Kom, følg med meg
26. oktober–1. november. Mormon 1–6: “Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle […] til å omvende dere”


“26. oktober–1. november. Mormon 1–6: ‘Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle […] til å omvende dere’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“26. oktober–1. november. Mormon 1–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Mormon skriver på gullplater

Mormon Abridging the Plates [Mormon forkorter platene], av Tom Lovell

26. oktober–1. november

Mormon 1–6

“Jeg skulle ønske jeg kunne overtale dere, alle […] til å omvende dere”

Mens du leser Mormon 1–6, se etter sannheter som kan hjelpe klassemedlemmene dine til å forbli trofaste i tider med ugudelighet, slik Mormon gjorde.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Noen ganger nøler medlemmer med å dele sin innsikt fordi de ikke har hatt tid til å samle tankene sine. For å hjelpe dem med dette, gi dem noen minutter til å skrive ned innsikt de fikk fra å studere Mormon 1–6 hjemme, og be dem deretter om å dele den.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Mormon 1–6

Vi kan leve rettskaffent til tross for ugudeligheten rundt oss.

  • Mange av klassemedlemmene kan forstå Mormons erfaring med å streve for å leve rettskaffent i en ugudelig verden. De kan kanskje fortelle hva de lærte fra Mormons eksempel. For å tilrettelegge for denne drøftingen kan du be klassemedlemmene om å finne vers som identifiserer Mormons egenskaper og lage en liste over disse egenskapene på tavlen (se for eksempel, Mormon 1:2–3, 15–16; 2:1, 23–24; 3:1–3, 12, 17–22). Hvordan hjalp disse egenskapene Mormon til å forbli åndelig sterk? Hvordan kan de hjelpe oss til å bli mer som Mormon?

    Bilde
    Nephittene og lamanittene kjemper mot hverandre

    Battle [Kamp], av Jorge Cocco

  • Mormon skrev ofte direkte til mennesker i vår tid. Hva kan vi lære av hans ord til oss i Mormon 3:17–22 og 5:10–24? Gi hvert klassemedlem et papirark med setningen “Mormons råd til oss” skrevet øverst, og oppfordre dem til å finne budskap i disse versene som er aktuelle for vår tid. Hvordan kan vi anvende Mormons råd for å hjelpe oss til å holde oss åndelig sterke i dagens verden?

  • Hvis du underviser ungdom, kan du bruke Mormons eksempel for å hjelpe dem til å forstå at de kan være rettskafne ledere når de er unge. Hvis du underviser voksne, kan du bruke hans eksempel for å få i gang en drøfting om muligheter til å hjelpe de unge å bli gode ledere. Som en innledning til drøftingen kan du be noen av klassemedlemmene om å gjennomgå Mormon 1 og andre om å gjennomgå Mormon 2, og merke seg de muligheter Mormon fikk til å lede i sine unge år. Hvilke egenskaper hadde han som gjorde ham til en stor leder? Klassemedlemmer kan dele eksempler de har sett på den mektige innflytelse rettskafne barn og unge kan ha. De kan også drøfte muligheter de – eller unge mennesker de kjenner – har til å bli ledere med egenskaper som Mormon hadde.

Mormon 2:10–15

Omvendelse krever et sønderknust hjerte og en angrende ånd.

  • For å lære om forskjellen mellom sorg som fører til omvendelse og sorg som ikke gjør det, vurder å lese Mormon 2:10–15 sammen og drøfte spørsmål som disse: Hvilken rolle spiller “sorg” i omvendelse? Hva er forskjellen mellom “sorg … til omvendelse” og “de fordømtes sorg”? Hvilke holdninger og hvilken oppførsel kan hjelpe oss å ha “et sønderknust hjerte og en angrende ånd”?

Mormon 3:12

Vi kan vise andre kjærlighet, selv om vi ikke er enige i deres valg.

  • I likhet med Mormon, er det mange av klassemedlemmene dine som omgås mennesker som ikke deler deres tro. Hvordan kan du bruke Mormons erfaring til å undervise klassemedlemmene om kjærlighet til andre til tross for deres forskjeller? Vurder å lese Mormon 3:12 sammen og drøfte de ganger da Mormon viste kjærlighet til dem som avviste hans budskap og med vilje gjorde opprør mot Gud (se for eksempel Mormon 1:16–17; 2:12). Hvilke opplevelser fra sitt eget liv kan klassemedlemmene dele om å vise kjærlighet til dem som ikke deler deres tro eller verdier? Uttalelsen av president Dallin H. Oaks i “Ytterligere ressurser” gir ytterligere råd.

Mormon 6:17

Jesus Kristus står med åpne armer for å ta imot oss.

  • For de som kanskje ikke har noe håp om at de kan få tilgivelse for sine synder, kan Mormons beskrivelse av Frelseren som står “med åpne armer for å ta imot dere” være betryggende. Vurder å lese Mormon 6:17 sammen og vise et bilde av Jesus Kristus med utstrakte armer (som for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 66). Hva lærer dette verset oss om Frelserens iver etter å hjelpe oss? Dere kan også vurdere å sammen synge en salme med et lignende budskap, som for eksempel “Kom kun til Herren” (Salmer, nr. 95). Du kan også dele president Russell M. Nelsons erfaring i “Ytterligere ressurser” og be klassemedlemmene om å drøfte hvordan vi kan hjelpe andre til å erkjenne at omvendelse er mulig.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Du kan be klassemedlemmene om å tenke på hva de ville skrive i et brev til mennesker i fremtiden. I Mormon 7–9 leser vi at Mormon og Moroni skrev, for flere århundrer siden, til mennesker i vår tid.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Å vise kjærlighet til dem som har en annen tro.

President Dallin H. Oaks forklarte:

“Vi [skulle] alle følge evangeliets læresetninger om å elske vår neste og unngå strid. Kristi etterfølgere skulle være eksempler på høflighet. Vi skulle elske alle mennesker, være gode til å lytte og ta hensyn til deres oppriktige trosoppfatninger. Selv om vi kan være uenige, skulle vi ikke være ubehagelige. Våre standpunkter og vår kommunikasjon om kontroversielle emner skulle ikke være kranglevoren. Vi skulle være kloke med hensyn til å forklare og fremme våre standpunkter og utøve vår innflytelse. Når vi gjør det, ber vi andre om å ikke ta anstøt av vår oppriktige tro og frie religionsutøvelse. Vi oppfordrer oss alle til å praktisere Frelserens gylne regel: ‘Alt dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, gjør det også mot dem’ (Matteus 7:12).

Når våre standpunkter ikke vinner frem, skulle vi elskverdig akseptere ugunstige resultater og vise våre motstandere høflighet” (“Ha kjærlighet for andre, og lev med meningsforskjeller”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 27).

Omvendelse er mulig.

President Russell M. Nelson delte følgende erfaring:

“I fjor da eldste David S. Baxter og jeg kjørte til en stavskonferanse, stanset vi ved en restaurant. Senere, da vi gikk tilbake til bilen, var det en dame som ropte til oss … Hun spurte om vi var eldster i Kirken. Vi sa ja. Nesten uhemmet fortalte hun sin tragiske livshistorie, gjennomsyret av synd. Nå, bare 28 år gammel, var hun i elendig forfatning. Hun følte seg verdiløs og uten noe å leve for. Mens hun snakket, begynte det gode i hennes sjel å komme frem. Med tårer i øynene spurte hun om det var noe håp for henne, en vei opp og ut av håpløsheten,

‘Ja,’ svarte vi, ‘det er håp. Håpet er knyttet til omvendelse. Du kan forandre deg. Du kan “kom[me] til Kristus og bli fullkommengjort i ham”’ [Moroni 10:32]. Vi oppfordret henne til ikke å utsette det [se Alma 13:27; 34:33]. Hun hulket ydmykt og takket oppriktig.

Mens eldste Baxter og jeg fortsatte vår reise, grunnet vi på denne hendelsen. Vi husket det råd som ble gitt til en motløs sjel av Aaron, som sa: ‘Hvis du vil omvende deg fra alle dine synder og vil bøye deg ned for Gud og påkalle hans navn i tro, […] da skal du få det håp som du ønsker’ [Alma 22:16] …

For den 28 år gamle kvinnen i synd, og for enhver av oss, erklærer jeg at omvendelsens gode velsignelse er oppnåelig. Den kommer ved fullstendig omvendelse til Herren og hans hellige verk.”

I tillegg sa president Nelson: “Vi husker også det syndige folket som ble vist omsorg av sin bekymrede leder, Mormon, som skrev: ‘Jeg var uten håp, for jeg kjente Herrens straffedommer som skulle komme over dem. For de omvendte seg ikke fra sine synder, men kjempet for sine liv uten å påkalle det Vesen som skapte dem’ (Mormon 5:2)” (“Omvendelse fra synd og omvendelse til Herren”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 102, 104).

Vi kan forbedre vår undervisning

Åndelig vekst finner sted i hjemmet. Klassemedlemmene dine tilbringer 165 timer hver uke utenfor kirken. I løpet av denne tiden har de sine egne åndelige opplevelser som underviser dem om evangeliet. Still spørsmål som oppmuntrer klassemedlemmene til å dele det de har lært i løpet av uken og sammen med sin familie (se Undervisning på Frelserens måte, 18).

Skriv ut