Det gamle testamente 2022
3.–9. oktober. Jesaja 58–66: “Det skal komme en gjenløser for Sion”


“3.–9. oktober. Jesaja 58–66: ‘Det skal komme en gjenløser for Sion’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“3.–9. oktober. Jesaja 58–66”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Jesus underviser i synagogen

Jesus in the Synagogue at Nazareth [Jesus i synagogen i Nasaret], av Greg K. Olsen

3.–9. oktober

Jesaja 58–66

“Det skal komme en gjenløser for Sion”

Aktivitetsforslagene i denne oversikten er ment å vekke din kreativitet. Ikke føl deg forpliktet til å følge dem nøyaktig. Følg Åndens tilskyndelser før og under leksjonen.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Mange av Jesajas ord vitner og lærer oss noe om Frelseren. Vis et bilde av Jesus Kristus, og be barna fortelle om noe de har lært om ham denne uken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jesaja 58:13–14

Sabbaten kan være en lyst for meg.

Sabbatsdagen er en anledning for oss til å minnes Herren og hvile fra våre ukentlige aktiviteter. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å gjøre sabbaten til en lyst?

Mulige aktiviteter

  • Be barna gjenta ordene “du kaller sabbaten en lyst, kaller Herrens hellige dag” (Jesaja 58:13) flere ganger. Forklar at “lyst” betyr noe som gir oss glede. Be barna fortelle hva som gir dem glede. Bær vitnesbyrd om at Herren ga oss sabbatsdagen fordi han ønsker at vi skal ha glede. Fortell barna hvorfor sabbaten er en lyst for deg.

  • Les fra Jesaja 58:14 for barna: “Da skal du glede deg i Herren.” Forklar for barna at sabbaten er en spesiell dag – en tid da vi kan tenke på det vår himmelske Fader og Jesus har gjort for å hjelpe oss å være lykkelige. Hjelp barna å komme på ting de kan gjøre på sabbaten for å huske vår himmelske Fader og Jesus. Be dem tegne forslagene sine og dele tegningene med hverandre og familiene sine.

Bilde
en kvinne tenner en oljelampe i leire ved hjelp av en lampe som holdes av en mann

“Herren skal være et evig lys for deg” (Jesaja 60:19). A Gift of Light [En gave av lys], av Eva Timothy

Jesaja 60:1–3

Jeg kan la Frelserens lys skinne for andre.

Jesaja profeterte at i de siste dager ville Herrens folk være som et lys for dem som er i mørke. Overvei hvordan du kan hjelpe barna å “stå opp” og “bli lys”.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lukke øynene mens du leser Jesaja 60:1–3. Be dem åpne øynene når de hører ordet “lys” og lukke dem når de hører ordet “mørke”. Forklar at Jesus Kristus og hans evangelium er som et lys som hjelper oss å se veien tilbake til vår himmelske Fader.

  • Gi hvert barn et bilde av et lys (for eksempel en sol, et stearinlys eller en lyspære). Hjelp dem å tenke over hvordan de kan dele Frelserens lys med andre. Når hvert forslag deles, kan du be dem “stå opp” og “bli lys” ved å holde opp bildet. Fortell barna hvordan du har sett dem dele Frelserens lys med andre.

  • Syng en sang sammen om å dele lys, for eksempel “Mitt lille lys” (Barnas sangbok, 96). Hjelp barna å legge merke til ord i sangen som underbygger det de lærer av Jesaja 60:1–3.

Jesaja 61:1–3

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Jesaja 61:1–3 gir en kraftfull beskrivelse av Frelserens oppgave å undervise og helbrede. Se etter måter å hjelpe barna å forstå hvordan Jesus Kristus kan undervise og helbrede dem personlig.

Mulige aktiviteter

  • La barna holde bilder av Jesus som underviser, helbreder og hjelper andre mens du leser Jesaja 61:1 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok). Forklar at Gud sendte Jesus Kristus for å gjøre disse tingene for oss alle. Be barna uttrykke sine følelser for Jesus Kristus. Bær vitnesbyrd om Frelserens kjærlighet til hvert enkelt barn.

  • Jesaja 61:3 beskriver dem som lytter til og adlyder Herren, som “rettferdighetens terebinter” [trær]. Tegn et tre på tavlen, og be barna tenke på gode ting de kan gjøre. For hvert forslag kan du la barna tegne et blad på treet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jesaja 58:6–11

Faste velsigner meg og andre som trenger det.

Noen av barna du underviser, er kanskje gamle nok til å faste. Men selv de som ikke er det, kan ha nytte av å lære om Herrens fastelov og forberede seg til å faste når de er klare.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Hvorfor faster vi? og Hvordan faster vi? på tavlen. Be barna skrive mulige svar på tavlen. Be dem gjennomgå “Faste” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) og Jesaja 58:6–11 for å finne ytterligere svar. Hvordan kan Jesaja 58:6–11 hjelpe oss når det er vanskelig å faste?

  • Fortell barna om en personlig erfaring med faste, eller fortell en historie fra et av Kirkens tidsskrifter om faste. Understrek velsignelsene som kommer av å faste med en åndelig hensikt. Hvis noen av barna har fastet, kan du be dem fortelle om sine erfaringer. Oppfordre barna til å snakke med foreldrene sine neste fastesøndag om hva det vil si å faste. Hjelp dem å forstå hva det vil si å faste med en oppriktig hensikt og en bønn i hjertet.

  • Les Jesaja 58 6–7 sammen, og forklar at én måte vi “bryter [vårt] brød til den som sulter” når vi faster, er ved å gi pengene vi ville ha brukt på mat, som fasteoffer. Vis barna en bidragsseddel for tiende og fasteoffer, og forklar hvordan man fyller den ut. Be barna lese Jesaja 58:8–10 for å finne ut hvilke velsignelser vi er lovet når vi faster. Hvordan kan faste velsigne oss og de trengende?

Jesaja 61:1–3

Jesus Kristus er min Frelser og Forløser.

Grunn på hvordan du best kan bruke Jesajas ord til å styrke barnas vitnesbyrd om Jesus Kristus som deres Frelser og Forløser.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna noen minutter til å lese Jesaja 61:1–3 hver for seg. Be dem så skrive på et ark eller i en studiedagbok hva disse versene lærer dem om Jesus Kristus. Be noen av barna dele sine tanker med de andre.

  • Be barna dele en setning fra disse versene som er spesielt meningsfylt for dem, og forklare hvorfor. Hvordan hjelper disse versene oss å forstå hva Jesus Kristus ble sendt til jorden for å gjøre?

Jesaja 65:17–25

Tusenårsriket vil være en tid med fred og glede.

Jesaja så en tid da Guds folk vil ha fred og glede. Denne profetien vil bli oppfylt når Jesus Kristus kommer tilbake til jorden og regjerer i tusen år – en tid som kalles tusenårsriket.

Mulige aktiviteter

  • Jesaja 65:17–25 beskriver hvordan jorden vil være når Frelseren kommer igjen. Del barna i små grupper, og gi hver gruppe noen av disse versene å lese. Etter noen minutter lager dere en liste sammen på tavlen over hvordan livet vil bli annerledes på den nye jorden som er beskrevet i disse versene (vers 17). Hvorfor vil dette være en tid for å være “[glade] og [fryde oss] til evig tid”? (vers 18).

  • Før leksjonen lager du ordstrimler med ord og uttrykk fra tiende trosartikkel. Be et av barna fremsi trosartikkelen, og be barna sette ordstrimlene i riktig rekkefølge. Hjelp barna å forstå hva denne trosartikkelen lærer oss om tusenårsriket.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna dele noe de har lært om Frelseren i dag, med familien sin. Oppfordre dem til å lese i Skriftene sammen med familien denne uken.

Vi kan forbedre vår undervisning

Still inspirerte spørsmål. Still spørsmål som oppfordrer barna til å gå lenger enn å si fakta. Tenk for eksempel på spørsmål som oppmuntrer dem til å bære vitnesbyrd og fortelle om egne erfaringer.

Skriv ut