Kom, følg med meg
17.–23. februar. 2 Nephi 11–25: “Vi gleder oss i Kristus”


“17.–23. februar. 2 Nephi 11–25: ‘Vi gleder oss i Kristus’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“17.–23. februar. 2 Nephi 11–25”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesaja skriver på ruller

17.–23. februar

2 Nephi 11–25

“Vi gleder oss i Kristus”

I tillegg til å anvende 2 Nephi 11–25 på deg selv, kan du vurdere hvordan du kan hjelpe dem du underviser, å anvende disse kapitlene på seg selv (se 2 Nephi 11:8). Skriv ned de tanker og ideer du får fra Ånden.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Før dere drøfter utvalgte skriftsteder fra 2 Nephi 11–25, kan det være nyttig å be klassemedlemmene forestille seg at de har en venn som strever med å finne noe meningsfylt eller inspirerende i Jesajas skrifter. Hvilke vers ville de dele med denne vennen?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nephi 11–24

Jesaja vitnet om Jesus Kristus.

  • Det kan være lettere å forstå Jesajas profetier når vi vet hvorfor de ble skrevet. For å innlede en drøfting om Jesajas profetier i 2 Nephi kan du be klassemedlemmene granske kapittel 11 og nevne noen av Nephis hensikter med å sitere Jesaja i så stor grad. De kan også dele skriftsteder som de har funnet i sitt personlige studium eller familiens studium av 2 Nephi 12–24, som de føler oppnådde disse hensiktene. Hvordan har det å forstå Nephis hensikter hjulpet klassen å få mer ut av Jesajas skrifter? Oppfordre dem til å ha disse hensiktene i tankene mens de drøfter Jesajas skrifter i klassen.

  • Fordi Jesaja brukte så mye symbolspråk, kan det være lett å overse hans mektige vitnesbyrd om Jesus Kristus. Her er en aktivitet som kan hjelpe klassen å fokusere på dette vitnesbyrdet. Du kan gjerne forberede noen ark med skriftstedhenvisninger fra 2 Nephi 12–24 som underviser om Frelseren (for eksempel 2 Nephi 13:13; 14:4–6; 15:1–7; 16:1–7; 17:14; 18:14–15; 19:6–7; 21:1–5; 22:2). Hvert av klassemedlemmene kan velge et av arkene, studere de oppførte versene, og skrive på papiret det han eller hun har lært om Jesus Kristus. Klassemedlemmene kan så bytte ark med en annen og legge til flere tanker eller ting de lærte om Frelseren i de samme versene. Du kan så gi klassemedlemmene anledning til å fortelle hva de har lært av Jesaja og hverandre som har styrket deres takknemlighet for Jesus Kristus.

  • Profetien i 2 Nephi 19:6 nevner flere av Jesu Kristi titler. Vurder å be noen skrive dem på tavlen, og å be klassemedlemmene snakke om hvorfor hver av disse titlene er en passende beskrivelse av Frelseren. Hvordan har han oppfylt disse rollene i vårt liv? For å lære mer om noen av disse titlene kan det være nyttig å slå opp henvisningene i fotnotene til 2 Nephi 19:6.

2 Nephi 12:2–5; 21:10–1222

I de siste dager vil Guds folk bli samlet og nyte fred.

  • Enkelte deler av Jesajas profetier er spesielt relevante for oss fordi de beskriver aspekter ved Guds siste-dagers-verk. Du kan for eksempel granske 2 Nephi 21:10–12, som beskriver et “banner” som vil bli reist for å samle Guds folk. Hvordan har vi sett Herren samle sitt folk åndelig? Kanskje noen av klassemedlemmene kan snakke om hva som får dem til å ønske å bli samlet eller forenet med Guds folk i Kirken. Kanskje vil de også like å lage sine egne bannere som nevner eller illustrerer noen av sannhetene i evangeliet som de føler får folk til å “søke” og som vil bidra til å “samle” og “sanke” (vers 10 og 12) Guds barn i vår tid. Hvordan kan vi hjelpe til med innsamlingen?

  • En annen måte å drøfte denne læren på er å skrive følgende emner på tavlen: Israels adspredelse, Israels innsamling og Profetier om Kristus. Du kan gjerne tildele kapitler fra 2 Nephi 12–24 til grupper av klassemedlemmer og be dem finne vers som underviser om disse tingene, og skrive disse versene under riktig overskrift på tavlen. Hvilke budskap har disse versene til oss? (Det kan være nyttig å fortelle klassemedlemmene at Lære og pakter 113:1–6 kan hjelpe dem å forstå 2 Nephi 21:1–5, 10.)

  • Salmer som “Høyt oppå fjellets topp” (Salmer, nr. 4) eller “Min Gud er mitt lys” (Salmer og sanger, nr. 46), som blant annet bygger på profetiene i 2 Nephi 12:2–5 og 2 Nephi 22, kan forsterke budskapene og ånden i Jesajas ord.

2 Nephi 14:4–6

Vårt hjem og Sions “forsamlinger” kan være steder som gir trygghet og tilflukt.

  • I 2 Nephi 14:4–6 profeterte Jesaja om den sikkerhet og fred som de rettferdige vil nyte når Herren har “tvettet bort” og “renset” deres synder. Selv om disse versene beskriver forhold som vil råde i tusenårsriket, kan de hjelpe klassemedlemmene når de søker åndelig sikkerhet midt i ugudeligheten som råder i de siste dager. Be dem grunne på og drøfte hva det vil si å ha “en sky og en røk” og “en luende ild” over sitt “bosted” og sine “forsamlinger” (vers 5; se også 2 Mosebok 13:21–22). Hva kan sammenlignes med heten, uværet og regnet som er nevnt i vers 6? Hvor kan vi søke tilflukt? (se også L&p 115:6). Klassemedlemmene kan kanskje foreslå måter å sørge for at vårt hjem og forsamlinger i Kirken gir åndelig beskyttelse.

2 Nephi 25:19–29

“Den riktige vei er å tro på Kristus.”

  • Klassemedlemmene kan sannsynligvis kjenne seg igjen i Nephis ønske om “å overbevise våre barn, og også våre brødre så de vil tro på Kristus.” Hvordan arbeidet Nephi “flittig” for å nå dette målet? (2 Nephi 25:23). Klassemedlemmene kan gjerne granske 2 Nephi 25:19–29 for å finne sannheter om Frelseren som Nephi ville at hans folk skulle vite. Deretter kan de fortelle hva de har gjort for å undervise sin familie eller sine venner om disse sannhetene. Hvordan har de for eksempel undervist i sannheten at “det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan”? (Uttalelsen til president Dieter F. Uchtdorf under “Ytterligere ressurser” kan gi innsikt i denne sannheten.) Hvordan har de hjulpet andre å glede seg i Kristus?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Klassemedlemmene vil kanskje være interessert i å vite at 2 Nephi 26–30 kan hjelpe dem å svare dem som sier: “Vi trenger ikke Mormons bok.”

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“For et barn er oss født.”

For å berike drøftingen av 2 Nephi 19:6, kan dere se eller høre Tabernakelkoret på Temple Square synge “For unto Us a Child Is Born” (ChurchofJesusChrist.org).

“Det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan.”

I en kommentar til Nephis ord i 2 Nephi 25:23 sa president Dieter F. Uchtdorf:

“Jeg lurer … på om vi noen ganger feiltolker ordene ‘etter at vi har gjort alt vi kan’. Vi må forstå at ‘etter’ ikke er det samme som ‘fordi’.

Vi blir ikke frelst ‘fordi’ vi har gjort alt vi kan. Har noen av oss gjort alt vi kan? Venter Gud til vi har gjort enhver anstrengelse før han vil gripe inn i vårt liv med sin frelsende nåde? …

Jeg er sikker på at Nephi visste at Frelserens nåde tillater og gjør oss i stand til å overvinne synd [se 2 Nephi 4:19–35; Alma 34:31]. Dette er grunnen til at Nephi arbeidet så flittig for å overbevise sine barn og brødre om å ‘tro på Kristus og bli forsonet med Gud’ [2 Nephi 25:23].

Det er tross alt det vi kan gjøre! Og det er vår oppgave i jordelivet!” (“Nådens gave”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 110).

Forbedre vår undervisning

Still spørsmål som oppmuntrer til å bære vitnesbyrd. “Å stille spørsmål som oppmuntrer elevene til å bære vitnesbyrd om prinsippene som fremlegges, kan være en effektiv måte å innby Ånden på … Deres vitnesbyrd – og andres vitnesbyrd i klassen – vil vokse når Ånden bærer vitnesbyrd om sannheten” (Undervisning på Frelserens måte, 31).

Skriv ut