke budskap om håp i Kristus finner du? (se spesielt Klagesangene 3:20–33; se også Matteus 5:4; Jakobs brev 4:8–10; Alma 36:17–20).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jeremia 31:3.Hvordan har vår himmelske Fader og Jesus Kristus vist oss “evig kjærlighet”? Å vise bilder av ting Kristus har skapt for oss eller gjorde under sitt jordiske virke, kan hjelpe familien å føle hans “miskunn”.

Jeremia 31:31–34; 32:38–41.Vurder å lage en liste over ting i disse versene som Herren lover når vi inngår pakter med ham. Hva lærer disse versene oss om hvor viktige våre pakter er?

Familiemedlemmene kan også skrive (eller tegne) på papirhjerter noe som viser hva de føler for Frelseren. Hva vil det si å ha hans lov skrevet i vårt hjerte? (se Jeremia 31:33). Hvordan viser vi Herren at vi ønsker å være hans folk?

Jeremia 36.Hvordan kan du bruke Jeremia 36 til å hjelpe familien å lære om Skriftenes betydning? (se for eksempel vers 1–6, 10, 23–24, 27–28, 32). Du kan gjerne be ett familiemedlem om å lese et vers fra dette kapittelet mens et annet familiemedlem skriver det ned, slik Baruk gjorde for Jeremia. Hvorfor er vi takknemlige for innsatsen til personer som Baruk, som bevarte profetenes ord? Hva kan vi gjøre for å vise Herren at vi verdsetter hans ord i Skriftene?

Klagesangene 3:1–17, 21–25, 31–32.Snakk som familie om hvordan følelsene som kommer til uttrykk i Klagesangene 3:1–17, kan henge sammen med det vi føler når vi synder. Hvordan kan budskapene i vers 21–25, 31–32 påvirke oss?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Min Frelsers kjærlighet”, Barnas sangbok, 42–43.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Søk åpenbaring. Når du grunner i løpet av dagen, kan du få flere ideer og inntrykk om skriftsteder du har studert. Ikke tenk på studium av evangeliet som noe du tar deg tid til, men som noe du alltid gjør. (Se Undervisning på Frelserens måte, 12.)

Bilde
Mann i grotte som ser trist ut mens byen brenner utenfor.

Jeremiah Lamenting the Destruction of Jerusalem [Jeremia sørger over Jerusalems ødeleggelse], av Rembrandt van Rijn

Skriv ut