Kom, følg med meg
6.–12. juli. Alma 30–31: “Guds ords kraft”


“6.–12. juli. Alma 30–31: ‘Guds ords kraft’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“6.–12. juli. Alma 30–31”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Alma underviser Korihor

All Things Denote There Is a God (Alma and Korihor) [Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud (Alma og Korihor)], av Walter Rane

6.–12. juli

Alma 30–31

“Guds ords kraft”

Etter å ha lest Alma 30–31 og søkt inspirasjon for ditt eget liv, lytt etter tilskyndelser om hvilke budskap som kan være til velsignelse for dine klassemedlemmer.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Hvis du føler at klassemedlemmene er nølende med å ville fortelle, kan du gi dem noen minutter til å gjennomgå Alma 30–31 eller notater de måtte ha gjort i sitt studium hjemme denne uken. Deretter kan de dele ett mektig budskap de fant med en klassekamerat eller hele klassen.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Alma 30:6–31

Djevelen prøver å bedra oss med falsk lære.

  • Når du vurderer behovene i klassen din, ville det hjelpe dem å forstå forskjellen mellom evangeliets sannheter og Satans forfalskninger dersom du brukte en konkretisering? I så fall kan du vise dem noen uekte gjenstander, som for eksempel lekepenger eller lekemat, sammen med ekte penger eller ordentlig mat. Hvordan kan vi vite at de falske gjenstandene ikke er ekte? Klassen kan deretter identifisere Korihors falske læresetninger i Alma 30:6–31. Hva kan være forlokkende ved disse læresetningene? Hva er det evangeliets sannheter gir oss som Satans falske læresetninger ikke kan gi? Be klassen fortelle hva som hjalp Alma å skjelne mellom sann og falsk lære (se Alma 30:32–54). Hvilke andre måter har klassemedlemmene funnet nyttige?

  • For å hjelpe klassemedlemmene til å lære hvordan de kan beskytte seg mot virkningene av falsk lære, kan dere gjennomgå beskrivelsen av en antikrist i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Hvilke vers i Alma 30:6–31 viser at denne beskrivelsen passer på Korihor? Hvilke av hans læresetninger ligner på falske læresetninger i vår tid? (se Alma 30:12–18, 23–28). Hvordan kan vi unngå å bli bedratt av disse læresetningene?

Alma 30:39–46

Alle ting vitner om Gud.

  • Fordi vi lever i en verden som ligner Almas, der noen sier at det ikke finnes noen Gud, kan Almas vitnesbyrd i Alma 30:39–44 være nyttig for klassemedlemmene dine. Du kan be dem lese disse versene og skrive en liste på tavlen om de sannheter og tegn Alma sier vitner om at det finnes en Gud. Hvilke andre vitnesbyrd har vi på at Gud lever? Som en del av drøftingen, vurder å dele uttalelsen av president M. Russell Ballard i “Ytterligere ressurser.” Du kan også be noen komme forberedt til å synge en salme om Guds godhet, som for eksempel “O store Gud” (Salmer, nr. 64), eller dere kan synge salmen sammen.

  • Da Alma snakket med Korihor, ble han klar over at Korihor hadde “forkastet Guds Ånd så den ikke [hadde] noen plass i [ham]” (Alma 30:42). Vurder å be klassemedlemmene granske Alma 30:39–46, og se etter andre henvisninger til Den hellige ånd. Hvilken rolle spiller Den hellige ånd i å vitne for oss at Gud og Jesus Kristus finnes? Hvordan kan vi hjelpe dem som har tvil eller spørsmål til å søke sannheten gjennom Den hellige ånd?

    Bilde
    Korihor snakker med Alma

    Korihor Confronts Alma [Korihor konfronterer Alma], av Robert T. Barrett

Alma 31

Guds ord har kraften til å lede mennesker til rettferdighet.

  • Kan noen av klassemedlemmene dele en erfaring da “Guds ords kraft” (Alma 31:5) hjalp dem eller noen de kjenner til å gjøre forandringer i livet sitt? Du kan gjerne kontakte klassemedlemmene på forhånd, slik at de kan være forberedt til å dele sine erfaringer. Oppfordre dem til å dele vers fra Alma 31 som gjelder deres erfaringer. Andre klassemedlemmer kan også dele måter der Guds ord har hatt en “større innvirkning på [deres] sinn” (Alma 31:5). Medlemmene kan ha nytte av å lese andre skriftsteder som vitner om Guds ords kraft (se “Ytterligere ressurser” for å finne noen eksempler).

  • Da klassemedlemmene studerte Alma 31 denne uken, kan de ha blitt inspirert av Almas eksempel da han ba for zoramittene. Vurder å spørre dem hva de lærte i dette kapittelet om å rekke ut en hånd til familiemedlemmer eller venner som har forlatt evangeliets vei eller som strever med sin tro. Du kan også be dem granske Alma 31 sammen og skrive på tavlen ting de legger merke til om Alma som hjalp ham å redde zoramittene. Hvordan kan vi i større grad bruke Guds ord i vår innsats for å redde andre? (For ytterligere innsikt kan du dele sitatet av eldste Jeffrey R. Holland i “Ytterligere ressurser.”)

  • Hva finner klassemedlemmene i Alma 31:30–38 som kan hjelpe dem som sørger over andres synder slik Alma gjorde?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Spør klassen hvilke læresetninger eller prinsipper i evangeliet de kan undervise om for å motvirke de falskhetene Alma oppdaget blant zoramittene. Fortell dem at når de leser Alma 32–35 vil de oppdage hvordan Alma brukte Guds ord til å hjelpe zoramittene å forstå behovet for forandring.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Skriftsteder som omhandler kraften i Guds ord.

Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud.

President M. Russell Ballard sa at disse “evige bevis” som Alma ga for Guds eksistens “fortsetter å vitne til oss idag” (se Alma 30:44):

“Astronauter som har sett jorden fra verdensrommet, har gitt uttrykk for hvor utrolig vakker den er og hvor levende den synes å være. US senator Jake Garn skrev følgende om sin erfaring i rommet: ‘Det er umulig for meg å beskrive jordens skjønnhet. Det er en betagende, fryktinngytende, åndelig opplevelse å se jorden fra rommet mens man farer avsted med en fart av fem og tyve ganger lydens hastighet. Jeg kunne også stirre inn i verdensrommets sorte vakuum og se milliarder av stjerner og galakser millioner av lysår borte. Universet er så enormt at det er umulig å forstå det. Men jeg kunne se Guds hånd i alle ting. Jeg følte hans nærvær hele tiden de syv dagene jeg var i rommet. Jeg vet at Gud skapte denne jorden og universet … Jeg vet at Gud lever og har skapt oss alle’ (brev til M. Russell Ballard, 3 mars 1988)” (“Gud elsker sine barn”, Lys over Norge, juli 1988, 52).

Å gi næring til andre med Guds ord.

Eldste Jeffrey R. Holland sa:

“Gir vi virkelig vår ungdom og våre nye medlemmer næring på en måte som vil holde dem oppe når livets vanskeligheter kommer? Eller gir vi dem en slags teologisk smakebit – åndelig tomme kalorier? … I løpet av en streng vinter for en del år siden merket president Boyd K. Packer seg at et stort antall hjorter døde av sult selv om magene deres var fulle av høy. I et hederlig forsøk på å hjelpe hadde offentlige organer skaffet dem vomfyll, mens det som trengtes, var ordentlig næring. De hadde beklageligvis fôret dyrene, men ikke gitt dem næring …

Satan er sannelig ikke tilbakeholdende i sin undervisning, hvorfor skulle vi være det? Enten vi lærer våre barn hjemme eller står foran en forsamling i kirken, så la oss aldri gjøre vår tro vanskelig å forstå … Hold taler basert på Skriften. Undervis i den åpenbarte lære” (“En lærer kommet fra Gud”, Lys over Norge, juli 1998, 26–27).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene til å oppdage sannhetene selv. En av dine roller som lærer er å veilede klassemedlemmene til å oppdage sannheter i Skriftene. Det er større sannsynlighet for at de vil forstå og verdsette prinsipper hvis de finner disse prinsippene selv enn at de ganske enkelt hører en lærer snakke om dem.

Skriv ut