Det gamle testamente 2022
21.–27. november. Jona; Mika: “Han har lyst til miskunnhet”


“21.–27. november. Jona; Mika: ‘Han har lyst til miskunnhet’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. november. Jona; Mika”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
en mann krabber på en strand med en hval i havet bak seg

Jonah on the Beach at Nineveh [Jona på stranden i Ninive], av Daniel A. Lewis

21.–27. november

Jona; Mika

“Han har lyst til miskunnhet”

Let etter viktige prinsipper i Jona og Mika som vil velsigne barna du underviser. Grunn på hvordan du kan hjelpe barna å lære disse prinsippene. Forslagene i denne oversikten kan hjelpe.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe barna å huske historien om Jona eller andre sannheter de kan ha lært hjemme, kan dere synge en sang sammen, for eksempel vers 7 av “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jona 1:4–17; 3:3–5

Herren velsigner meg når jeg adlyder ham.

Da Herren ba Jona forkynne for Ninives innbyggere, adlød han ikke. Hjelp barna å forstå at vi blir velsignet når vi adlyder Herren.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av historien om Jona, og be barna fortelle hva de vet om historien (se “Profeten Jona” i Historier fra Det gamle testamente, denne ukens aktivitetsside eller denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Still spørsmål som disse: Hva skjedde da Jona ikke adlød Herren? (se Jona 1:4–16; 2:1). Hva skjedde da han adlød? (se Jona 3:3–5). Bær vitnesbyrd om at Herren vil velsigne oss når vi adlyder ham.

  • Syng en sang om å adlyde Herren sammen, for eksempel “Villig hjelper jeg” (Barnas sangbok, 71). Snakk om hvorfor det ville ha vært best for Jona å adlyde første gang. Hjelp barna å komme på ting Gud ønsker at de skal gjøre, og deretter finne ut hvordan de kan adlyde raskt.

Bilde
misjonærer underviser en mann

Vår himmelske Fader ønsker at alle skal høre evangeliet.

Jona 3

Evangeliet er for alle.

Nineves innbyggere omvendte seg da Jona delte Herrens budskap med dem. Hvilke muligheter har barna til å dele evangeliet med andre?

Mulige aktiviteter

  • Rollespill deler av Jona 3:3–8 sammen med barna, for eksempel å gå til byen Nineve, dele Herrens budskap med andre og skrive en befaling fra kongen til hans folk. Vis et bilde av misjonærer (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 109, 110). Hva gjør misjonærer? Hvordan var Jona misjonær? Hjelp barna å tenke over hvordan de kan dele evangeliet med andre, for eksempel ved å dele en trosartikkel eller bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

  • Fortell om en opplevelse da du delte Jesu Kristi evangelium med andre. Alternativt kan du noen dager før leksjonen be noen besøke klassen og fortelle barna om en gang han eller hun delte evangeliet med noen eller da noen delte evangeliet med ham eller henne. Oppfordre vedkommende til å vise bilder hvis det er mulig. Hjelp barna å tenke over hvordan de kan være misjonærer nå.

Mika 5:1

Jesus Kristus ble født i Betlehem.

Mika profeterte at en fremtidig “hersker over Israel” ville bli født i Betlehem. Du kan hjelpe barna å vite at Jesu Kristi fødsel oppfylte denne profetien.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av hendelser rundt Jesu Kristi fødsel (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 28, 29, 30, 31). Be barna snakke om hva som foregår på hvert bilde. Les Mika 5:1, og be barna reise seg når de hører ordet “Betlehem”. Bær vitnesbyrd om at Jesu fødsel var så viktig at profetene visste om den før han ble født.

  • Be barna lage en tegning av Jesu fødsel. Mens de viser tegningene sine, kan du be dem fortelle hvorfor de er takknemlige for Jesus Kristus.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jona 1:10–12; 2:1–5,10; 3:1–5

Omvendelse innebærer å erkjenne mine synder og be om tilgivelse.

Jonas eksempel kan inspirere barna til å vende seg til Herren når de har syndet.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å lage en liste på tavlen over noen av de grunnleggende elementene i omvendelse (se Veiledning til Skriftene, “Omvende, omvendelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Gjennomgå historien om Jona sammen, og be barna finne tegn på at Jona omvendte seg (se for eksempel Jona 1:10–12; 2:1–5, 10; 3:1–5). Hvordan kan vi vise Herren at vår omvendelse er oppriktig?

  • Syng en sang om omvendelse, for eksempel “Omvendelse” (Liahona, okt. 2004, B16). Spør barna hvilke ord eller uttrykk fra sangen de ville dele med Jona for å hjelpe ham å omvende seg.

Jona 2:8–11; 3:10; 4:2; Mika 7:18–19

Herren er barmhjertig mot alle som vender seg til ham.

Når barna forstår at Herren er barmhjertig og vennlig, vil de vende seg til ham når de trenger barmhjertighet.

Mulige aktiviteter

  • Be barna finne en definisjon av ordet barmhjertighet i en ordbok eller i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor trengte Jona barmhjertighet? Hvorfor trengte Ninives innbyggere barmhjertighet? (se Jona 1:1–3). Be barna forestille seg at de kan intervjue Jona. Hvilke tegn kunne Jona nevne for å vise at Herren er barmhjertig? (se for eksempel Jona 2:8–11; 3:10; 4:2). Hvordan har Herren vist oss barmhjertighet?

  • Be barna lage en liste på tavlen over ting som de har “lyst” til, for eksempel hobbyer, velsignelser fra Herren og så videre. Be dem lese Mika 7:18–19 for å finne én ting Herren finner behag i. Hvilke sannheter i disse versene vil hjelpe en person som er redd for å omvende seg?

  • Hjelp barna å komme på eksempler på da Frelseren viste barmhjertighet mot andre, for eksempel Markus 2:3–12; Lukas 23:33–34 og Johannes 8:1–11. Vis om mulig bilder av disse hendelsene. Hjelp barna å komme på muligheter de har til å være barmhjertige og vennlige mot andre.

Mika 6:8

Herren ønsker at jeg skal gjøre rett, vise kjærlighet og vandre ydmykt med ham.

Mika 6:8 gir et mønster for å leve rettferdig. Hvordan kan du hjelpe barna å oppdage og etterleve læresetningene i dette verset?

Mulige aktiviteter

  • Les Mika 6:8 sammen, og hjelp barna å forstå hva disse ordene betyr: “Gjøre rett”, “vise kjærlighet” og “vandre ydmykt med din Gud”. Be barna lage en tegning av seg selv der de gjør noe som er knyttet til et av uttrykkene.

  • Skriv på tavlen “Hva krever Herren av deg?” Be dem finne svaret i Mika 6:8. Hvordan hjelper det å adlyde Herrens bud oss å oppfylle det Herren krever av oss i dette verset?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Skriv på en papirlapp til hvert barn et nøkkeluttrykk fra ett av skriftstedene dere drøftet som klasse. Be barna prøve å lære uttrykket utenat og be et familiemedlem dele sine tanker om det.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær oppmerksom på barna. Hvordan reagerer barna i klassen på læringsaktiviteter? Hvis de virker rastløse, kan det være på tide å prøve en annen form for aktivitet. På den annen side, hvis du legger merke til at barna er engasjert i en aktivitet, må du ikke føle press til å komme videre fordi du ikke har dekket alt leksjonsmateriellet.

Skriv ut