Det gamle testamente 2022
7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: “Jeg vil elske dem av hjertet”


“7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: ‘Jeg vil elske dem av hjertet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
brud og brudgom ved et tempel

7.–13. november

Hosea 1–6; 10–14; Joel

“Jeg vil elske dem av hjertet”

Når du studerer Skriftene og forbereder deg til å undervise, bør du søke inspirasjon fra Den hellige ånd. Hva føler du deg tilskyndet til å fokusere på i klassen denne uken?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av Frelseren, og be barna fortelle om noe de vet eller har lært om ham denne uken. La dem etter tur holde bildet mens de forteller.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Hosea 10:12

Jeg kan søke Herren.

Hosea 10:12 bruker bildene såing, høsting, tid og regn til å oppfordre oss til å søke Herren. Hvilke kreative ideer får du når du leser dette verset, som kan inspirere barna til å søke ham?

Mulige aktiviteter

  • Les Hosea 10:12 for barna, og be dem gjøre enkle bevegelser for å hjelpe dem å forstå verset, for eksempel å late som de sår frø, høster grønnsaker fra en plante eller står i regnet. Eller du kan vise bilder av frø, planter og regn. Hjelp barna å sammenligne det å så et frø og høste god mat med å leve rettferdig og motta Herrens velsignelser. Bær vitnesbyrd om velsignelsene Herren har øst over deg når du har prøvd å søke ham.

  • Tegn en klokke på tavlen, og be barna fortelle hvordan vi kan søke Herren til forskjellige tider på dagen. Be barna gjenta ordene “nå er det tiden til å søke Herren” (Hosea 10:12). Hjelp dem å forstå at det alltid er tiden til å søke Herren. Fortell hva du gjør for å minnes ham hele tiden.

Bilde
Jesus sitter sammen med barn

Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser.

Hosea 13:4, 14

Jesus Kristus er min Frelser.

Når du underviser om Frelseren og hans forsoning, kan du bære vitnesbyrd om hans kjærlighet til hvert av barna.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av flere personer, blant dem Jesus, og be barna finne ut hvem av disse personene som er vår Frelser. Les Hosea 13:4, og understrek at det ikke finnes noen annen Frelser enn Jesus Kristus. Bær vitnesbyrd om at på grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi vende tilbake for å bo hos vår himmelske Fader igjen.

  • La barna etter tur holde et bilde av Jesus på korset eller i graven og et bilde av Jesus utenfor den tomme graven. Be barna snakke om hva bildene viser. Les fra Hosea 13:14 setningen “Av dødsrikets vold vil jeg frelse dem ut. Fra døden vil jeg forløse dem.” Bær vitnesbyrd om at Jesus Kristus har frelst oss fra døden og at vi kan oppstå. Syng en sang sammen om oppstandelsen, for eksempel “Sto Jesus opp til liv igjen?” (Barnas sangbok, 45). Hjelp barna å gjenkjenne Ånden når de synger.

Joel 3:1

Den hellige ånd kan veilede meg.

Mens du underviser om Joels profeti i Joel 3:1, kan du overveie hvordan du kan hjelpe barna å forberede seg til å motta Den hellige ånds gave etter at de er døpt.

Mulige aktiviteter

  • Les Joel 3:1 for barna, og forklar at ordene “alt kjød” betyr alle, også “sønner” og “døtre” som dem. Be barna lage tegninger av dem som det henvises til i dette verset (sønner og døtre, gamle og unge menn, gamle og unge kvinner), deriblant dem selv. Forklar at én måte vår himmelske Fader utøser sin ånd på, er ved å gi oss Den hellige ånds gave når vi blir døpt.

  • Be barna fortelle hva de vet om Den hellige ånd. Hjelp dem å forstå at Den hellige ånd kan lære oss om vår himmelske Fader og Jesus Kristus og hjelpe oss å vite hva som er sant (se Johannes 14:26; Lære og pakter 42:17). Fortell om erfaringer for å hjelpe barna å forstå hvordan Ånden kan hjelpe oss.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Hosea 2:19–20

Jeg kan trofast holde mine pakter.

I Hoseas bok sammenlignet Herren sine pakter med israelittene med et ekteskap. Til tross for israelittenes utroskap, elsket han dem fortsatt og ønsket at de skulle komme tilbake. Denne sammenligningen kan hjelpe deg å undervise barna om viktigheten av å holde våre pakter med Herren.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna at i Hoseas bok sammenlignet Herren sine pakter med Israel med et ekteskap. Vis barna et bilde av en brud og brudgom. Hvordan ønsker vår himmelske Fader at en mann og en hustru skal behandle hverandre? Hvordan kan vi vise Herren at vi elsker ham og vil være trofaste mot ham?

  • Hjelp barna å forstå at paktene vi inngår med Herren, er ment å vare evig. Be et av barna lese Hosea 2:19–20 for å finne ord som beskriver hva Herren føler med hensyn til sine pakter med oss. Hva inngår vi en pakt om å gjøre når vi blir døpt? Hvordan kan vi holde denne pakten vi har inngått med Herren?

Hosea 13:4, 14

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Hvordan kan du bruke Hoseas ord til å styrke barnas vitnesbyrd om sin Frelser og Forløser? Når du underviser, kan du hjelpe barna å føle gleden og kjærligheten ved Jesu Kristi forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Hosea 13:4, 14 for å finne ord eller uttrykk som beskriver Jesus Kristus. Hva lærer disse ordene oss om ham? Be barna bruke Veiledning til Skriftene til å finne og dele andre skriftsteder som underviser om Jesus Kristus som Frelser og Forløser. Bær vitnesbyrd om Frelseren, og gi barna anledning til å gjøre det samme.

  • For å hjelpe barna å forstå hvordan Frelseren løser eller forløser oss fra døden, kan du vise videoen “Handel’s Messiah: Debtor’s Prison” [Händels Messias: Skyldnerens fengsel] (ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer denne videoen oss som hjelper oss å forstå hva Frelseren har gjort for oss?

Joel 3:1–2

Den hellige ånd kan veilede meg.

Mange av barna du underviser, har sannsynligvis blitt døpt og har mottatt Den hellige ånds gave. Hvordan kan du bruke disse skriftstedene til å hjelpe dem å forstå kraften og velsignelsene som kommer av å høre Åndens røst?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Joel 3:1–2 sammen og sette inn hverandres navn istedenfor ordene “deres sønner og døtre”. Skriv på tavlen en setning som Den hellige ånd kan …, og be barna bytte på å fullføre setningen. Oppfordre dem til å ta med ting de lærer av Johannes 14:16; Moroni 10:5; Lære og pakter 42:17 og andre skriftsteder.

  • Legg en gjenstand i en bolle, og la barna etter tur helle vann over den. Forklar at gjenstanden symboliserer oss, og vannet symboliserer Den hellige ånd. Når vi blir døpt, mottar vi Den hellige ånds gave, som er én måte Herren oppfyller sitt løfte om å “utgyte [sin] Ånd” på. Hva må vi gjøre for å motta Den hellige ånd? Be barna fortelle om tilfeller da de har følt Åndens innflytelse.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å nevne noe de har lært om vår himmelske Fader, Jesus Kristus eller Den hellige ånd i klassen i dag. Oppfordre dem til å dele dette med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk åpenbaring daglig. Når du forbereder deg til å undervise, skulle du be og grunne på Skriftene gjennom hele uken. Ideer og inntrykk om hvordan du kan undervise kan komme til deg når som helst og hvor som helst. (Se Undervisning på Frelserens måte, 12.)

Skriv ut