Det gamle testamente 2022
19.‒25. september. Jesaja 40–49: “Trøst mitt folk”


“19.–25. september. Jesaja 40–49: ‘Trøst mitt folk’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“19.–25. september. Jesaja 40–49”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesus helbreder en blind mann

Healing the Blind Man [Den blinde mannen blir helbredet], av Carl Heinrich Bloch

19.‒25. september

Jesaja 40–49

“Trøst mitt folk”

Jesaja brukte ofte symbolspråk. Vær oppmerksom på tankene og følelsene disse symbolene vekker i ditt sinn og hjerte. Dette kan hjelpe deg å forstå det han underviste bedre.

Skriv ned inntrykkene dine

“Trøst” er det første ordet i Jesaja kapittel 40. Det markerer begynnelsen på en annen tone, en annen vektlegging i profetens budskap. Der Jesajas tidligere skrifter advarte Israel og Juda mot ødeleggelse og fangenskap som ville komme på grunn av deres synder, skulle disse senere profetiene trøste jødene i over 150 år fremover – etter at Jerusalem var ødelagt, tempelet var vanhelliget og folket var tatt til fange av Babylon. Men disse profetiene strekker seg enda lenger inn i fremtiden enn til de beseirede, nedslåtte israelittene. De taler til oss, som også noen ganger føler oss beseiret, nedslått og til og med hjelpeløse.

Jesajas budskap til dem og til oss er enkelt: “Frykt ikke” (Jesaja 43:1). Alt er ikke tapt. Herren har ikke glemt deg, og han har makt over situasjoner som virker utenfor din kontroll. Er ikke Herren den “som skapte himmelen og … som bredte ut jorden … han som gir åndepust til folket som bor på den”? (Jesaja 42:5). Er han ikke mektigere enn Babylon, enn synden, enn det som holder deg fanget? “Vend om til meg”, ber han, “for jeg gjenløser deg” (Jesaja 44:22). Han kan helbrede, gjenopprette, styrke, tilgi og trøste – alt som er nødvendig for at du, i ditt tilfelle, kan bli forløst.

For å finne ut hvordan Nephi og Jakob anvendte Jesaja 48–49 på sitt folk, kan du se 1 Nephi 22 og 2 Nephi 6.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jesaja 40–49

Jesus Kristus kan trøste meg og gi meg håp.

Det må ha vært nedslående, til og med knusende, for israelittene å befinne seg i fangenskap i Babylon. Mange kan ha lurt på om de for alltid hadde mistet sin plass som Guds utvalgte paktsfolk. Mens du leser Jesaja 40–49, kan du se etter skriftsteder som kan ha gitt trøst og håp. For hvert skriftsted du finner, kan du grunne på og skrive ned hva Herren kanskje sier til deg i disse versene. Her er noen vers du kan begynne med:

Hvordan kan du dele disse budskapene med noen som trenger oppmuntring eller håp? (se Jesaja 40:1–2).

Se også Jeffrey R. Holland, “Et fullkomment, klart håp”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 81–84.

Bilde
elv i en skog

Ved å adlyde Herren kan vi ha “fred … som floden” (Jesaja 48:18).

Jesaja 40:3–8, 15–23; 42:15–16; 47:7–11

Guds makt er større enn verdslig makt.

Jesaja minnet gjentatte ganger sitt folk på Guds makeløse makt, til og med sammenlignet med den undertrykkende verdslige makten som omga dem. Se etter dette budskapet når du leser Jesaja 40:3–8, 15–23; 42:15–16 og 47:7–11 (legg merke til at kapittel 47 er rettet til dem som har tatt Israel til fange, Babylon). Hva lærer disse skriftstedene deg om verdslige ting? Hva lærer de deg om Gud? Grunn på hvorfor dette budskapet kan ha vært verdifullt for jødene i fangenskap. Hvorfor er det verdifullt for deg?

Se også “O, bli hos meg! Nå er det aftentidSalmer, nr. 52.

Jesaja 41:8–13; 42:1–7; 43:9–12; 44:21–28; 45:1–4; 48:10; 49:1–9

“Du er min tjener.”

Gjennom hele Jesaja 40–49 snakker Herren om sin “tjener” og sine “vitner”. I noen skriftsteder synes disse ordene å vise til Jesus Kristus (se Jesaja 42:1–7), andre viser til Israels hus (se Jesaja 45:4), og atter andre viser til kong Kyros, som lot jødene vende tilbake til Jerusalem og gjenoppbygge tempelet (se 44:26–45:4). I hvert tilfelle kan du imidlertid også overveie hvordan skriftstedene gjelder for deg som Herrens tjener og vitne. Grunn for eksempel på spørsmål som disse:

Jesaja 41:8–13; 42:6; 44:21. Hva har Herren kalt deg til å gjøre? Overvei formelle kall i Kirken så vel som annet paktsansvar for å tjene ham. Hvordan støtter han deg og tar “deg ved hånden” (Jesaja 42:6) når du utfører tjeneste? Hvordan har han “formet” deg til å bli sin tjener? (se også Jesaja 48:10).

Jesaja 43:9–12. På hvilken måte er du et vitne om Jesus Kristus? Hvilke erfaringer i ditt liv har vist deg at han er Frelseren?

Jesaja 49:1–9. Hvilke budskap finner du i disse versene som kan hjelpe deg når din innsats og tjeneste synes å være “til ingen nytte”? (vers 4).

Se også Mosiah 18:9; Henry B. Eyring, “Et barn og en disippel”, Ensign eller Liahona, mai 2003, 29–32.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jesaja 40:3–4.For å utforske hva “rydd … en vei for Herren” kan bety, kan familien rette opp noe som er skjevt, rydde et rotete gulv eller lage en tydelig sti i steinete terreng. Du kan også vise bilder av døperen Johannes og Joseph Smith (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 35, 87). Hvordan beredte de veien for Herrens komme? (se Lukas 3:2–18; Lære og pakter 135:3). Hvordan bidrar vi til å berede veien for ham? (se for eksempel Lære og pakter 33:10).

Jesaja 40:28; 43:14–15; 44:6.Hvilke navn eller titler på Jesus Kristus finner vi i disse versene? Hva lærer hvert navn oss om ham?

Jesaja 41:10; 43:2–5; 46:4.Disse versene gjenspeiles i salmen “Så sikker en grunnvoll” (Salmer, nr. 42). Familien vil kanskje like å synge salmen sammen og finne setninger i den som ligner setninger i disse versene. Hva lærer disse setningene oss om Jesus Kristus?

Jesaja 44:3–4; 45:8.Når dere har lest disse versene, kan dere som familie vanne en plante mens dere snakker om velsignelser Herren har utøst over dere. Hva skjer med en plante når vi vanner den? Hva forventer Herren av oss når han velsigner oss?

Jesaja 48:17–18.Vurder å vise bilder eller videoer av elver og havbølger. Hvordan kan fred være som en elv? Hvordan kan rettferdighet være som bølger?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Så sikker en grunnvoll”, Salmer, nr. 42.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Definer ord. Prøv å slå opp definisjoner av ord i Skriftene som du ikke forstår – og til og med ord du tror du forstår. Noen ganger kan definisjoner hjelpe deg å lese et vers annerledes og få ny åndelig innsikt.

Bilde
Jesus sammen med en jente og en mann

“Herren trøster sitt folk, han forbarmer seg over sine elendige” (Jesaja 49:13).Balm of Gilead [Gileads balsam], av Ann Adele Henrie

Skriv ut