Det gamle testamente 2022
24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47: “En ny ånd vil jeg gi i dere”


“24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47: ‘En ny ånd vil jeg gi i dere’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesus leder sauer

Come, Follow Me [Kom, følg med meg], av Scott Sumner

24.–30. oktober

Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47

“En ny ånd vil jeg gi i dere”

Du vil ikke ha tid til å undervise i alle prinsippene i Esekiel. Søk åndelig veiledning om hva du skal fokusere på, og oppmuntre barna til å fortsette å lære hjemme.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

La noen barn etter tur tegne noe de har lært av Skriftene nylig. De andre barna kan gjette hva hvert barn tegner.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Esekiel 3:17

Profeter er som vektere som advarer oss mot fare.

Esekiel var som en vekter og advarte israelittene mot farer de ikke kunne se. Hjelp barna å forstå hvordan våre profeter i dag er som vektere.

Mulige aktiviteter

  • Les for barna det Herren fortalte Esekiel i Esekiel 3:17. Be dem gjøre bevegelser som passer til teksten, som å peke på øynene, ørene og munnen når du leser ordene “vekter”, “hører” og “munn”.

  • Led barna på en fottur rundt i rommet. Advar dem mot innbilte farer langs stien, som elver å hoppe over, grener å dukke under eller dyr å unngå. La andre barn bytte på å være leder. Snakk om hvordan profeten advarer oss mot farer vi ikke kan se.

  • Vis et bilde av den nåværende profeten mens dere synger en sang om profeter sammen, for eksempel det siste verset av “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59). Fortell barna hvordan profeten er som en vekter for deg.

Esekiel 37:15–19

Skriftene lærer meg om Jesus Kristus.

Esekiel sammenlignet Israels hus med to staver som blir til én. Disse stavene symboliserer også Bibelen og Mormons bok, som sammen vitner om Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Gi noen barn Mormons bok, og gi andre Bibelen. Gi et sammendrag av Esekiel 37:15–19 ved å forklare at Herren ba Esekiel skrive på to staver som symboliserer Bibelen og Mormons bok. Les vers 17, og be hvert barn finne en som har en annen bok med hellig skrift enn sin, og “sett[e] dem sammen” slik at de “blir til ett i [deres hender]”. Snakk om hvordan både Bibelen og Mormons bok hjelper oss å styrke vår tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Bruk bilder fra Kunst inspirert av evangeliet, bok eller fra tidligere års bøker i Kom, følg med meg, og hjelp barna å dele historier om Jesus fra Bibelen og Mormons bok. Be dem fortelle hvorfor de er takknemlige for å ha disse to bøkene med hellig skrift.

Bilde
ørken og Dødehavet

Esekiel så i et syn en elv strømme fra tempelet og helbrede Dødehavet.

Esekiel 47:1–12

Store velsignelser kommer av tempelet.

Esekiels syn om en helbredende elv som strømmet ut fra et tempel, kan hjelpe barna å lære at templer gir oss velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et glass vann. Hvordan velsigner vann oss? Fortell barna om Esekiels syn om vann som strømmet ut fra tempelet (se Esekiel 47:1–12). Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier (se også videoen “And the River Will Grow” [Og elven vil vokse], ChurchofJesusChrist.org). Fortell barna om velsignelser du mottar som, i likhet med elven i Esekiels syn, strømmer fra tempelet.

  • Be barna lage en tegning av seg selv der de reiser til tempelet. Syng en sang sammen som beskriver tempelets velsignelser, for eksempel “I all evighet” (Barnas sangbok, 98). Hva lærer denne sangen oss om hvordan templer velsigner oss?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Esekiel 2:3–4; 3:7; 36:26–27

Jesus Kristus kan hjelpe meg å forandre mitt hjerte.

Esekiel brukte uttrykk som “nytt hjerte” og “ny ånd” til å undervise om hva slags forandring Frelseren gir oss.

Mulige aktiviteter

  • Be barna granske Esekiel 2:3–4; 3:7 for å finne ord som beskrev israelittene. Be dem så lese Esekiel 36:26–27 for å finne ut hvordan Frelseren tilbød seg å hjelpe dem å forandre seg. Hvilke ord kan beskrive det nye hjertet og den nye ånden han gir oss? (se for eksempel Mosiah 3:19; 5:2).

  • Be barna tenke på hva mennesker med “hårde hjerter” eller “forherdede hjerter” (Esekiel 2:4; 3:7) kan gjøre. Hvordan kan de for eksempel reagere på råd fra mor eller far eller profeten? Hva kan de gjøre når de ser noen i nød? Hvordan handler vi annerledes når Frelseren har mildnet vårt hjerte?

Esekiel 37:19–23

Bibelen og Mormons bok bidrar til å “samle” oss til Jesus Kristus.

Esekiels “Judas stav” (Bibelen) og “Josefs stav” (Mormons bok) virker sammen for å samle Israel til Frelseren (se Esekiel 37:19).

Mulige aktiviteter

  • Hold opp Bibelen og Mormons bok, og spør barna hvorfor de føler det er godt å ha begge disse bøkene. Les Esekiel 37:19 for dem, og forklar at “Josefs stav” viser til Mormons bok, som ble skrevet av etterkommerne av Josef i Egypt, og “Judas stav” viser til Bibelen, som for det meste ble skrevet av jødene. Les så vers 21–23 og 2 Nephi 3:12 sammen, og lag en liste over velsignelser som kommer av å ha begge disse bøkene.

  • Sett et bilde av Jesus midt i rommet, og be barna flytte stolene sine til forskjellige steder langs veggene i rommet. Be dem så bruke Veiledning til Skriftene til å finne skriftsteder i Bibelen og Mormons bok som underviser om Jesus Kristus (vis dem om nødvendig hvordan de kan gjøre dette). Når hvert barn har delt et skriftsted, kan du be alle barna flytte stolene sine nærmere bildet av Jesus. Fortsett til alle er “samlet” tilbake til ham.

Esekiel 47:1–12

Tempelets velsignelser kan helbrede vårt hjerte og vår familie.

Vannet som strømmet fra tempelet i Esekiels syn, ga liv til alt det rørte ved. På samme måte kan velsignelsene som strømmer fra tempelet, helbrede oss åndelig og gi oss evig liv.

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen noen nøkkelord og -uttrykk knyttet til Esekiel 47:1–12, for eksempel tempel, elv, ørken, Dødehavet, mye fisk og fruktbart tre. Be hvert barn velge en av disse tingene å tegne. Les så versene sammen, og be barna dele tegningene sine når elementene blir nevnt. Hvilke velsignelser kom av elven i dette synet? (se vers 8–9, 12). Hjelp barna å forstå hvordan disse velsignelsene er som velsignelsene vår himmelske Fader og Frelseren tilbyr dem som holder tempelpakter.

  • Vis videoen “And the River Will Grow” [Og elven vil vokse] (ChurchofJesusChrist.org). Dere kan også sammen lese det eldste Dale G. Renlund underviste om Esekiels syn i “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse” (Ensign eller Liahona, mai 2018, 47–48). Fortell barna hvordan slektshistorie og tempelet har gitt deg Frelserens helbredelse. Be barna uttrykke sine følelser for tempelet.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna fortelle familien om én ting de har lært i dag, og én ting de ønsker å lære mer om.

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt læring i hjemmet. “Et av dine mål som lærer skulle være å oppfordre dem du underviser, til å få egne erfaringer med Skriftene – både hver for seg og sammen med sin familie” (Undervisning på Frelserens måte, 36).

Skriv ut