Det gamle testamente 2022
12.‒18. september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: “Et underlig og forunderlig verk”


“12.–18. september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: ‘Et underlig og forunderlig verk’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“12.–18. september. Jesaja 13–14; 24–30; 35”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Joseph Smith ser vår himmelske Fader og Jesus Kristus i Den hellige lund

Sacred Grove [Den hellige lund], av Brent Borup

12.‒18. september

Jesaja 13–14; 24–30; 35

“Et underlig og forunderlig verk”

President Bonnie H. Cordon sa: “[Skriftene] opplyser vårt sinn, gir næring til vår ånd, besvarer våre spørsmål, øker vår tillit til Herren og hjelper oss å sentrere vårt liv rundt ham” (“Sett din lit til Herren og stol ikke på din forstand”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 7).

Skriv ned inntrykkene dine

Noe av det Herren ber profeter om å gjøre, er å advare mot konsekvensene av synd. Når det gjelder profeter i Det gamle testamente, innebar dette ofte å fortelle de mektige herskerne over mektige riker at de måtte omvende seg eller bli tilintetgjort. Det var en farlig oppgave, men Jesaja var fryktløs, og hans advarsler til rikene på hans tid – blant dem Israel, Juda og omkringliggende nasjoner – var frimodige (se Jesaja 13–23).

Jesaja hadde imidlertid også et budskap om håp. Selv om de profeterte ødeleggelsene til slutt kom over disse rikene, forutså Jesaja en sjanse til gjenopprettelse og fornyelse. Herren ville innby sitt folk til å vende tilbake til ham. Han ville gjøre “det glødende sandhavet … til en sjø, det tørste land til vannrike kilder” (Jesaja 35:7). Han ville utføre et “underlig og forunderlig” verk (Jesaja 29:14) og gjengi de velsignelsene han hadde lovet Israel. Hverken Jesaja eller noen annen som var i live på den tiden, levde lenge nok til å se dette vidunderlige verk. Men vi ser dets endelige oppfyllelse i dag. Vi er faktisk en del av det!

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jesaja 13:1–11, 19–22; 14:1–20

Verdens ugudelige riker og deres herskere vil falle.

Jesaja 13–14 kalles “utsagn om” (et profetisk budskap om) Babylon (Jesaja 13:1). Babylon var en gang et mektig rike med en mektig hersker, men er nå en del av oldtidshistorien. Hvorfor er så budskapet til Babylon viktig for oss i dag? I Skriftene symboliserer Babylon stolthet, verdslighet og synd, og i dag er vi omgitt av alt dette. Tenk over denne symbolikken mens du leser Jesaja 13:1–11, 19–22; 14:1–20. Du kan også overveie spørsmål som disse:

  • Hvordan ligner Jesajas advarsler til Babylon på profetiene om verden før Frelserens annet komme? (se Jesaja 13:1–11; Lære og pakter 45:26–42).

  • Hvilke likheter ser du mellom den babylonske kongens stolthet og Satans stolthet? (se Jesaja 14:4–20; Moses 4:1–4). Hvilke advarsler til deg selv finner du i disse versene?

  • Hvordan sørger Frelseren for “ro for ditt strev og din angst”? (Jesaja 14:3).

Bilde
Jesus i røde klær

He Comes Again to Rule and Reign [Når han igjen skal komme ned, regjerer han i evig fred], av Mary R. Sauer

Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16

Jesajas skrifter viser meg veien til Jesus Kristus.

Jesajas læresetninger viser ofte til Frelserens misjon, herunder hans sonoffer, oppstandelse og annet komme. Hvilke aspekter av hans misjon tenker du på når du leser følgende vers: Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16? Hvilke andre skriftsteder finner du som minner deg om Frelseren?

Se også Jesaja 22:22–25.

Jesaja 24:1–12; 28:7–8; 29:7–10; 30:8–14

Frafall betyr å vende seg bort fra Herren og hans profeter.

For å advare mot konsekvensene av å vende seg bort fra Herren og forkaste hans profeter, brukte Jesaja en rekke metaforer. Disse omfatter en tom jord (Jesaja 24:1–12), drukkenskap (Jesaja 28:7–8), sult og tørst (Jesaja 29:7–10) og en ødelagt mur eller et knust leirkar (Jesaja 30:8–14). Basert på det du leser i disse versene, hvorfor er det viktig å holde våre pakter? Overvei hva du gjør for å være trofast mot Herren og hans tjenere.

Se også M. Russell Ballard, “Hold deg i båten, og hold fast!Ensign eller Liahona, nov. 2014, 89–92; Emner i evangeliet, “Frafall”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Jesaja 29; 30:18–26; 35

Herren kan gjenopprette ting som er gått tapt eller ødelagt.

Når mennesker eller samfunn vender seg bort fra Herren, vil Satan at vi skal tro at konsekvensene er uopprettelige. Jesaja beskrev imidlertid noen av de fantastiske tingene Herren vil gjøre når folk omvender seg og vender seg til ham. Hva lærer Jesaja 29:13–24; 30:18–26; 35 deg om Herren, hans kjærlighet og hans makt?

Én måte Herren har tilkjennegitt sin makt på i vår tid, er ved gjengivelsen av sitt evangelium. Jesaja 29 inneholder flere skriftsteder som har paralleller til hendelsene i denne gjenopprettelsen. For eksempel:

Hvilke tanker eller inntrykk får du om evangeliets gjengivelse når du leser disse skriftstedene?

Se også “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet” (ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jesaja 25:4–9.Har familien noen gang opplevd velsignelsen ved et trygt tilfluktssted under en storm eller skygge på en varm sommerdag? (se vers 4). Snakk om dette mens dere leser disse versene og andre beskrivelser av Herren som finnes i Jesaja 25:4–9. Hvordan kan Herren sammenlignes med disse tingene?

Jesaja 25:8–9; 26:19.Å vise bilder av Frelseren i Getsemane, på korset og etter hans oppstandelse kan hjelpe familien å se sammenhenger mellom disse versene og Jesus Kristus (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 56, 57, 58, 59). Be familien fortelle hvorfor de kan “fryde og glede [seg] i hans frelse” (Jesaja 25:9).

Jesaja 29:11–18.Disse versene kan hjelpe familien å drøfte det underlige og forunderlige verk (se vers 14) som evangeliets gjengivelse og Mormons boks fremkomst er. Hvorfor er disse tingene underlige og forunderlige for oss? Be familiemedlemmene finne gjenstander i hjemmet som symboliserer gjenopprettelsens fantastiske velsignelser.

Jesaja 35.Familien kan ha glede av å lage tegninger av bildene i dette kapittelet som hjelper oss å forstå hvordan Jesus Kristus bygger opp Sion i vår tid. Hva lærer disse bildene oss? Hva kan vi gjøre for å bidra til å bygge opp Sion?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “På en herlig vårdag”, Barnas sangbok, 57.

Vi kan forbedre vår undervisning

La barna uttrykke sin kreativitet Når barn lager noe knyttet til et prinsipp i evangeliet, hjelper det dem å forstå prinsippet bedre. La dem bygge, tegne, fargelegge, skrive og skape. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25.)

Bilde
Maria og Johannes ser på Jesus på korset

“Se, der er vår Gud, ham som vi ventet på, at han skulle frelse oss” (Jesaja 25:9). James Tissot (fransk, 1836–1902). Woman, Behold Thy Son (Stabat Mater) [Kvinne, se, det er din Sønn], 1886–1894. Ugjennomsiktig akvarell over grafitt på grått vevd papir, bilde: 29,7 x 15,2 cm. Brooklyn Museum, kjøpt ved allmenntegning, 00.159.300

Skriv ut