Kom, følg med meg
29. juni–5. juli. Alma 23–29: De “falt aldri fra”


“29. juni–5. juli. Alma 23–29: De ‘falt aldri fra’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“29. juni–5. juli. Alma 23–29”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Anti-Nephi-Lehis folk begraver sine våpen

Anti-Nephi-Lehies Bury Their Weapons of War [Anti-Nephi-Lehis folk begraver sine krigsvåpen], av Jody Livingston

29. juni–5. juli

Alma 23–29

De “falt aldri fra”

Når du leser Alma 23–29, husk at for å kunne hjelpe andre til å lære sannhetene i disse kapitlene, må du selv ha meningsfylte opplevelser med dem.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan be klassemedlemmene skrive på tavlen vers som de la spesielt merke til under sitt personlige eller familiens studium. Bruk noen minutter og be flere personer om å drøfte en sannhet de lærte fra versene de skrev opp.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Alma 23–25; 27

Vår omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium forandrer vårt liv.

  • Som Jesu Kristi disipler streber vi alle etter å styrke vår omvendelse. Kanskje historien om Anti-Nephi-Lehis folk kan oppmuntre dem du underviser i sin innsats for å gjøre dette. Du kan begynne med å skrive på tavlen et spørsmål som for eksempel det følgende: Hva betyr det å bli omvendt? eller Hva slags forandringer finner sted i folks liv når de blir omvendt? Klassemedlemmene kan se etter svar i disse skriftstedene: Alma 23:6–7, 17–18; 24:17–19; 25:15–16 og 27:26–30. De kan kanskje dele innsikt fra andre vers de har lest i Alma 23–25 og 27. Klassemedlemmene kan også finne nyttige svar på disse spørsmålene i eldste David A. Bednars budskap “Omvendt til Herren” (Ensign eller Liahona, nov. 2012, 106–9; se også “Ytterligere ressurser”). Hvilke forandringer gjorde Anti-Nephi-Lehis folk som følge av sin omvendelse? Hvordan inspirerer deres eksempel oss til å bli mer omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium?

  • Hvordan kan du inspirere klassemedlemmene til å legge bort falske tradisjoner og begrave sine opprørsvåpen, på samme måte som Anti-Nephi-Lehis folk gjorde? Vurder å gjennomgå Alma 23:5–7 sammen. Hva er noen gode tradisjoner som evangeliet hjelper oss til å utvikle? Hva kan lamanittenes “opprørsvåpen” representere i vår tid? Hvordan kan vi “grav[e] dem dypt ned i jorden”? (Alma 24:17). Be klassemedlemmene grunne på hvilke falske tradisjoner eller opprørsvåpen de må legge bort slik at de kan etterleve evangeliet mer fullstendig.

Alma 24:7–16

Gjennom Jesu Kristi forsoning kan vi få tilgivelse når vi omvender oss.

  • Hvis du føler deg tilskyndet til å ha en klassedrøfting om omvendelse, er beretningen om Anti-Nephi-Lehis folk i Alma 24 et inspirerende eksempel å bruke. Du kan la hvert klassemedlem lese et vers fra Alma 24:7–16 og be dem skrive på tavlen noe de lærte fra sitt vers om omvendelse. De kan deretter granske følgende vers for å finne ytterligere innsikt om omvendelse: Jesaja 53:5–6; 2 Nephi 2:6–8 og Mosiah 5:2.

Alma 24:13–15; 2629

Evangeliet gir glede.

  • I Alma 23–29 blir ordet “glede” brukt 24 ganger, noe som gjør disse kapitlene egnet til å lære om hvordan det å etterleve - og dele - evangeliet gir glede. Du kan dele klassemedlemmene inn i grupper og be hver gruppe gjennomgå noen av følgende vers, og se etter grunner til hvorfor Ammon, Mosiahs sønner og Alma gledet seg: Alma 24:13–15; 26:12–22 og 29:1–17. Klassemedlemmene kan føre opp det de finner på tavlen. Hva lærer vi fra disse versene om hvordan evangeliet gir oss glede?

  • President Russell M. Nelson har sagt: “Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan … og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv. Glede kommer fra og på grunn av ham. Han er kilden til all glede” (“Glede og åndelig overlevelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 82). Klassemedlemmene kan kanskje dele erfaringer som har hjulpet dem til å forstå sannheten av president Nelsons ord.

  • Alma og Ammon fant stor glede i å dele evangeliet med andre. Du kan gjerne be klassemedlemmene om å finne vers i Alma 26 og 29 som kan inspirere en ung person til å reise på misjon – eller inspirere noen til å dele evangeliet med andre. Vurder å gi klassemedlemmene noen minutter til å planlegge noe de kan gjøre for å dele evangeliet med andre. Be dem handle ifølge sine planer og i en fremtidig klasse kan du oppfordre dem til å snakke om det de gjorde.

  • Da Alma hjalp andre til å omvende seg, ble han minnet om Guds godhet (se Alma 29:10–13). Du kan kanskje gi klassemedlemmene noen minutter til å studere disse versene og skrive opp hva Alma husket. Hva minner oss om Guds godhet? Hvordan har vi sett Guds godhet i vårt liv?

Alma 26–27

Vi kan være redskaper i Guds hender.

  • For å hjelpe klassemedlemmene til å finne ut hva det betyr å være “redskaper i Guds hånd” (Alma 26:3), kan du vise forskjellige slags redskaper eller verktøy. Du kan også be klassemedlemmene om å ta med seg noe verktøy som de bruker. Hvordan er disse redskapene nyttige? Hvordan er vi som redskaper i Guds verk? Du kan be klassemedlemmene identifisere måter Ammon og hans misjonærledsagere var redskaper i Guds hender på (se for eksempel Alma 26:1–5, 11–12). Hvilken innsikt får vi fra Lære og pakter 4 om det å være redskaper i Hans hender? Klassemedlemmene kan også dele opplevelser der de har følt gleden som kommer ved å være et redskap i Guds hender.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Mange av de samme falske ideene som leder Guds barn på avveier i dag, var også vanlige på Almas tid. Fortell klassemedlemmene at i Alma 30–31 vil de se hvordan Alma og andre reagerte på disse falske læresetningene.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Omvendt til Herren.

Eldste David A. Bednar sa:

“Kjernen i Jesu Kristi evangelium innebærer en grunnleggende og varig endring i vår natur som ble gjort mulig ved Frelserens forsoning. Sann omvendelse bringer en endring i ens tro, hjerte og liv så man godtar og retter seg etter Guds vilje (se Apostlenes gjerninger 3:19; 3 Nephi 9:20), og inkluderer en bevisst beslutning om å bli en Kristi disippel.”

Etter å ha sitert Alma 23:6–8, forklarte eldste Bednar videre:

“To vesentlige elementer er beskrevet i disse versene: (1) kunnskap om sannheten, som kan tolkes som et vitnesbyrd, og (2) omvendt til Herren, som jeg forstår som omvendelse til Frelseren og hans evangelium. Dermed frembragte den mektige kombinasjonen av både vitnesbyrd og omvendelse til Herren, fasthet og standhaftighet og ga åndelig beskyttelse.

De falt aldri fra og overga ‘sine opprørsvåpen og kjempet ikke mer mot Gud’. Å legge bort verdsatte ‘opprørsvåpen’ som egoisme, stolthet og ulydighet, krever mer enn bare å tro og vite. Overbevisning, ydmykhet, omvendelse og lydighet går forut for det å oppgi våre opprørsvåpen. Har dere og jeg fortsatt opprørsvåpen som hindrer oss i å bli omvendt til Herren? I så fall må vi omvende oss nå.

Legg merke til at lamanittene ikke ble omvendt til misjonærene som underviste dem eller Kirkens utmerkede programmer. De ble ikke omvendt til sine lederes personligheter eller for å bevare en kulturarv eller sine fedres tradisjoner. De ble omvendt til Herren – til ham som Frelser, og til hans guddommelighet og lære – og de falt aldri fra” (“Omvendt til Herren”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 107–9).

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk veiledning fra dine ledere. “Dine ledere i prestedømmet og hjelpeorganisasjonene ønsker å hjelpe deg å lykkes. Be om deres råd når du prøver å utvikle deg som lærer og når du overveier behovene til dem du underviser” (Undervisning på Frelserens måte, 5).

Skriv ut