Det gamle testamente 2022
5.‒11. september. Jesaja 1–12: “Gud er min frelse”


“5.–11. september. Jesaja 1–12: ‘Gud er min frelse’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“5.–11. september. Jesaja 1–12”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
oldtidsprofet som skriver

The Prophet Isaiah Foretells Christ’s Birth [Profeten Jesaja forutsier Kristi fødsel], av Harry Anderson

5.‒11. september

Jesaja 1–12

“Gud er min frelse”

Søk åndelig veiledning mens du studerer. Jesajas ord forstås best når vi er “fylt med profetiens ånd”, slik Nephi forklarte (2 Nephi 25:4).

Skriv ned inntrykkene dine

Selv om dette er første gang du leser Jesajas bok, kan du finne skriftsteder som høres kjente ut. Det er fordi Jesaja, av alle profeter i Det gamle testamente, er den som oftest siteres i andre bøker med hellig skrift, også av Frelseren selv. Jesajas ord forekommer også ofte i salmer og annen hellig musikk. Hvorfor siteres Jesaja så ofte?

Noe av grunnen er utvilsomt at Jesaja hadde en egen evne til å uttrykke Guds ord med et levende og minneverdig språk. Men det er mer enn det. Jesaja har inspirert profeter i generasjoner fordi sannhetene han forkynte, gjaldt mer enn hans egen generasjon – israelittene som levde mellom år 740 og 701 f. Kr. Hans oppgave var å åpne våre øyne for Guds store forløsningsarbeid, som er mye større enn én nasjon eller én tidsperiode. Av Jesaja lærte Nephi at han og hans folk fremdeles var en del av Guds paktsfolk, selv om de var adskilt fra resten av Israel. I Jesaja fant Det nye testamentes forfattere profetier om Messias som ble oppfylt rett foran øynene deres. I Jesaja fant også Joseph Smith inspirasjon til arbeidet med å samle Israel og bygge Sion i de siste dager. Hva vil du finne når du leser Jesaja?

Du finner mer om Jesaja og hans skrifter i “Jesaja” i Veiledning til Skriftene. Du finner informasjon om tiden da Jesaja levde, i 2 Kongebok 15–20 og 2 Krønikebok 26–32.

Bilde
Learn More image
Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jesaja 1–12

Hvordan kan jeg forstå Jesajas læresetninger bedre?

Om Jesajas skrifter sa Frelseren: “[Gransk] disse ting med flid, for store er Jesajas ord” (se 3 Nephi 23:1–3). Men for mange kan Jesaja være vanskelig å forstå. Her er noen tips for å hjelpe deg å finne mer mening i Jesajas ord:

  • Grunn på symbolene og metaforene Jesaja brukte. Tenk for eksempel på hva du tror Jesaja ønsket å formidle da han skrev om en vingård (se Jesaja 5:1–7), Siloas vann (se Jesaja 8:5–10), et banner (se Jesaja 5:26) og et flagg (se Jesaja 11:10, 12).

  • For hvert kapittel du leser, kan du tenke: “Hva lærer jeg om Jesus Kristus?” (se 1 Nephi 19:23).

  • Se etter emner som føles relevante for vår tid, for eksempel Jesu Kristi liv og misjon, Israels adspredelse og innsamling, de siste dager og tusenårsriket. Du kan også føre lister med henvisninger fra Jesaja som underviser om disse emnene.

  • Bruk studiehjelpemidler der de er tilgjengelige, for eksempel en ordbok, fotnotene til Bibelen, kapitteloverskriftene og Veiledning til Skriftene.

Se også 2 Nephi 25:1–8.

Jesaja 1; 3; 5

“Hold opp med å gjøre det som er ondt!”

Jesaja advarte stadig kongeriket Juda mot deres åndelige tilstand. Etter å ha lest Jesaja 1, 3 og 5, hvordan vil du beskrive folkets åndelige tilstand? Hvilke advarsler finner du som føles anvendelige i vår tid?

I tillegg til advarslene kan du også merke deg budskap om håp for det syndige Israel (se for eksempel Jesaja 1:16–20, 25–27; 3:10). Hva lærer disse budskapene deg om Herren?

Jesaja 2; 4; 11–12

Gud vil utføre et stort arbeid i de siste dager.

Mange av Jesajas skrifter er profetier som har konkret betydning for vår tid. Hvilke av Jesajas beskrivelser av de siste dager i kapittel 2; 4; 11–12 er spesielt inspirerende for deg? (Lære og pakter 113:1–6 gir nyttig innsikt om Jesaja 11.) Hva lærer du om Israels innsamling og Sions forløsning? Hva føler du deg inspirert til å gjøre etter å ha lest disse kapitlene?

Se også Jesaja 5:26; 10:20.

Jesaja 6

Profeter er kalt av Gud.

I kapittel 6 fortalte Jesaja om sitt kall som profet. Hva gjør inntrykk på deg ved det Jesaja opplevde, når du leser dette kapittelet? Hvordan påvirker dette kapittelet ditt syn på Herren, hans profeter og arbeidet de er kalt til å utføre?

Bilde
kvinne som holder et spedbarn

“For et barn er oss født, en sønn er oss gitt” (Jesaja 9:6).

Jesaja 7–9

Jesaja profeterte om Jesus Kristus.

Tidlig i Jesajas tjenestegjerning inngikk kongeriket Israel (også kalt Efra’im) en allianse med Syria for å forsvare seg mot Assyria. Israel og Syria ønsket å tvinge Akas, kongen av Juda, til å slutte seg til alliansen. Jesaja profeterte imidlertid at alliansen ville mislykkes og rådet Akas til å stole på Herren (se Jesaja 7–9, særlig Jesaja 7:7–9; 8:12–13).

Da Jesaja rådet Akas, kom han med flere kjente profetier, for eksempel de som finnes i Jesaja 7:14; 8:13–14; 9:2, 6–7. Selv om det ikke er helt klart hva disse profetiene betydde på Akas’ tid, gjelder de helt klart Jesus Kristus (se også Matteus 1:21–23; 4:16; 21:44; Lukas 1:31–33). Hva lærer disse versene deg om Frelseren?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jesaja 1:16–18.For å hjelpe familiemedlemmene å forstå disse versene kan du lese avsnittet “Noen av oss føler at vi aldri blir gode nok” i søster Sharon Eubanks budskap “Kristus – lyset som skinner i mørket” (Ensign eller Liahona, mai 2019, 75). Du kan også vise hvordan flekker kan fjernes fra klær. Hvordan er Herrens budskap i disse versene forskjellig fra det Satan ønsker at vi skal tro?

Jesaja 2:1–5.Familiemedlemmene kan velge et av disse versene og tegne det som beskrives. Hva lærer tempelet oss om Herrens veier? Hvordan blir vi velsignet ved å “vandre i Herrens lys”? (Jesaja 2:5).

Jesaja 4:5–6.Hva lover Herren oss i disse versene? Hva kan disse løftene bety? Hvordan oppfyller han dem? (Se også 2 Mosebok 13:21–22.)

Jesaja 7:14; 9:1–7.Ved hjelp av tegninger eller bilder fra Kirkens tidsskrifter kan dere lage en plakat som illustrerer noe av det disse versene lærer oss om Jesus Kristus.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Høyt oppå fjellets topp”, Salmer, nr. 4.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Be Herren om hjelp. For å forstå Skriftene trenger vi personlig åpenbaring. Herren har lovet: “Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere” (Matteus 7:7).

Bilde
Idaho Falls Idaho tempel i uvær

Jesaja sa at tabernakelet skulle være “et tilfluktssted” og “et skjul mot vannskyll og regn” (Jesaja 4:6). Idaho Falls Idaho tempel

Skriv ut