Det gamle testamente 2022
14.–20. november. Amos; Obadja: “Søk Herren, så skal dere leve”


“14.–20. november. Amos; Obadja: ‘Søk Herren, så skal dere leve’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“14.–20. november. Amos; Obadja”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesu ansikt opplyst av stearinlys i et mørkt rom

Bread of Life [Livets brød], av Chris Young

14.–20. november

Amos; Obadja

“Søk Herren, så skal dere leve”

Når du fokuserer på å undervise i sann lære på enkle måter, gir du Den hellige ånd muligheter til å vitne for barna. Bruk aktivitetene i denne oversikten – eller lag dine egne – til å hjelpe deg å undervise i evangeliets prinsipper på enkle måter.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna dele noe de nylig har lært hjemme eller i kirken. Spør for eksempel om de har funnet noen nye favorittskriftsteder eller hørt et budskap de kan dele med klassen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Amos 3:7; 7:14–15

Profeter er Jesu Kristi sendebud.

Noe av det viktigste barn kan vite om profeter, er at de er Jesu Kristi sendebud. Forslagene nedenfor kan hjelpe deg å lære dem denne viktige sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Hvisk til et av barna et budskap til resten av klassen (som å be barna stå på én fot eller gå i ring), og be ham eller henne dele budskapet med de andre barna. Gjenta denne aktiviteten slik at noen andre barn kan være sendebudet. Hjelp dem å forstå hvordan sendebudet i denne aktiviteten er som en profet som deler Guds budskap med oss. Gi noen eksempler på budskap fra den levende profeten som nylig har hjulpet deg å komme nærmere Jesus Kristus.

  • Be et barn stå foran i rommet og late som om han eller hun er profeten Amos. Når du deler noen fakta om Amos fra Amos 7:14–15, kan du gi barnet bilder eller rekvisitter å holde som passer til hvert faktum, for eksempel bilder av en sau, en frukt og Herren. Forklar at Amos var en hyrde som Herren kalte som sitt sendebud. Vis så bilder av Herren og den levende profeten, og forklar at Herren fortsetter å kalle sendebud i dag. Les Amos 3:7 høyt, og be barna peke på det aktuelle bildet når de hører ordene “Herren” og “profetene”. Bær vitnesbyrd om at akkurat som på Amos’ tid taler Jesus Kristus til oss gjennom sine profeter.

  • Fortell en historie fra et av Kirkens tidsskrifter nylig om den levende profeten eller om erfaringer Kirkens medlemmer har hatt når de har fulgt profetens råd. (Se også “Meet Today’s Prophets and Apostles” [Møt dagens profeter og apostler] på ChurchofJesusChrist.org.)

  • Syng eller spill en innspilling av en sang om profeter, for eksempel “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59), mens barna arbeider med denne ukens aktivitetsside. Påpek ord eller uttrykk i sangen som lærer oss hvordan profeter viser veien til Jesus Kristus.

Amos 5:14

Hvis jeg søker det gode, vil Herren være med meg.

Amos oppfordret israelittene til å “søk[e] det gode og ikke det onde” og lovet at hvis de gjorde det, “skal Herren … være med dere”. Hvordan vil du hjelpe barna å følge denne oppfordringen og motta dette løftet?

Mulige aktiviteter

  • Vis noen bilder av barn som gjør gode ting, for eksempel å hjelpe andre eller ta del i nadverden. La hvert barn etter tur beskrive et av bildene mens de andre barna gjetter hvilket bilde han eller hun beskriver. Les Amos 5:14, og hjelp barna å tenke over hvordan de vil “søk[e] det gode” hver dag.

  • Be barna tegne at de selv gjør noe godt. Les Amos 5:14, og legg vekt på Herrens løfte om at han vil være med oss når vi søker det gode. Be barna legge til tegningene sine at Jesus står sammen med dem.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Bilde
apostler i vår tid som håndhilser på hverandre på generalkonferansen

Herren åpenbarer sannheter til sine profeter.

Amos 3:7

Profeter er Jesu Kristi sendebud.

Amos 3:7 er et flott skriftsted for å hjelpe barna å forstå at når vi lytter til profeten, lytter vi til et sendebud fra Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lære utenat hele eller deler av Amos 3:7. Gi dem for eksempel noen minutter til å lese verset flere ganger mens du skriver annethvert ord av verset på tavlen. Be barna lukke Skriftene og si verset høyt sammen ved hjelp av ledetrådene på tavlen. Visk så ut noen ord om gangen til barna kan gjenta hele verset uten ledetråder. Hva lærer dette verset oss om profeter? Hvordan har vår levende profet hjulpet oss å vite hva Frelseren ønsker at vi skal gjøre?

  • Skriv noen spørsmål om profeter på papirstrimler, for eksempel følgende: Hvorfor har vi profeter? Hva gjør profeter? Hvorfor følger du profeten? Hva underviser profeter om? Be barna gå sammen to og to, og la ett barn fra hvert par velge et spørsmål og be partneren om å svare på det. Hvis barna trenger hjelp til å besvare et spørsmål, kan de se i “Profet” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Når partneren har svart på spørsmålet, kan barna bytte roller og velge et annet spørsmål.

  • Fortell barna noen fakta om en profet i Det gamle testamente som de har lært om i år (for eksempel Noah, Moses eller Jesaja). Be dem gjette hvilken profet du beskriver. Gjenta dette for andre profeter.

Amos 5:4–15

Hvis jeg søker det gode, vil Herren være med meg.

Barn har mange muligheter til å velge mellom rett og galt. Overvei hvordan du vil inspirere dem til å “søk[e] det gode og ikke det onde” (vers 14).

Mulige aktiviteter

  • Be barna granske Amos 5:4–15 og se etter ordet “søk”. Hva ønsker Herren at vi skal søke, og hvilket løfte gir han dem som gjør det? Hvordan søker vi Herren?

  • Hjelp barna å lære siste setning i den trettende trosartikkel utenat. Hvordan kan vi “trakte” etter disse tingene?

Amos 8:11–12

Evangeliets gjengivelse avsluttet frafallets hungersnød.

Å forstå hva Amos forkynte om frafall kan hjelpe barna å føle seg takknemlige for evangeliets gjengivelse.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Amos 8:11–12, og snakk om hva som skjer når folk ikke har Herrens ord. Hjelp barna å definere ordene frafall og hunger ved hjelp av Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) eller en ordbok. Hvordan kan frafall sammenlignes med hunger?

  • For å hjelpe barna å forstå det store frafallet kan du gjennomgå “Etter Det nye testamente” (i Historier fra Det nye testamente, 167–70). Drøft så spørsmål som disse: Hvorfor skjedde det et frafall? Hva skjedde som følge av frafallet? Hvorfor gjenga Herren sitt evangelium? (se også “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, ChurchofJesusChrist.org). Oppfordre barna til å skrive disse spørsmålene og svarene og dele dem med familien hjemme.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Gi barna et øyeblikk til å tenke over noe de har lært i dag, som de ønsker å dele med et familiemedlem. Oppfordre dem til å bestemme seg for hvem de vil dele det med og hvordan de vil dele det.

Vi kan forbedre vår undervisning

Gi oppfordringer som respekterer handlefrihet. Still spørsmål som hjelper barna å komme på personlige måter å anvende det de har lært. Du kan for eksempel spørre: “Hva er én ting dere føler dere bør gjøre basert på det vi har snakket om i dag?”

Skriv ut