Det gamle testamente 2022
31. oktober–6. november. Daniel 1–6: “Det finnes ingen annen gud som makter å frelse”


“31. oktober–6. november. Daniel 1–6: ‘Det finnes ingen annen gud som makter å frelse’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“31. oktober–6. november. Daniel 1–6”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Daniel tyder kongens drøm

Daniel Interprets Nebuchadnezzar’s Dream [Daniel tyder Nebukadnesars drøm], av Grant Romney Clawson

31. oktober–6. november

Daniel 1–6

“Det finnes ingen annen gud som makter å frelse”

Når du leser Daniel 1–6, kan du notere deg sannheter du føler deg tilskyndet til å hjelpe barna å oppdage.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis bilder av hendelsene i Daniel 1–6 (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 23, 24, 25, 26). Be barna fortelle hva de vet om hendelsene på bildene. Be dem fortelle om en gang de valgte å følge Frelseren, slik Daniel og vennene hans gjorde.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Daniel 1:1–17

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal ta vare på kroppen min.

Daniel og vennene hans nektet å spise kjøttet og drikke vinen kongen tilbød dem, fordi de ønsket å følge Guds bud og unngå å skade kroppen. I dag hjelper Visdomsordet oss å unngå stoffer som vil skade kroppen.

Mulige aktiviteter

  • Del med barna “Daniel og vennene hans” (i Historier fra Det gamle testamente), eller gi et sammendrag av Daniel 1:1–17. Be barna rollespille historien. Hjelp dem å forstå hvordan Herren velsignet Daniel og vennene hans fordi de valgte å adlyde ham (se vers 17). Hvilke velsignelser mottar vi fra Gud når vi velger det rette?

  • Vis barna bilder av ting Visdomsordet lærer oss å spise eller bruke, og ting det ber oss om ikke å spise eller bruke (se Lære og pakter 89). Be barna late som om de spiser de gode tingene og sier nei til de dårlige tingene. Bær vitnesbyrd om at Herren velsigner oss når vi tar vare på kroppen. Syng en sang sammen om å ta vare på kroppen, for eksempel “Min Gud ga meg et tempel” (Barnas sangbok, 73). Hva lærer denne sangen oss?

Bilde
fire gutter ved et bord, som nekter å spise kjøtt som tilbys dem av en mann

Illustrasjon av Daniel og vennene hans som nekter å spise kongens mat: Brian Call

Daniel 1; 3; 6

Gud vil velsigne meg når jeg velger å følge Jesus Kristus.

Daniels bok inneholder historier om personer som valgte å følge Guds bud selv om det var vanskelig. Hvordan vil du hjelpe barna å lære av disse eksemplene?

Mulige aktiviteter

  • Finn bilder av historiene i Daniel 1, 3 og 6 (se denne ukens aktivitetsside, denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, eller Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 23, 25, 26). Heng bildene med forsiden mot tavlen, eller legg dem ned på gulvet. Be et barn snu et av bildene, og hjelp ham eller henne å fortelle historien det forestiller. (Du finner hjelp i “Daniel og vennene hans”, “Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego” og “Daniel i løvehulen” i Historier fra Det gamle testamente.) Etter hver historie kan dere snakke om spørsmål som disse: Hva gjorde personene for å følge Herren? Hvordan velsignet Herren dem? Fortell hvordan du har blitt velsignet fordi du valgte å følge Jesus Kristus. Be barna fortelle om sine erfaringer.

  • Be barna rollespille situasjoner der de kan vise sin tro på Gud ved å holde hans bud. Dette kan innbefatte å være snill mot en bror eller søster, fortelle noen om Frelseren eller be hver kveld. Vis et bilde av Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego i den brennende ovnen (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 25), og be barna telle menneskene i ovnen. Les Daniel 3:24–25 for å finne ut hvem andre som var i ovnen. Bær vitnesbyrd om at Herren er med oss når vi følger ham.

Daniel 6

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal be ofte.

Daniel var villig til å risikere livet for å be til vår himmelske Fader hver dag. Hvordan kan du hjelpe barna å utvikle et lignende ønske om å be?

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien i Daniel 6 (se “Daniel i løvehulen” i Historier fra Det gamle testamente), og be barna lage en tegning av historien. Be dem bruke tegningene til å fortelle hverandre historien. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at vi skal be til ham? Fortell hvorfor bønn er viktig for deg.

  • Snakk med barna om tilfeller da de kan be, for eksempel når de er redde, når de gjør feil eller når de trenger hjelp på skolen. Hvorfor er det bra å be i disse situasjonene? Lær barna at uansett hvor de er, kan de alltid be inni seg.

  • Synge en sang om bønn sammen, for eksempel “Vi bøyer våre hoder ned” (Barnas sangbok, 18). Snakk med barna om hva vi kan be om.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Daniel 1; 3; 6

Jeg kan gjøre det rette selv om det er vanskelig.

Historiene i Daniel 1, 3 og 6 kan gi barna du underviser, mot og tro til å ta gode valg, selv om de føler seg alene.

Mulige aktiviteter

  • Tegn på tavlen noen piler som alle peker i samme retning, og deretter en pil som peker i motsatt retning. Hvordan er Daniel og vennene hans som denne ene pilen? Be barna gi eksempler fra historiene i Daniel 1, 3 og 6 (se “Daniel og vennene hans”, “Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego”, og “Daniel i løvehulen” i Historier fra Det gamle testamente). Spør barna hvorfor de tror det kan ha vært vanskelig for Daniel og vennene hans å ta gode valg. Hvordan velsignet Herren dem for å velge det rette?

  • Hjelp barna å komme på situasjoner hvor de kan bli presset til å ta et galt valg. Be dem fortelle om erfaringer da de ble velsignet fordi de valgte det rette selv om det var vanskelig. Syng en sang sammen knyttet til dette emnet, for eksempel “Velg det rette” (Salmer, nr. 131).

Daniel 2

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden.

Da Daniel ga sin inspirerte tydning av Nebukadnesars drøm, så han en stein som ble “revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender” (Daniel 2:45). Denne steinen symboliserer Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, som er bestemt til å fylle jorden.

Mulige aktiviteter

  • Les Daniel 2:31–35, 44–45 sammen med barna, og be dem tegne noe av det Nebukadnesar så i drømmen sin. Spør barna hva disse versene lærer dem om steinen i drømmen. Forklar at denne steinen symboliserer Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Be barna nevne noe vår himmelske Fader gjorde for å opprette sin kirke i de siste dager. For å gi dem ideer kan du vise bilder av hendelser i forbindelse med Kirkens gjenopprettelse (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 90–95).

  • Gi hvert barn et sammenkrøllet ark som symboliserer steinen i Nebukadnesars drøm. Be hvert barn fortelle hvordan han eller hun vet at Kirken ble gjenopprettet av Gud. Mens barna forteller, kan du be dem gi deg “steinene” sine. Fest steinene sammen med tape eller hyssing for å danne en stor stein. Bær vitnesbyrd om at når vi styrker vårt vitnesbyrd og deler evangeliet med andre, forener vi vår tro for å hjelpe Guds rike å “[fylle] hele jorden” (Daniel 2:35).

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna gjøre noe denne uken som viser deres tro på Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å gjenkjenne Ånden. Når du har åndelige opplevelser sammen med barna, kan du hjelpe dem å gjenkjenne Den hellige ånds innflytelse.

Skriv ut