Det gamle testamente 2022
26. september–2. oktober. Jesaja 50–57: “Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret”


“26. september–2. oktober. Jesaja 50–57: ‘Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“26. september–2. oktober. Jesaja 50–57”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Kristus bærer tornekronen og blir spottet av en soldat

The Mocking of Christ [Kristus blir spottet], av Carl Heinrich Bloch

26. september–2. oktober

Jesaja 50–57

“Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret”

Grunn på innsikten fra Jesaja 50–57 som hjelper deg å komme nærmere Frelseren. Skriv ned inntrykkene du mottar.

Skriv ned inntrykkene dine

Gjennom hele sitt virke talte Jesaja om en mektig befrier (se for eksempel Jesaja 9:3–7). Disse profetiene ville ha vært spesielt dyrebare for israelittene flere hundre år senere da de var i fangenskap i Babylon. En som kunne velte Babylons murer, ville virkelig være en mektig erobrer. Men det er ikke den slags Messias Jesaja beskrev i kapittel 52–53: “Foraktet var han og forlatt av mennesker, en smertenes mann, vel kjent med sykdom. Han var som en som folk skjuler sitt åsyn for … Vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig” (Jesaja 53:3–4). Ved å sende en slik uventet befrier underviste Gud oss om sann befrielse. For å redde oss fra undertrykkelse og lidelse sendte Gud en som selv “ble mishandlet [og] plaget”. Der noen forventet en løve, sendte han et lam (se Jesaja 53:7). Guds veier er visselig ikke våre veier (se Jesaja 55:8–9). Jesus Kristus befrir oss ikke bare ved å åpne fengselet, men ved å ta vår plass der. Han befrir oss fra våre lenker av sorg og smerte ved å bære dem selv (se Jesaja 53:4–5, 12). Han redder oss ikke på avstand. Han lider sammen med oss i en handling av “evig miskunnhet” som “ikke [skal] vike fra deg” (Jesaja 54:8, 10).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jesaja 50–52

Fremtiden er lys for Herrens folk.

Selv om israelittene tilbragte mange år i fangenskap – og selv om dette fangenskapet var et resultat av deres egne dårlige valg – ønsket Herren at de skulle se fremover med håp. Hvilke håpefulle budskap finner du i Jesaja 50–52? Hva lærer Herren oss om seg selv i disse kapitlene, og hvorfor gir dette deg håp? (se for eksempel Jesaja 50:2, 5–9; 51:3–8, 15–16; 52:3, 9–10).

Du kan også lage en liste over alt i kapittel 51–52 som Herren oppfordrer Israel til å gjøre for å virkeliggjøre denne håpefulle fremtiden. Hva føler du Herren oppfordrer deg til å gjøre ved disse ordene? Hva tror du for eksempel det vil si å “våkn[e] opp” og “kle deg i styrke”? (Jesaja 51:9; se også Jesaja 52:1; Lære og pakter 113:7–10). Hvorfor tror du oppfordringen om å lytte (eller lytte i den hensikt å adlyde) gjentas så ofte? (Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 89).

Se også Mosiah 12:20–24; 15:13–18; 3 Nephi 20:29–46.

Bilde
skulptur av Kristus som bærer kors

Because of Love [På grunn av kjærlighet], av billedhuggeren Angela Johnson

Jesaja 53

Jesus Kristus påtok seg mine synder og sorger.

Få kapitler i Skriftene beskriver Jesu Kristi forløsende misjon vakrere enn Jesaja 53. Ta deg tid til å grunne på disse ordene. For hvert vers kan du stoppe opp og tenke på hva Frelseren led – de “sykdommer”, “piner” og “overtredelser” han bar – for alle mennesker og spesielt for deg. Du kan gjerne erstatte ord som “vi” og “våre” med “jeg” og “mine” når du leser. Hvilke følelser eller tanker vekker disse versene i deg? Vurder å skrive dem ned.

Du kan gjerne gjennomgå Mosiah 14; 15:1–13 for å se hvordan profeten Abinadi brukte Jesajas ord til å undervise om Frelseren.

Jesaja 54; 57:15–19

Jesus Kristus ønsker at jeg skal vende tilbake til ham.

Vi har alle stunder da vi føler oss langt borte fra Herren på grunn av våre synder eller svakheter. Noen har til og med gitt opp håpet om at han noensinne vil tilgi dem. Jesaja 54 og 57 er flotte kapitler å lese for å bli beroliget og oppmuntret i slike stunder. Hva lærer du om Frelserens barmhjertighet og følelser for deg, særlig i Jesaja 54:4–10; 57:15–19? Hvilken forskjell gjør det for deg å vite disse tingene om ham?

Hvordan gjelder velsignelsene som er beskrevet i Jesaja 54:11–17, for deg?

Jesaja 55–56

Herren oppfordrer alle til å “holde fast ved min pakt”.

I generasjoner hadde Israel vært identifisert som Guds paktsfolk. Men Guds plan har alltid omfattet mer enn én nasjon, for “alle dere som tørster” får oppfordringen: “Kom til vannene” (Jesaja 55:1). Ha dette i tankene mens du leser Jesaja 55 og 56, og grunn på hva det vil si å være Guds folk. Hva er Guds budskap til dem som føler seg adskilt fra ham? (Jesaja 56:3). Vurder å markere vers som beskriver deres holdninger og handlinger som “holde[r] fast ved min pakt” (se Jesaja 56:4–7).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jesaja 51–52.Mens dere snakker om Herrens oppfordringer i disse kapitlene, kan du be familiemedlemmene om å rollespille dem. Hvordan ser det for eksempel ut å “løft[e våre] øyne til himmelen”, “våkn[e] opp, stå opp” eller “ryst[e] støvet av [oss]”? (Jesaja 51:6, 17; 52:2). Hva lærer disse setningene oss om å følge Jesus Kristus?

Jesaja 52:9.Når dere har lest dette verset, kan familien synge en salme eller barnesang som gir dere glede. Hvilke løfter i Jesaja 52 får oss til å “bryt[e] ut i jubel”?

Jesaja 52:11; 55:7.Disse versene kan føre til en samtale om hva ordene “vær rene” kan bety. Som en del av denne samtalen kan dere gjennomgå emner i Til styrke for ungdom (hefte, 2011) eller lese skriftsteder om velsignelsene ved å være åndelig ren (se 3 Nephi 12:8; Lære og pakter 121:45–46).

Jesaja 53.For å presentere Jesajas beskrivelse av Frelseren kan familien snakke om hvordan historier, filmer og andre medier ofte skildrer helter som redder mennesker. Dere kan sammenligne disse skildringene med beskrivelsene av Frelseren som dere leste i Jesaja 53. Dere kan også se videoen “My Kingdom Is Not of This World” [Mitt rike er ikke av denne verden] (ChurchofJesusChrist.org) og snakke om hvordan profetiene i Jesaja 53 ble oppfylt. Hva er noen sykdommer og piner Frelseren bærer for oss?

Jesaja 55:8–9.Hvordan ser ting annerledes ut når du er høyt over bakken? Hva vil det si for deg at Guds veier og tanker er høyere enn våre?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg står helt forundret”, Salmer, nr. 111.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Benytt musikk. Salmer underviser kraftfullt i evangeliets prinsipper. Vurder å lytte til eller lese nadverdssalmer som hjelp til å forstå sannheter om Jesu Kristi forsoning som undervises i Jesaja 53. (Se Undervisning på Frelserens måte, 22.)

Bilde
portrett av Kristus

His Light [Hans lys], av Michael T. Malm

Skriv ut