Kom, følg med meg
2.–8. mars. 2 Nephi 31–33: “Dette er veien”


“2.–8. mars. 2 Nephi 31–33: ‘Dette er veien’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“2.–8. mars. 2 Nephi 31–33”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesus underviser sine disipler

Christ Teaching His Disciples [Kristus underviser sine disipler], av Justin Kunz

2.–8. mars

2 Nephi 31–33

“Dette er veien”

Når du studerer 2 Nephi 31–33, bør du ha klassemedlemmene dine i tankene og overveie hvilke erfaringer de kan ha hatt med sannhetene Nephi forkynte. Hvordan kan du oppfordre dem til å undervise hverandre om det de har lært og følt om disse læresetningene?

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Har noen i klassen hatt en meningsfylt opplevelse denne uken med et av studieforslagene i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier? Gi klassemedlemmene anledning til å utveksle erfaringer.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

2 Nephi 31–32

Jesus Kristus og hans lære er den eneste veien til evig liv.

  • Kanskje det ville være til nytte for klassen å se hvordan tro, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og å holde ut til enden står i forhold til hverandre og til Jesu Kristi forsoning. Du kan gjøre dette ved å tegne en vei på tavlen, og langs denne veien skrive noen av prinsippene som finnes i 2 Nephi 31. Hver elev kan så velge ett av disse prinsippene og granske 2 Nephi 31–32 for å finne noe Nephi underviste angående det. Deretter kan de dele med hverandre hva de fant og diskutere hvordan det hjelper dem å forstå prinsippene bedre. Hvordan kan etterlevelse av disse prinsippene gi oss velsignelsene ved Jesu Kristi forsoning?

  • Hvordan kan du innlede en samtale om Nephis enkle og tydelige beskrivelse av “veien” til frelse? (2 Nephi 31:21). Du kan kanskje spørre klassemedlemmene hva de ville si hvis de bare hadde 60 sekunder til å forklare hva en person må gjøre for å motta frelse. Deretter kan klassemedlemmene skumlese 2 Nephi 31–32 og merke seg uttalelser som kan være til hjelp. Hva kan vi lære av disse kapitlene om Frelserens sentrale rolle i vår frelse? Uttalelsene under “Ytterligere ressurser” kan være nyttige for denne samtalen.

  • Noen ganger ser vi evangeliets prinsipper som adskilte og forskjellige, men i realiteten henger de nært sammen. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan prinsippene i 2 Nephi 31 henger sammen, kan du be dem lese vers 4–21 hver for seg eller i små grupper og lage en oversikt som viser hvordan tro på Kristus, omvendelse, dåp, Den hellige ånds gave og det å holde ut til enden bygger på hverandre, henger sammen og så videre. Oppfordre dem til å være kreative. Når de deler oversiktene sine med klassen, kan du be dem fortelle hva de har lært om disse prinsippene. Hvordan kan vi gjøre dem til en del av vårt daglige liv?

2 Nephi 31:15–20

“Den som holder ut til enden, skal bli frelst.”

  • Forstår klassemedlemmene hva det vil si å holde ut til enden? Her er en aktivitet som kan være til hjelp. Skriv på tavlen Hvordan kan jeg vite om jeg holder ut til enden? Be så klassemedlemmene granske 2 Nephi 31:15–20 for å finne mulige svar på dette spørsmålet. Be klassemedlemmene skrive på tavlen nyttige ord eller uttrykk de finner. Hvorfor er det å holde ut til enden en viktig del av Kristi lære? Du kan også dele eldste Dieter F. Uchtdorfs uttalelse under “Ytterligere ressurser” eller uttalelsen om å holde ut til enden på side 6 i Forkynn mitt evangelium.

  • Kjenner klassemedlemmene noen som er et eksempel på det å holde ut til enden? Hva har hjulpet vedkommende å “streve fremover med standhaftighet i Kristus”? (vers 20). Vurder å fortelle historier om andre personer som er nevnt i Skriftene, som holdt ut til enden.

2 Nephi 32:1–6

Den hellige ånd vil vise oss hva vi skal gjøre.

  • I 2 Nephi 32 tok Nephi opp en bekymring han merket at folket hans hadde med hensyn til å anvende Kristi lære. Du kan gjerne be klassemedlemmene se etter denne bekymringen i 2 Nephi 32:1 og deretter lese Nephis svar i 2 Nephi 32:2–6. Hvordan ville klassen omformulere med egne ord det Nephi underviste? Hvilke erfaringer har klassemedlemmene hatt hvor Den hellige ånd eller Kristi ord har vist dem hva de trengte å gjøre?

2 Nephi 33

Mormons bok overtaler oss til å tro på Kristus

  • Nephi håpet at hans ord ville overtale oss “til å gjøre godt [og] til å tro på [Kristus]” (2 Nephi 33:4). Hvilke skriftsteder eller historier fra 1 og 2 Nephi har overtalt oss til å gjøre godt og tro på Kristus? Vurder å finne noen salmer som klassen kan synge eller lytte til, som underbygger disse budskapene, for eksempel “Kristus er meg kjær” eller “Har på jorden jeg gjort noe godt i dag?” (Salmer, nr. 65, 163).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Én måte å inspirere klassemedlemmene til å studere Jakobs bok 1–4 neste uke på er å forklare at i disse kapitlene finner de Jakobs advarsler om to synder som er spesielt utbredt i vår tid.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Kristi lære.

Eldste Jeffrey R. Holland har sagt: “‘Kristi lære’ slik Nephi forkynte den i sin store oppsummerende forelesning, fokuserer på tro på den Herre Jesus Kristus, omvendelse, dåp ved nedsenkning, mottagelse av Den hellige ånds gave og det å holde ut til enden. Den gjør ikke, i denne erklæringen, noe forsøk på å dekke hele frelsesplanen, alle dyder ved et kristent liv eller belønningene som venter oss i forskjellige grader av himmelsk herlighet. Den behandler ikke, i denne erklæringen, prestedømmets embeder, tempelordinansene eller mange andre sanne læresetninger. Alle disse er viktige, men slik som uttrykket brukes i Mormons bok, er ‘Kristi lære’ enkel og direkte. Den fokuserer utelukkende på evangeliets første prinsipper, herunder en oppfordring til å holde ut, fortsette og stå på. Det er i dens klarhet og enkelhet at ‘Kristi lære’ har sin tyngde” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 49–50).

Eldste D. Todd Christofferson har sagt: “Jeg appellerer til alle … ved bønn og studium av Skriftene å søke [et] vitnesbyrd om Jesu Kristi guddommelige karakter, forsoning og oppstandelse. Motta hans lære ved å omvende dere, bli døpt, motta Den hellige ånds gave og deretter gjennom hele livet å følge lovene og paktene i Jesu Kristi evangelium” (“Kristi lære”, Ensign eller Liahona, mai 2012, 89).

Hold ut til enden.

President Dieter F. Uchtdorf har forklart:

“Da jeg var liten gutt betydde ‘holde ut til enden’ for meg hovedsakelig at jeg måtte prøve hardere å holde meg våken til våre kirkemøter var slutt. Med ungdommelig empati forbandt jeg det [som tenåring] med våre kjære eldre medlemmers anstrengelser for å holde det gående til livets slutt …

Det å holde ut til enden [handler ikke] bare om passivt å utholde livets vanskelige omstendigheter, eller å ‘ikke gi opp’. Vår religion er en aktiv religion, som hjelper Guds barn å gå fremover på den snevre og smale sti for å utvikle sitt fulle potensial i dette liv og én dag vende tilbake til Ham. I dette perspektivet er det å holde ut til enden opphøyende og strålende, ikke strengt og dystert. Dette er en gledesfylt religion, en som gir håp, styrke og utfrielse …

Å holde ut til enden innebærer ‘utholdenhet i god gjerning’ (Romerne 2:7), at vi streber etter å holde budene (se 2 Nephi 31:10) og gjør rettferdige gjerninger (se L&p 59:23)” (“Har vi ikke grunn til å fryde oss?Ensign eller Liahona, nov. 2007, 20).

Vi kan forbedre vår undervisning

Vi lærer sammen. Som lærer gjør du mer enn bare å formidle informasjon – du lærer sammen med resten av klassen. Fortell dem hva du gjør for å lære av Skriftene.

Skriv ut