Kom, følg med meg
3.–9. februar. 2 Nephi 1–5: “Vi levde på en måte som bragte lykke”


“3.–9. februar. 2 Nephi 1–5: ‘Vi levde på en måte som bragte lykke’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“3.–9. februar. 2 Nephi 1–5”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Adam og Eva forlater Edens hage

Adam and Eve [Adam og Eva], av Douglas Fryer

3.–9. februar

2 Nephi 1–5

“Vi levde på en måte som bragte lykke”

Begynn din åndelige forberedelse ved å lese 2 Nephi 1–5 og skrive ned dine tilskyndelser. Det er flere prinsipper i disse kapitlene enn dere har tid til å drøfte i én leksjon, så følg Ånden i din forberedelse og ta hensyn til innspill fra klassen for å hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper du skal fokusere på og hvordan du skal lede samtalen.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Det er sannsynlig at klassemedlemmene har markert eller gjort et notat angående minst ett vers i 2 Nephi 1–5. For å innlede leksjonen kan du be klassemedlemmene dele vers som var meningsfylte for dem. Be klassen sammenfatte et doktrinært prinsipp de lærer av versene de har delt.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nephi 2:11–30

Vi står fritt til å velge våre handlinger.

  • Altfor ofte bruker mennesker sin handlefrihet til å påføre andre store lidelser. Hvorfor er handlefrihet så viktig for vår himmelske Fader? Du kan gjerne skrive dette spørsmålet på tavlen, og så kan klassemedlemmene lete etter svar i 2 Nephi 2:11–30 og skrive svarene sine på tavlen. Hvordan prøver motstanderen å svekke vår handlefrihet? Hvordan hjelper Frelseren oss å “velge frihet og evig liv”? (2 Nephi 2:27). Vurder å synge en salme om handlefrihet sammen, som for eksempel “Til alle har vår Herre gitt” (Salmer, nr. 132), og be klassemedlemmene legge innsikt de får av salmen, til på listene sine.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier nevner fire betingelser for at vi kan ha handlefrihet. Her er én måte å bygge videre på det klassemedlemmene kan ha lært hjemme: Skriv fire betingelser på tavlen. Be så klassemedlemmene dele uttalelser fra 2 Nephi 2 som forklarer hvorfor disse betingelsene er avgjørende for å nå vårt guddommelige potensial.

2 Nephi 2:15–29

Fallet og Jesu Kristi forsoning er avgjørende deler av vår himmelske Faders plan.

  • Mange kristne tror at fallet var en tragedie og at Eva gjorde en forferdelig feil. Disse versene i 2 Nephi 2 forklarer sannheter om Adam og Evas fall, og de vitner om at Jesus Kristus forløser oss fra fallet. Én måte å snakke om disse forslagene er å be klassemedlemmene granske 2 Nephi 2:15–25 og lage en liste over sannheter de lærer om det som skjedde i Edens hage. Hvilken annen innsikt finner de i sitatet av president Dallin H. Oaks under “Ytterligere ressurser”? Hvordan forløste Jesus Kristus oss fra fallet? (se 2 Nephi 2:6–8, 26–29).

  • Etter å ha gjort en aktivitet som den forrige, kan du vise flere spørsmål som de følgende, og be klassemedlemmene dele sin innsikt:

    • Hvordan korrigerer Lehis læresetninger i disse versene noen vanlige misforståelser om fallet?

    • På hvilke måter er fallet en velsignelse?

    • Hvordan hjelper riktig forståelse av fallet oss å forstå vårt behov for Jesus Kristus og hans forsoning?

    • Hva er én grunn til at du er takknemlig for valget Adam og Eva tok i Edens hage?

    • Hvordan lignet ditt valg om å komme til jorden på Adam og Evas valg om å spise av frukten på treet til kunnskap om godt og ondt?

    • Hva er hensikten med livet? Hvorfor var fallet nødvendig for å oppnå denne hensikten?

2 Nephi 4:15–35

Vi kan vende oss til Gud i vår svakhet.

  • Det Nephi skriver i 2 Nephi 4:15–35 kan gi oss håp og trøst når vi føler oss overveldet av våre vanskeligheter og svakheter. Klassemedlemmene kan gjerne gjennomgå disse versene parvis og finne skriftsteder som de kan bruke til å trøste noen som føler seg tynget av sine lidelser. Deretter kan hvert par dele disse skriftstedene med klassen. Kanskje noen i klassen kan dele en opplevelse der han eller hun fant trøst ved å vende seg til Gud, slik Nephi gjorde.

  • En annen måte å gjennomgå 2 Nephi 4 på kan være å be noen klassemedlemmer om å komme forberedt til å dele vers og uttrykk fra dette kapittelet som var meningsfylte for dem. Be dem fortelle hva de gjør når de føler seg overveldet av sine svakheter. En salme om trøst og håp, som for eksempel “Hvor kan jeg finne fred?” (Salmer, nr. 92), kan berike denne diskusjonen. Klassemedlemmene kan for eksempel fortelle hvordan salmen underbygger Nephis eksempel på å stole på Herren i tider med motløshet.

2 Nephi 5

Lykke finnes i etterlevelse av evangeliet.

  • Til tross for utfordringene Nephi og hans folk sto overfor, var de i stand til å bygge opp et samfunn basert på prinsipper som fører til lykke. Hvilke prinsipper fant klassemedlemmene da de studerte 2 Nephi 5, som bidro til lykken nephittene opplevde? Du kan gjerne gi klassemedlemmene et ark og be dem lete etter prinsipper i 2 Nephi 5 som fører til lykke, og skrive dem ned. Hvordan er verdens måte å søke lykke annerledes enn det vi finner i 2 Nephi 5? Hvilke mål kan klassemedlemmene sette seg for å anvende et av disse prinsippene?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Fortell klassemedlemmene at 2 Nephi 6–10 har en av de beste prekenene om Jesu Kristi forsoning i all hellig skrift. Du kan også dele et vers du finner i disse kapitlene, som gjør deg glad når du leser det.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Fallet var en del av Guds plan.

President Dallin H. Oaks har sagt:

“Da Adam og Eva mottok det første budet, var de i en overgangstilstand, ikke lenger i åndeverdenen, men med fysiske legemer som ikke var underlagt døden og ennå ikke istand til å formere seg. De kunne ikke oppfylle Faderens første befaling uten å overskride barrieren mellom den lykkelige tilværelsen i Edens have og jordelivets fryktelige prøvelser og vidunderlige anledninger …

Profeten Lehi forklarte at ‘hvis Adam ikke hadde overtrådt, ville han ikke ha falt’ (2 Nephi 2:22), men ville ha forblitt i den samme tilstand som han ble skapt i …

Fallet var planlagt, konkluderer Lehi med, for ‘alle ting er blitt gjort i henhold til den visdom han har som kjenner alle ting’ (2 Nephi 2:24).

Det var Eva som først overskred Edens grenser for å innlede jordelivets forhold. Uansett hva hennes handling besto i, var den formelt en overtredelse, men for evig strålende og nødvendig for å åpne porten til evig liv. Adam viste sin visdom ved å gjøre det samme. Og slik falt Adam og Eva ‘for at mennesket kunne bli til’ (2 Nephi 2:25).

Enkelte kristne fordømmer Eva på grunn av denne handlingen og slutter at hun og hennes døtre lider av mangler som følge av den. Ikke de siste-dagers-hellige! Opplyst av åpenbaring priser vi Evas handling og hedrer hennes visdom og mot i den store hendelse som kalles fallet …

Åpenbaring i nyere tid viser at våre første foreldre forsto at fallet var nødvendig. Adam erklærte: ‘Velsignet være Guds navn, for på grunn av min overtredelse er mine øyne blitt åpnet, og i dette liv skal jeg ha glede, og i kjødet skal jeg igjen se Gud’ (Moses 5:10)” (“Den store plan for lykke”, Lys over Norge, jan. 1994, 69–70).

Vi kan forbedre vår undervisning

Ta kontakt med dem som ikke er tilstede. Undervisning er mer enn å lede en diskusjon på søndag. Det innebærer å utføre tjeneste med kjærlighet og velsigne andre med evangeliet. Du kan kanskje tenke på noen som ikke er tilstede, og gi ham eller henne en konkret invitasjon til å delta i en kommende leksjon. (Se Undervisning på Frelserens måte, 8–9.)

Skriv ut