Det gamle testamente 2022
3.–9. oktober. Jesaja 58–66: “Det skal komme en gjenløser for Sion”


“3.–9. oktober. Jesaja 58–66: ‘Det skal komme en gjenløser for Sion’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“3.–9. oktober. Jesaja 58–66”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Jesus underviser i synagogen

Jesus in the Synagogue at Nazareth [Jesus i synagogen i Nasaret], av Greg K. Olsen

3.–9. oktober

Jesaja 58–66

“Det skal komme en gjenløser for Sion”

Når du studerer Jesaja 58–66, kan du overveie hvordan Jesajas ord gir deg glede og håp for fremtiden.

Skriv ned inntrykkene dine

Tidlig i sitt jordiske virke besøkte Jesus Kristus en synagoge i Nasaret, landsbyen hvor han vokste opp. Der reiste han seg for å lese fra Skriftene, åpnet Jesajas bok og leste det vi nå kjenner som Jesaja 61:1–2. Så bekjentgjorde han: “I dag er dette Skriftens ord blitt oppfylt for ørene deres.” Dette var en av Frelserens mest direkte erklæringer om at han var den salvede, han som ville “helbrede de sønderknuste hjerter” og “forkynne for fanger at de skal få frihet” (se Lukas 4:16–21). Dette skriftstedet ble virkelig oppfylt den dagen. Og i likhet med mange andre av Jesajas profetier fortsetter den å bli oppfylt i vår tid. Frelseren fortsetter å helbrede alle dem med sønderknuste hjerter som kommer til ham. Det er ennå mange fanger som det må forkynnes befrielse for. Og det er en strålende fremtid å forberede seg til – en tid da Herren vil skape “en ny himmel og en ny jord” (Jesaja 65:17) og “la rettferdighet og lovsang spire fram for alle folkenes åsyn” (Jesaja 61:11). Å lese Jesaja åpner våre øyne for det Herren allerede har gjort, hva han gjør og hva han fortsatt vil gjøre for sitt folk.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jesaja 58:3–12

Faste gir velsignelser.

Disse versene antyder at for mange israelitter i oldtiden var faste mer en byrde enn en velsignelse. Mange av oss kan kjenne oss igjen i denne følelsen til tider. Hvis du ønsker å finne mer mål og mening med din faste, kan du lese Jesaja 58:3–12 for å finne Herrens svar på spørsmålet “Hvorfor faster vi?” Hvordan kan faste “[løse] ugudelighets lenker” og “[bryte] hvert et åk”? (Jesaja 58:6). Hvordan har faste gitt deg velsignelsene som er beskrevet i Jesaja 58:8–12? Hvordan påvirker Jesaja 58:3–12 ditt syn på faste?

I sitt budskap “Er ikke dette den faste jeg finner behag i?” (Liahona, mai 2015, 22–25), ga president Henry B. Eyring flere eksempler på hvordan mennesker har blitt velsignet ved faste og fasteoffer. Hvordan har du vært vitne til lignende velsignelser i ditt liv?

Se også Gospel Topics, “Fasting and Fast Offerings” [Faste og fasteoffer] (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Jesaja 59:9–21; 61:1–3; 63:1–9

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

I Jesaja 58–66 finner du flere henvisninger til Jesu Kristi forsoningsmisjon. Her er noen eksempler, sammen med noen spørsmål som kan hjelpe deg å grunne på dem.

  • Jesaja 59:9–21. Hvordan vil du sammenfatte folkets åndelige tilstand som er beskrevet i vers 9–15? Hva gjør inntrykk på deg ved beskrivelsen av Ham som fører vår sak i vers 16–21, og pakten Han inngår med dem som vender seg til Ham?

  • Jesaja 61:1–3. Hvordan har Jesus Kristus velsignet deg på de måtene som er beskrevet i disse versene? Hvilket “godt budskap” har han gitt deg? Hvordan har han gitt deg skjønnhet istedenfor aske?

  • Jesaja 63:7–9. Hvilke eksempler på “Herrens miskunn” kan du nevne? Hvilke følelser for Frelseren vekker disse versene i deg?

Hvilke andre henvisninger til Frelseren finner du i Jesaja 58–66?

Se også Mosiah 3:7; Lære og pakter 133:46–53.

Bilde
en kvinne tenner en oljelampe av leire ved hjelp av en lampe som holdes av en manns hånd

“Herren skal være et evig lys for deg” (Jesaja 60:19). A Gift of Light [En gave av lys], av Eva Timothy

Jesaja 60; 62

“Herren skal være et evig lys for deg.”

Jesaja 60 og 62 handler om lys og mørke, øyne og syn, for å undervise om hvordan Jesu Kristi evangelium vil velsigne verden i de siste dager. Se etter disse begrepene spesielt i Jesaja 60:1–5, 19–20; 62:1–2. Når du leser disse kapitlene, kan du grunne på hvordan Gud samler sine barn ut av mørket til sitt lys. Hva er din rolle i dette arbeidet?

Se også 1 Nephi 22:3–12; 3 Nephi 18:24; Lære og pakter 14:9; Bonnie H. Cordon, “Så de kan se”, Liahona, mai 2020, 78–80.

Jesaja 64:1–5; 65:17–25; 66

Jesus Kristus vil regjere på jorden i tusenårsriket.

Jesaja talte om en tid da “de tidligere trengsler er glemt” (Jesaja 65:16). Selv om denne profetien har flere oppfyllelser, har denne tiden ennå ikke kommet – da Jesus Kristus vil vende tilbake til jorden og innlede en periode med fred og rettferdighet som kalles tusenårsriket. Jesaja beskrev denne fremtidige tiden i Jesaja 64:1–5; 65:17–25; 66. Legg merke til hvor ofte han brukte ord som “fryd dere” og “juble”. Grunn på hvorfor Frelserens tilbakekomst vil være en gledens dag for deg. Hva kan du gjøre for å forberede deg til hans komme?

Se også Trosartiklene 1:10; Russell M. Nelson, “Kirkens fremtid: Forberede verden til Frelserens annet komme”, Liahona, april 2020, 6–11.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jesaja 58:3–11.Familiemedlemmene kan bedre forstå Jesajas budskap om faste hvis de rollespiller den slags faste som er beskrevet i Jesaja 58:3–5, og den slags faste som er beskrevet i Jesaja 58:6–8. Hvordan kan vi gjøre vår faste mer lik “den faste [Gud] finner behag i”? Hvilke velsignelser har vi sett ved faste?

Jesaja 58:13–14.Hva er forskjellen på å gjøre “[vår] gjerning” og å “glede [oss] i Herren” på sabbaten? Hvordan kan vi gjøre sabbaten til “en lyst”?

Jesaja 60:1–5.Når du leser Jesaja 60:1–3, kan familiemedlemmene slå på et lys når versene nevner lys, og slå det av når versene nevner mørke. Hvordan er Jesu Kristi evangelium som et lys for oss? Hva forutså Jesaja ville skje når Guds folk delte evangeliets lys med andre? (Se Jesaja 60:3–5).

Jesaja 61:1–3.Hvordan har Frelseren oppfylt Jesajas profetier i disse versene? Du kan gjerne be familiemedlemmene se etter bilder av Frelseren som de føler illustrerer disse aspektene av hans misjon (bilder finnes i Kirkens tidsskrifter eller Kunst inspirert av evangeliet, bok). Dere kan også synge en sang om hvordan Frelseren velsigner oss, for eksempel “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Når Han kommer igjen”, Barnas sangbok, 46–47.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Forbered omgivelsene dine. Våre omgivelser kan påvirke vår evne til å lære. Finn et sted å studere Skriftene hvor du kan føle Åndens innflytelse. (Se Undervisning på Frelserens måte, 15.)

Bilde
Jesus oppe i luften

“Stå opp, bli lys! For ditt lys kommer, og Herrens herlighet går opp over deg” (Jesaja 60:1). Light and Life [Lys og liv], av Mark Mabry

Skriv ut