Det gamle testamente 2022
10.–16. oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: “Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg”


“10.–16. oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ‘Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“10.–16. oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
profet som taler til menn

Jeremiah [Jeremia], av Walter Rane

10.–16. oktober

Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20

“Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg”

Eldste David A. Bednar sa: “En av måtene jeg hører [Herren] på, er i Skriftene. Skriftene er Herrens forhåndsinnspilte røst” (“‘Hear Him’ in Your Heart and in Your Mind,” ChurchofJesusChrist.org).

Skriv ned inntrykkene dine

Til å begynne med trodde ikke Jeremia at han ville være en god profet. “Se, jeg forstår meg ikke på å tale”, protesterte han da Herren kalte ham (Jeremia 1:6). Herren beroliget ham: “Jeg legger mine ord i din munn” (vers 9). Jeremia følte at han var ung og uerfaren (vers 6), men Herren forklarte at han faktisk var bedre forberedt enn han selv visste – han hadde blitt ordinert til dette kallet allerede før han ble født (se vers 5). Så Jeremia la frykten til side og tok imot kallet. Han advarte Jerusalems konger og prester og sa at deres tilgjorte hellighet ikke ville redde dem fra ødeleggelse. “Barnet” som trodde han ikke kunne tale, skulle føle Guds ord “i [sitt] hjerte som en brennende ild”, og kunne ikke tie (Jeremia 20:9).

Jeremias historie er også vår historie. Gud kjente oss også før vi ble født, og forberedte oss til å utføre hans arbeid på jorden. Dette arbeidet omfatter blant annet noe Jeremia forutså: å samle Guds folk, én for én, for å “føre [dem] til Sion” (Jeremia 3:14). Og selv om vi ikke vet nøyaktig hva vi skal gjøre eller si, skulle vi ikke frykte, “for jeg er med deg, sier Herren” (Jeremia 1:8, 19).

Du finner en oversikt over Jeremia i “Jeremia” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Jeremia 1:4–19; 7:1–7; 20:8–10

Profeter er kalt til å tale Herrens ord.

Mens du leser i Jeremia 1:4–19 om Jeremias kall som profet, kan du grunne på profeters rolle i ditt liv. Hva lærer Herrens ord til Jeremia deg om profeter? (se også Jeremia 7:1–7). Jeremias forkynnelse ble ofte forkastet (se Jeremia 20:8, 10). Hva lærer du av Jeremias ord i Jeremia 20:9? Ha disse tankene i bakhodet gjennom hele ditt studium av Jeremias læresetninger. Hva finner du i disse læresetningene som inspirerer deg til å følge våre profeter i de siste dager?

Jeremia 1:5

Gud kjente meg før jeg ble født.

Før Jeremia ble født, kjente Gud ham og valgte ham, eller forutordinerte ham, til å utføre en bestemt misjon på jorden (se Jeremia 1:5). Hvorfor tror du det var verdifullt for Jeremia å vite dette?

Gud kjente deg også før du ble født, og forutordinerte deg til bestemte ansvarsoppgaver (se Alma 13:1–4; Lære og pakter 138:53–56; Abraham 3:22–23). Hvilken forskjell kan denne kunnskapen gjøre i ditt liv? Hvis du har mottatt din patriarkalske velsignelse, kan du med bønnens hjelp gjennomgå den og spørre Gud hvordan du skal utføre det han har forutordinert deg til å gjøre.

Se også Gospel Topics, “Foreordination”, “Premortality”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
person som står i en oldtidscisterne

Folk i oldtidens Israel brukte cisterner til å lagre dyrebart vann.

Jeremia 2; 7

“Meg har de forlatt, kilden med det levende vann”.

I det tørre området der israelittene bodde, oppbevarte folk dyrebart vann i underjordiske reservoarer kalt cisterner. Hvorfor ville det være bedre å få vann fra en fontene enn å være avhengig av en cisterne? Hva vil det si å forlate “kilden med det levende vann”? Hva tror du de “sprukne brønner” som er nevnt i Jeremia 2:13, kan symbolisere? Når du leser Jeremia 2 og 7, kan du legge merke til hvordan folket forlot Herrens levende vann, og tenke på hvordan du mottar levende vann i ditt liv.

Jeremia 7 er rettet til dem som gikk inn “porten til Herrens hus … for å tilbe Herren” (Jeremia 7:2). Men til tross for denne ytre tilkjennegivelsen av fromhet, var de skyldige i stor ugudelighet (se vers 2–11). Hvilke budskap føler du Herren kan ha til deg i vers 21–23?

Jeremia 3:14–18; 16:14–21

Herren vil samle sitt folk.

Da Jeremia profeterte om innsamlingen av det adspredte Israel, sa han at den ville bli enda mer monumental enn utvandringen fra Egypt (se Jeremia 16:14–15). På lignende måte sa president Russell M. Nelson: “Dere ble sendt til jorden til denne bestemte tiden … for å hjelpe til med Israels innsamling. Det er ingenting som skjer på jorden akkurat nå som er viktigere enn [denne innsamlingen] … Denne innsamlingen burde bety alt for dere” (Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], supplement til Liahona, aug. 2018, 12, ChurchofJesusChrist.org).

Hva inspirerer deg ved Israels innsamling i de siste dager når du studerer Jeremia 3:14–18; 16:14–21? Hva sier disse versene oss om hvordan denne innsamlingen skjer? Hvilken ytterligere innsikt finner du i resten av president Nelsons budskap som er sitert ovenfor?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Jeremia 1:5.Dere kan bruke dette verset til å snakke om vårt liv sammen med vår himmelske Fader før vi ble født. Ressurser som “Før vi ble født” (Liahona, april 1999) og “Innledning: Vår himmelske Faders plan” (i Historier fra Det nye testamente, 1–5) kan hjelpe. Hvordan kan kunnskap om vårt førjordiske liv påvirke hvordan vi lever vårt jordeliv?

Jeremia 2:13; 17:13–14.For å hjelpe familiemedlemmene å visualisere disse versene kan du vise hva som skjer når du heller vann i en sprukket eller ødelagt beholder. Hva kan “kilden med det levende vann” og “sprukne brønner” symbolisere? (Jeremia 2:13). Hvordan drikker vi av Herrens levende vann?

Jeremia 16:16.President Russell M. Nelson har sammenlignet fiskerne og jegerne i dette verset med misjonærer i de siste dager (se “Innsamlingen av det adspredte Israel”, Ensign eller Liahona, nov. 2006, 81). Familiemedlemmene kan “jakte” på gjenstander rundt omkring i hjemmet og snakke om hvordan dere kan hjelpe til med å “fiske” og “jakte” på det adspredte Israel.

Jeremia 18:1–6.For å utforske disse versene kan du snakke om eller vise hvordan keramikk lages. Hvilket budskap har Herren til Israel i Jeremia 18:1–6? Hva vil det si å være leire i Herrens hender? (se også Jesaja 64:8). Du finner en annen historie som sammenligner oss med pottemakerens leire, i eldste Richard J. Maynes’ budskap “Gleden ved å leve et Kristus-sentrert liv” (Ensign eller Liahona, nov 2015, 27–30).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Israel, Israel, Gud deg kaller”, Salmer, nr. 6.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk historier. Frelseren underviste ofte ved hjelp av historier. Tenk på historier fra ditt eget liv som kan gjøre et prinsipp i evangeliet levende. (Se Undervisning på Frelserens måte, 22.)

Bilde
leire på pottemakerens skive

“Se, som leiren er i pottemakerens hånd, slik er dere i min hånd, Israels hus” (Jeremia 18:6).

Skriv ut