Läran och förbunden 2021
5–11 april. Läran och förbunden 30–36: ”Du är kallad att predika mitt evangelium”


”5-11 april. Läran och förbunden 30–36: ’Du är kallad att predika mitt evangelium’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”5-11 april. Läran och förbunden 30–36”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
tidiga missionärer för kyrkan

5–11 april

Läran och förbunden 30–36

”Du är kallad att predika mitt evangelium”

När du läser Läran och förbunden 30–36, vilka budskap känns relevanta för dem du undervisar? Vad kan inspirera dem att berätta för andra om evangeliet?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Klassdeltagarna kan berätta om något de läste i Läran och förbunden 30–36 som inspirerar dem att berätta om evangeliet.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Läran och förbunden 30–36

Vi har kallats att predika Jesu Kristi evangelium.

  • Veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer föreslår att man går igenom Läran och förbunden 30–36 för att hitta vad Herren ber missionärer om och vad han lovar dem. Klassdeltagarna kan berätta vad de har hittat. (Se till exempel L&F 30:8; 31:3–5; 32:1, 5; 35:24.) Du kan föreslå att de skriver ett brev till någon som verkar som missionär eller förbereder sig för att gå på mission, och tar med några av Herrens instruktioner och löften.

  • Undervisar du ungdomar som förbereder sig för att gå ut som missionärer? I så fall kan du be varje klassdeltagare att gå igenom ett kapitel från Läran och förbunden 30–36 och hitta något som inspirerar dem att tjäna. Du kan lyfta fram att missionärerna som nämns i dessa kapitel var nya och oerfarna i kyrkan. Vad dugliggör dem för att undervisa om evangeliet? Du kan också visa en av videorna som listas under ”Övriga resurser”. Enligt dessa videor, varför bör vi tjäna som missionärer och hur kan vi förbereda oss?

  • Alla har inte möjlighet att tjäna som heltidsmissionär, men vi kan alla inbjuda andra att komma till Kristus och lyssna på återställelsens budskap. Klassdeltagarna kan göra en lista över olika sätt att öppna sina munnar (se L&F 33:8–10). När får vi som en naturlig följd tillfälle att berätta om vår tro för andra? Vilka råd i Läran och förbunden 30–36 kan tillämpas på dessa sätt att berätta om evangeliet? Du kan be några klassdeltagare som har positiv erfarenhet av att berätta om evangeliet att ge förslag till klassen och svara på eventuella frågor.

  • Herren lovade Ezra Thayer och Northrop Sweet att om de öppnade sina munnar och berättade om evangeliet så skulle de ”bli liksom Nephi i forna dagar” (L&F 33:8). Vilka egenskaper hade Nephi som kan vara bra att ha när man berättar om evangeliet? (Se till exempel 1 Ne. 3:7; 4:6; 10:17; 17:15; 2 Ne. 1:27–28.) Hur kan dessa egenskaper hjälpa oss när vi försöker berätta om evangeliet?

    Bild
    missionärer som undervisar

    Herren ber oss undervisa om evangeliet i våra dagar precis som i kyrkans tidiga dagar.

Läran och förbunden 32–3335

Herren förbereder oss för det arbete han vill att vi ska utföra.

  • Hur har Herren hjälpt oss utföra hans arbete? En diskussion om vilka personerna var som nämns i Läran och förbunden 32–3335 kan vara en bra utgångspunkt för att begrunda dessa upplevelser. Du kan till exempel återge för klassen Ezra Thayers redogörelse för sin syn i ”Övriga resurser” och sedan be klassdeltagarna läsa Läran och förbunden 33:1–13, som är en del av en uppenbarelse till Ezra Thayer. Hur förberedde Herren Ezra för det arbete Herren ville att han skulle utföra (se L&F 33:2)? Du kan också be klassdeltagarna återge bakgrundsinformation om relationen mellan Parley P. Pratt och Sidney Rigdon (se ”Återställelsens röster: Tidiga nyomvända” i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Hur välsignade denna relation kyrkan? Hur ser vi att Herrens hand ledde dessa mäns liv? Klassdeltagarna skulle kunna berätta om egna upplevelser som hjälpt dem se att Herren var medveten om dem på ett liknande sätt.

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Videor om missionsarbete (på ChurchofJesusChrist.org).

”Din tid att gå på mission”

”En prästadömsplikt”

Ezra Thayers syn.

Ezra Thayer skrev att en tid innan hans dop hade han en syn där ”en man kom och gav mig en pappersrulle och visade den för mig. Han hade också en trumpet och sa åt mig att spela på den. Jag sa till honom att jag aldrig spelat trumpet. Han sa du kan spela på den, försök. … Den lät vackrare än någonting jag hört tidigare” (”Revelation, October 1830–B, Revelation Book 1”, historisk bakgrund, josephsmithpapers.org). När Joseph Smith senare tog emot en uppenbarelse för Ezra Thayer och Northrop Sweet, det som numera är Läran och förbunden 33, trodde Ezra att uppenbarelsen var pappersrullen i hans syn.

Förbättra vår undervisning

Skapa en respektfull miljö. ”Hjälp dina elever förstå att var och en av dem påverkar andan i klassen. Uppmuntra dem att hjälpa dig skapa en öppen, kärleksfull och respektfull miljö så att alla känner sig trygga att dela med sig av sina upplevelser, frågor och vittnesbörd” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15).

Skriv ut