Det gamle testamente 2022
10.–16. oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: “Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg”


“10.–16. oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ‘Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“10.–16. oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
profet som taler til menn

Jeremiah [Jeremia], av Walter Rane

10.–16. oktober

Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20

“Før jeg dannet deg i mors liv, kjente jeg deg”

“Målet for enhver lærer i evangeliet … er å undervise i evangeliets rene lære ved Ånden, for å hjelpe Guds barn å styrke sin tro på Frelseren og bli mer lik ham” (Undervisning på Frelserens måte, første omslagsside).

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv på papirlapper noen nøkkelord fra denne ukens studium av Jeremia, for eksempel profet, levende vann, innsamling og leire. Legg lappene i en beholder, og be barna velge en og dele eventuelle tanker de har om det som står på den. Hjelp dem å forstå hvordan ordet forholder seg til noe Jeremia underviste.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jeremia 1:5

Vår himmelske Fader kjente meg før jeg ble født.

Fordi vi levde sammen med Gud før vi kom til jorden, kjenner han oss, selv om vi ikke kan huske ham. Hvordan vil du hjelpe barna du underviser, å forstå denne viktige sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Les Jeremia 1:5 for barna, og forklar at Gud kjente profeten Jeremia før han ble født. Fortell hvert enkelt barn at vår himmelske Fader også kjente ham eller henne før han eller hun ble født, og at han sendte hver enkelt av oss hit i en hensikt.

  • Vis barna et bilde av et spedbarn, og spør dem om de vet hvor dette barnet var før han eller hun ble født. Syng en sang sammen som lærer oss om vårt førjordiske liv sammen med Gud, for eksempel “Jeg er Guds kjære barn” eller “Før vi ble født” (Barnas sangbok, 2–3, Liahona, april 1999). Snakk om de åndelige følelsene sangen vekker. Bær vitnesbyrd om at vi alle en gang levde sammen med vår himmelske Fader og at han sendte oss hit til jorden.

Jeremia 1:7

Profeter er kalt til å tale Herrens ord.

Jeremias kall viser hva Herren ber profeter om å gjøre. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å styrke sitt ønske om å følge den levende profeten?

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av den levende profeten, og be dem fortelle hva de vet om ham. Hva gjør profeter? Les for barna det Herren sa til en annen profet, Jeremia, i Jeremia 1:7. Be barna gå på stedet når du leser “gå til alle dem jeg sender deg til” og late som de snakker når du leser “alt det jeg befaler deg, skal du tale”. Bær vitnesbyrd om at profeter gjør og sier det Herren befaler.

  • Vis bilder av profeter fra Skriftene (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, Kirkens tidsskrifter og Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). La barna fortelle deg hva de vet om disse profetene. Fortell kort barna om noe hver enkelt gjorde for å hjelpe til med Guds arbeid. Bær vitnesbyrd om at profeter er kalt av Gud til å tale hans ord og tjene hans folk.

Jeremia 16:16

Jeg kan hjelpe vår himmelske Faders barn å komme tilbake til ham.

Idet han henviste til Jeremia 16:16, sa president Russell M. Nelson: “Våre misjonærer [har] søkt etter det adspredte Israel, de har “jaget dem bort fra … bergkløftene, og de har fisket etter dem som i gamle dager” (“Innsamlingen av det adspredte Israel”, Ensign eller Liahona, nov. 2006, 79).

Mulige aktiviteter

  • Mens du leser Jeremia 16:16, kan du be barna late som om de fisker eller jakter. Forklar at fiskerne og jegerne i dette verset kan symbolisere misjonærer. Be barna late som om de er misjonærer. Hva gjør misjonærer? Hvordan kan vi hjelpe dem?

  • Lag et memospill ved hjelp av denne ukens aktivitetsside. Når et barn finner samsvarende bilder, snakker du om hva dette bildet viser at vi kan gjøre for å hjelpe vår himmelske Faders barn å vende tilbake til ham.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jeremia 1:4–19

Profeter er kalt til å tale Herrens ord.

Hvordan kan du hjelpe barna å styrke sin tro på og forståelse av profetenes rolle i Guds rike?

Mulige aktiviteter

  • Velg noen viktige vers fra Jeremia 1 som lærer oss viktige sannheter om profeter, for eksempel vers 5, 7, 10 og 19. Be hvert barn velge et av versene, lese det og fortelle noe han eller hun lærer om profeter av verset. Be noen barn bære sitt vitnesbyrd om å følge profeten.

  • Vis et bilde av den levende profeten, og syng en sang sammen om profeter, for eksempel “Kom, lytt nå til profetens røst” (Salmer, nr. 18). Hjelp barna å lage en liste over ting den levende profeten har bedt oss gjøre. Velg en nyere konferansetale av profeten, og hjelp barna å finne råd i budskapet hans. Hvordan følger vi profeten? Drøft hvordan råd fra profetene hjelper oss å følge vår himmelske Fader og Jesus Kristus bedre.

  • Vis videoen “Why Do We Have Prophets?” [Hvorfor har vi profeter?] (ChurchofJesusChrist.org), og spør barna hvordan de vil forklare for en venn hvorfor det er en velsignelse å ha en levende profet (se Trosartiklene 1:6, 9). Be barna uttrykke sine følelser for den levende profeten.

Jeremia 16:14–15

Jeg kan være en del av Israels innsamling.

Budskapet om Israels innsamling som finnes i Jeremia 16:14–15, kan være en fin anledning til å snakke med barna om misjonærarbeid og slektshistorie. Dette er én måte vi kan “stå som Guds vitner” på (Mosiah 18:9).

Mulige aktiviteter

  • Les Jeremia 16:14 sammen, og be barna dele detaljer de husker om hvordan “Herren … førte Israels barn opp fra landet Egypt” (se 2 Mosebok 14). Be dem lese Jeremia 16:15 for å finne ut hvilken hendelse Jeremia sa ville være enda mer minneverdig. Forklar at Israel ble adspredt over hele jorden, men Gud lovet å samle dem tilbake til ham og hans kirke. Dette kalles Israels innsamling. Hvordan kan dette sammenlignes med å befri noen fra fangenskap?

  • Presenter denne uttalelsen av president Russell M. Nelson: “Alle gangene du gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å ta et skritt mot å inngå pakter med Gud og motta sine nødvendige dåps- og tempelordinanser, hjelper du til med Israels innsamling” (Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], supplement til Liahona, aug. 2018, 15 ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi bidra til å samle Israel?

  • Syng en sang sammen om misjonærarbeid, for eksempel “Jeg håper på misjon jeg kalles” eller “Vi er kalt” (Barnas sangbok, 91, 94), eller vis videoen “Your Day for a Mission” [Din tur til å reise på misjon] (ChurchofJesusChrist.org). Spør barna hva de lærer av sangen eller videoen om hvorfor noen velger å reise på misjon.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna ta med seg en kopi av denne ukens aktivitetsside hjem og spille memospillet med familien. Oppfordre dem til å snakke med familien om hvordan misjonærarbeid har velsignet dem.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å gjenkjenne Ånden. Hellig musikk innbyr ofte Den hellige ånds innflytelse. Når du synger sammen med barna, bør du ta deg tid til å hjelpe dem å gjenkjenne åndelige følelser som bekrefter sannheten av det de lærer.

Skriv ut