Kom, følg med meg
16.–22. mars. Jakobs bok 5–7: “Herren arbeider sammen med oss”


“16.–22. mars. Jakobs bok 5–7: ‘Herren arbeider sammen med oss’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“16.–22. mars. Jakobs bok 5–7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
menn som arbeider i en lund med oliventrær

Allegory of the Olive Tree [Allegorien om oliventreet], av Brad Teare

16.–22. mars

Jakobs bok 5–7

Herren arbeider sammen med oss

Begynn din forberedelse til å undervise ved å lese Jakobs bok 5–7 for deg selv og sammen med familien. Hva lærte du som ville være av størst nytte for dem du underviser? Denne oversikten kan gi deg flere ideer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Hva fant klassemedlemmene i Jakobs bok 5–7 som inspirerte dem til å “arbeide i olivenhagen” der de bor? (Jakobs bok 5:15).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Jakobs bok 5

Herren ber sine tjenere arbeide sammen med ham i hans olivenhage.

  • Ettersom allegorien om oliventrærne er lang og litt kompleks, kan dere gjerne samarbeide som klasse om å lage en kort oversikt over allegorien. Du kan for eksempel tegne hovedelementene av allegorien på tavlen eller lage en tidsplan over hendelsene (se for eksempel diagrammet på slutten av denne oversikten). Klassemedlemmene kan så legge skriftstedhenvisninger eller beskrivelser til tegningen og snakke om hva noen av symbolene betyr, som for eksempel de dyrkede og viltvoksende oliventrærne, olivenhagens mester, tjenere og den gode og dårlige frukten. I løpet av denne drøftingen kan du gjennomgå vers 61–75, som beskriver Herrens verk i vår tid. Hvordan virker vi i Herrens olivenhage? Hvordan angår disse versene arbeidet vi gjør?

  • Det “olivenhagens Herre” sier, kan gi trøst til foreldre med villfarne barn. Hva antyder for eksempel Jakobs bok 5:41, 46–47 om hva vår himmelske Fader føler for sine barn som kommer på villspor? Hvordan prøver han å frelse dem? (se vers 61–75).

  • Jakobs bok 5:61–75 lærer oss at Herren arbeider sammen med sine tjenere i sin olivenhage. Klassemedlemmene kan lese disse versene i små grupper og snakke om erfaringer som har vist dem at Herren arbeider sammen med sine tjenere for å fremme sitt verk. Hvilken ytterligere innsikt kan klassemedlemmene tilføye fra president Henry B. Eyrings budskap “Herren leder sin kirke”? (Ensign eller Liahona, nov. 2017, 81–84).

    Bilde
    et eldre ektepar ved en datamaskin sammen med andre

    Vi kan arbeide sammen med “olivenhagens mester” her på jorden.

Jakobs bok 6:3–13

Herren husker sitt folk i kjærlighet og barmhjertighet.

  • Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier oppfordrer oss til å granske Jakobs bok 6:3–5 for å finne budskapene som Jakob ønsket å vektlegge, og deretter finne disse budskapene i allegorien om oliventrærne (se Jakobs bok 5). Klassemedlemmene kan kanskje ha nytte av å høre fra noen som har gjort denne aktiviteten, eller av å gjøre denne aktiviteten som klasse. De kan gjerne lage en liste på tavlen over sannheter i evangeliet som de finner i Jakobs bok 6. Under hver sannhet kan de så skrive vers fra allegorien i Jakobs bok 5 som formidler dette budskapet. Hvordan har klassemedlemmene opplevd disse samme budskapene i sitt eget liv?

Jakobs bok 7:1–23

Vi kan stå urokkelig når andre utfordrer vår tro.

  • De fleste av oss har opplevd motstand mot vår tro, slik som Jakob opplevde da han møtte Sherem. Én måte å hjelpe klassemedlemmene å forberede seg på den slags motgang er å be dem granske Jakobs bok 7:1–23 for å finne prinsipper som hjalp Jakob å stå urokkelig. Hvilke andre eksempler på å stå urokkelig i vår tro kan vi dele – fra Skriftene, vår slektshistorie, eller vårt eget liv? Det finnes kanskje budskap fra Kirkens ledere som har hjulpet oss når andre prøvde å rokke ved vår tro (se for eksempel Quentin L. Cook, “Tapre i vitnesbyrdet om Jesus”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 40–43). Oppfordre klassemedlemmene til å dele budskap som har vært til hjelp for dem.

  • Da Jakob ble konfrontert av Sherem, håpet Sherem å rokke ved Jakobs tro, men Jakobs tro var klippefast (se Jakobs bok 7:5). Klassemedlemmene vil kanskje ha glede av å rollespille samtalen mellom Jakob og Sherem med Jakobs bok 7:1–23 som manus. Hva kan vi lære av disse versene om deres taktikk og undervisning som kjemper mot Guds verk? Hva kan vi lære av Jakobs bok om hvordan vi kan bli mer urokkelige i vår tro?

Jakobs bok 7:24–25

Vi kan stole på Gud.

  • Nephittene levde under den stadige trusselen om angrep fra lamanittene. Selv om vi kanskje ikke står overfor en daglig trussel om fysisk krig, hvilke åndelige farer opplever vi? Hva kan vi lære av nephittenes reaksjon på situasjonen sin, som beskrives i Jakobs bok 7:24–25? Dere kan gjerne synge eller lese, og deretter snakke om Kirkens salmer hvor strid er en metafor, for eksempel “Fremad, Kristi stridsmenn” eller “Vi er en mektig skare” (Salmer, nr. 161, 159).

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

For å oppmuntre klassemedlemmene til å lese Enos’ bok kan du fortelle dem at den kan lære dem hvordan de kan gjøre sine bønner mer meningsfylte.

Vi kan forbedre vår undervisning

Det sentrale i din undervisning skulle være læren. Sørg for at drøftingene i klassen fokuserer på de grunnleggende læresetningene i Skriftene. Du kan gjøre dette ved å be klassemedlemmene lese skriftsteder og deretter dele sannhetene de har funnet, så vel som sine erfaringer med å etterleve disse sannhetene. (Se Undervisning på Frelserens måte, 20–21.)

Skriv ut