Läran och förbunden 2021
29 mars–4 april. Påsk: ”Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad”


”29 mars–4 april. Påsk: ’Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”29 mars–4 april. Påsk”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
Kristusstaty

29 mars–4 april

Påsk

”Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad”

Det finns inget som är viktigare för oss att förstå än Jesu Kristi försoning. Tänk på alla som finns i din klass. Vad kan hjälpa dem fördjupa sin tro på Jesus Kristus?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Medan dina klassdeltagare har studerat Läran och förbunden i år kan de ha hittat skriftställen om Frälsaren som betyder mycket för dem. Börja lektionen med att ge dem möjlighet att läsa upp dessa skriftställen. Hur har våra studier av Läran och förbunden hittills i år fördjupat vår tro på Jesus Kristus?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Jesus Kristus åstadkom en fullkomlig försoning.

  • Eftersom Jesu Kristi försoning är en sådan viktig lära, överväg att lägga ner tillräckligt med tid på den så att du kan vara säker på att klassdeltagarna förstår den. För att göra detta kan du skriva frågor som följande på tavlan: Vad är Jesu Kristi försoning? Hur påverkar den mitt dagliga liv? Hur påverkar den mitt eviga liv? Hur får jag del av Frälsarens återlösande kraft i mitt liv? Ge klassdeltagarna några minuter till att fundera över dessa frågor och att slå upp skriftställen som kan hjälpa dem besvara dem. Klassdeltagarna kan skriva sina skriftställehänvisningar på tavlan och ni kan tala om en del av dem tillsammans. Här är några exempel: Lukas 22:39–44; 1 Johannes 1:7; 2 Nephi 2:6–9; Mosiah 3:5–13, 17–18; Alma 7:11–14; Moroni 10:32–33; Läran och förbunden 19:16–19; 45:3–5.

  • Klassdeltagarna kan uppbyggas av att titta på videon ”The Savior Suffers in Gethsemane” [Frälsaren lider i Getsemane] (ChurchofJesusChrist.org) innan de läser Frälsarens egen beskrivning av sitt lidande i Läran och förbunden 19:16–19. Hur ökar dessa verser vår uppskattning av Jesu Kristi offer? Andra påskvideor du kan visa listas i ”Övriga resurser”.

    Bild
    Jesus ber

    Bönens Herre, av Yongsung Kim

Läran och förbunden 76:11–14, 20–24; 110:1–10

Profeten Joseph Smith vittnade om att Jesus Kristus lever.

  • Joseph Smith såg den uppståndne Frälsaren och vittnade mäktigt om att Jesus Kristus lever. För att hjälpa klassdeltagarna studera Joseph Smiths vittnesbörd kan du dela upp dem i två grupper och ge grupperna i uppdrag att läsa antingen Läran och förbunden 76:11–14, 20–24 eller Läran och förbunden 110:1–10. Be klassdeltagarna att hitta minst ett ord i dessa verser som beskriver Frälsaren. Klassdeltagarna kan turas om att skriva upp orden de hittar på tavlan och du kan använda dessa ord för att leda en diskussion om Frälsarens egenskaper och kraft. Hur kan Joseph Smiths vittnesbörd stärka vår tro på Jesu Kristi gudomlighet och mission?

  • En del klassmedlemmar kanske kopplade samman lärdomarna i Läran och förbunden med ord och principer i psalmen ”Han lever, min förlossare” (Psalmer, nr 83; se veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Kanske är de villiga att berätta vad de upptäckte? Ni kan också läsa eller sjunga psalmen tillsammans och söka efter samband med följande skriftställen: Läran och förbunden 6:34; 45:3–5; 84:77; 98:18; 138:23. Hur har vi kommit till kunskap om att vår Förlossare lever?

Läran och förbunden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34

Vi kommer att uppstå tack vare Jesus Kristus.

  • För att främja klassdeltagarnas diskussion om vad Läran och förbunden lär om uppståndelsen kan du be dem föreställa sig att en vän eller släkting frågar dem vad det innebär att uppstå. Hur kan vi hjälpa personen förstå vad som menas med uppståndelse? Uppmuntra klassdeltagarna att gå igenom Läran och förbunden 88:14–17, 27–31 efter något som kan hjälpa dem. Andra bra skriftställen är Alma 11:40–45 och Alma 40:21–23. Vad kan vi säga för att hjälpa vår vän eller släkting känna glädjen och hoppet som läran om uppståndelse ger?

  • Hur kan du hjälpa klassdeltagarna begrunda uppståndelsen, en gåva från Frälsaren? Du skulle kunna skriva Tack vare Jesus Kristus … och be klassdeltagarna söka i följande skriftställen efter ord som kan avsluta meningen: Läran och förbunden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 93:33–34. Hur påverkar sanningarna i dessa verser vårt sätt att se på döden? Hur påverkar de våra dagliga liv?

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Påskvideor på ChurchofJesusChrist.org.

”Han lever: Vittnesbörd om Jesus Kristus”

”Eftersom han lever”

”Tack vare honom”

”Halleluja – Ett påskbudskap om Jesus Kristus”

”Hans heliga namn – ett påskbudskap”

Förbättra vår undervisning

Hjälp klassdeltagarna söka i skrifterna. ”Ställ … frågor som kräver att eleverna söker svar i skrifterna. … Hjälp dem förstå att även om skrifterna skrevs för många år sedan, innehåller de Herrens svar på frågor och problem vi alla ställs inför” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 30).

Skriv ut