Kom, følg med meg
20.–26. juli. Alma 36–38: “Se hen til Gud og lev”


“20.–26. juli. Alma 36–38: ‘Se hen til Gud og lev’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“20.–26. juli. Alma 36–38”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
mann som ber

Illustrasjon: Joshua Dennis

20.–26. juli

Alma 36-38

“Se hen til Gud og lev”

Når du forbereder deg til å undervise, husk at klassemedlemmene sannsynligvis har hatt meningsfylte erfaringer med Alma 36–38. Hva kan du gjøre for å bygge på disse erfaringene?

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Én måte å oppfordre klassemedlemmene til å dele det de har lært fra Skriftene, er å dele klassen inn i tre grupper og tildele hver gruppe et kapittel fra Alma 36–38. Be hver gruppe om å finne og dele et inspirerende vers fra sitt kapittel.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Alma 36

Vi kan bli født av Gud dersom vi er ydmyke og omvender oss.

  • Noen av klassemedlemmene dine kan undres over hvorfor de aldri har hatt en dramatisk omvendelsesopplevelse slik som Alma hadde. Det kan være til hjelp for dem hvis du deler hva eldste David A. Bednar underviste: “For mange av oss er omvendelse en pågående prosess og ikke en engangshendelse som kommer av en mektig eller dramatisk opplevelse” (“Omvendt til Herren”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 108). Selv om noen sider ved Almas omvendelse er uvanlig, lærer hans opplevelse oss prinsipper som vi alle må anvende i vår egen pågående omvendelse. Du kan be medlemmene om å granske Alma 36 for å finne disse prinsippene og skrive dem på tavlen. Hva annet har hjulpet oss til å bli mer omvendt til Jesu Kristi evangelium?

  • Alma brukte uttrykket “født av Gud” for å beskrive sin omvendelse. For å hjelpe klassemedlemmene til å forstå dette begrepet, kan du be dem lese følgende vers for seg selv eller parvis, og se etter hva det betyr å bli født av Gud: 1 Johannes 4:7; Mosiah 5:7; 27:25–26 og Alma 5:14; 22:15. Be klassemedlemmene om å dele det de har lært. Deretter kan de granske Alma 36, og se etter svar på dette spørsmålet: Hva føler mennesker, og hvordan handler de når de er født av Gud? For å hjelpe klassemedlemmene til å grunne på hvordan de blir født av Gud, kan du dele uttalelsen av president Ezra Taft Benson som finnes i “Ytterligere ressurser.”

Alma 37

Skriftene har blitt bevart “i en vis hensikt”.

  • Kanskje det å studere Almas ord da han ga de hellige opptegnelsene til sin sønn Helaman kan hjelpe klassemedlemmene til å dele hvordan de har følt Skriftenes kraft i sitt liv. Oppfordre dem til å gjennomgå Alma 37 for å finne budskap som Alma ga til Helaman om Skriftene (se særlig vers 1–19 og 43–47). Hvordan viser vi at Skriftene er hellige for oss? Hvordan kan vi, i likhet med Alma, lære våre kjære å “holde hellig alle disse ting”? (Alma 37:2). Hvordan kan Skriftene “vise [Guds] kraft” til oss? (Alma 37:14).

  • Én måte å lære om velsignelsene ved å ha Skriftene er å studere hva Alma sa i Alma 37 om de hellige opptegnelsene og andre gjenstander som han betrodde Helaman. Du kan lage en liste på tavlen over de hellige gjenstandene: Nephis plater og messingplatene (Alma 37:2–20), Ethers tjuefire plater og uttyderne (Alma 37:21–37) og Liahona (Alma 37:38–47). Klassemedlemmene kan lese disse versene for å finne ut hva Alma underviste om hver av disse gjenstandene. På hvilke måter kan Skriftene utvide vår erindring? (se Alma 37:8). Hva kan vi lære av Almas ord om velsignelsene ved å ha Skriftene i vårt liv i dag?

    Bilde
    kvinne som leser Skriftene

    Skriftene lærer oss hvordan vi kan følge Gud.

Alma 37:6–7, 41–42

“Ved små og enkle ting vil store ting skje.”

  • For å undervise om betydningen av “små og enkle ting” i Guds verk, ga Alma to eksempler: Skriftene og Liahona (se Alma 37:6–7, 41–42, se også 1 Nephi 17:41). Etter å ha gjennomgått disse eksemplene kan klassemedlemmene kanskje dele eksempler fra sitt eget liv om små og enkle ting i Guds verk. Du kan gjerne kontakte ett eller to av klassemedlemmene på forhånd og be dem ta med til klassen en gjenstand som er liten og som har ført til store ting i deres liv. Du kan også dele uttalelsen av president Dallin H. Oaks i “Ytterligere ressurser”. For å hjelpe klassemedlemmene til å personifisere dette prinsippet, kan du stille spørsmål som dette: Hvorfor svikter vi av og til i å gjøre de små og enkle ting? Hvordan kan vi inspirere oss selv og vår familie til å overvinne denne tilbøyeligheten?

Alma 37:38–47

Kristi ord kan veilede oss fra dag til dag.

  • Å sammenligne Guds ord med Liahona kan inspirere klassemedlemmene til å være flittigere og mer konsekvent med hensyn til å lese Skriftene. For å lede en drøfting om dette, kan du be klassemedlemmene om å parvis lese Alma 37:38–47, og se etter likheter mellom Liahona og Guds ord. Du kan gjerne utfordre dem til å finne en likhet i hvert vers. Deretter kan du skrive nummeret til hvert vers på tavlen og be klassemedlemmene skrive likhetene de fant ved siden av numrene. Hva viser denne sammenligningen angående hvordan vi burde ta fatt på vårt skriftstudium?

Alma 38

Å dele vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus kan styrke våre kjære.

  • Almas ord til sin sønn Shiblon gir et godt eksempel på hvordan vi kan styrke og oppmuntre våre kjære i etterlevelse av evangeliet. Klassemedlemmene kan kanskje lese dette kapittelet og identifisere hvordan Alma styrket Shiblon. Alma 38 er kort – les det gjerne sammen som en klasse. Klassemedlemmene kan deretter dele skriftsteder de syntes var meningsfylte eller som ga dem ideer til hvordan de kan styrke sine egne familiemedlemmer og venner.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Har klassemedlemmene noen gang undret på hvordan de kan gi råd til en av sine kjære som har begått en alvorlig feil? Forklar at de vil finne nyttig innsikt i Alma 39–42.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Omvendelse er som en ny fødsel.

President Ezra Taft Benson underviste: “Når denne store forandring er skjedd med oss, og den tilveiebringes kun gjennom tro på Jesus Kristus og ved at Ånden virker på oss, da er det som om vi er blitt et nytt menneske. Derfor blir denne forandring sammenlignet med en ny fødsel. Tusener av dere har erfart denne forandring. Dere har vendt ryggen til et liv i synd, av og til dyp og frastøtende synd, men ved å anvende Kristi blod på dere, har dere blitt rene. Dere føler ingen trang til å vende tilbake til deres gamle liv, og er faktisk blitt et nytt menneske. Det er dette en forandring i hjertet innebærer” (“En stor forandring i våre hjerter”, Lys over Norge, mars 1990, 4).

Små og enkle ting.

President Dallin H. Oaks sa:

“Jeg ble påminnet om den kraft som små og enkle ting øver over tid, av noe jeg så på en spasertur en morgen … Det tykke og sterke betongfortauet [slo] sprekker. Skyldes dette et stort og kraftfullt trykk? Nei, disse sprekkene skyldes at en av røttene som strekker seg ut fra treet like ved, vokser sakte men sikkert …

Det samme er den sterke virkningen over tid av de små og enkle tingene vi lærer i Skriftene og av levende profeter. Tenk på skriftstudiet vi har blitt lært å innlemme i vårt daglige liv. Eller overvei de personlige bønnene og de knelende familiebønnene som er vanlig praksis for trofaste siste-dagers-hellige … Selv om hver av disse handlingene kan virke små og enkle, vil de med tiden føre til stor åndelig styrke og vekst. Det skjer fordi hver av disse små og enkle tingene innbyr Den hellige ånd til å være vår ledsager, Vitnet som opplyser oss og leder oss til sannhet” (“Små og enkle ting”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 90).

Vi kan forbedre vår undervisning

La klassemedlemmene undervise hverandre. Når klassemedlemmene bærer vitnesbyrd eller deler innsikt, kan de nå frem til eller inspirere et annet klassemedlem på en måte som du kanskje ikke kan. (Se Undervisning på Frelserens måte, 30.)

Skriv ut