Lære og pakter 2021
12.–18. april. Lære og pakter 37–40: “Hvis dere ikke er ett, er dere ikke mine”


“12.–18. april. Lære og pakter 37–40: ‘Hvis dere ikke er ett, er dere ikke mine’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“12.–18. april. Lære og pakter 37–40”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
De hellige forbereder seg til å flytte

Saints Move to Kirtland [De hellige flytter til Kirtland], av Sam Lawlor

12.–18. april

Lære og pakter 37–40

“Hvis dere ikke er ett, er dere ikke mine”

Før du planlegger hva du vil gjøre i klassen, studer med bønnens hjelp Lære og pakter 37–40. Du vil mest sannsynlig motta åndelig veiledning i din forberedelse til å undervise hvis du først har meningsfylte, personlige opplevelser med disse skriftstedene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Vurder å skrive på tavlen: Da jeg leste Lære og pakter 37–40, følte jeg at Herren sa til meg . Klassemedlemmene kan dele hvordan de vil fullføre setningen. Oppfordre dem til å dele vers fra sitt studium som en del av sine svar.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 37–38

Gud samler oss for å velsigne oss.

  • Noen ganger er det lettere å lære fra åpenbaringene i Lære og pakter når vi setter oss selv i de menneskers sted som de opprinnelig ble gitt til. For å hjelpe klassemedlemmene til å gjøre dette med kapittel 37–38, kan du be dem om å forestille seg at de bor i Fayette i New York i 1831. Et klassemedlem kan late som om han er Joseph Smith og lese kapittel 37 til dem. Hvordan ville vi ha reagert på dette budet? Klassemedlemmene kan kanskje forestille seg at de har en venn som ikke vil dra til Ohio. De kan granske kapittel 38 for å finne prinsipper som kan oppmuntre denne vennen til å være trofast mot befalingen om å samles. (Om nødvendig kan du lede dem konkret til vers 1–4, 11–12, 17–22 og 27–33.) Klassemedlemmene kan også være villige til å dele hvordan lignende prinsipper har hjulpet dem da de trengte å adlyde et bud som syntes å være vanskelig.

  • Siste-dagers-hellige blir ikke lenger befalt å samles ved å flytte til ett sted, men vi samles fortsatt i familier, menigheter og staver. For å drøfte hvordan denne samlingen er til velsignelse for oss i dag, kan du dele klassen inn i to grupper. Be en gruppe om å granske Lære og pakter 38:31–33 og se etter velsignelser som gjelder samling som familier, og be den andre gruppen om å granske de samme versene og se etter velsignelser som gjelder samling som menigheter og staver. De kan deretter dele sine tanker med klassen. Hvordan blir vi velsignet ved å samles som en søndagsskoleklasse?

Lære og pakter 38:24–27

Guds folk må være ett.

  • De hellige som samlet seg i Ohio hadde forskjellig bakgrunn, men Herren befalte dem å komme over sine forskjeller og “[bli] ett” (vers 27). Hvorfor svikter vi noen ganger når det gjelder å se på andre som likeverdige personer? Oppfordre klassemedlemmene til å grunne på hvordan de behandler andre, mens de leser Lære og pakter 38:24–27. Hva vil det si å akte våre brødre og søstre som oss selv? Hvorfor er det umulig å virkelig være Guds folk dersom vi ikke er forent?

  • Å lese Lære og pakter 38:24–27 kan lede til en drøfting om enhet i våre relasjoner – som menighetens medlemmer, familier og så videre. Videoene “A Friend to All” [Alles venn] eller “Love in Our Hearts” [Kjærlighet i vårt hjerte] på ChurchofJesusChrist.org kan være til hjelp. Klassemedlemmene kan for eksempel dele uttalelser eller inntrykk fra videoen som hjelper dem å bedre forstå prinsippene i vers 24–27. De kan også grunne på og dele tanker angående spørsmål som “Hva kan jeg gjøre for å bidra til at vår menighet skal bli mer forent?”

Lære og pakter 38:39; 39–40

Faderen ønsker å gi oss evighetens rikdommer.

  • Å lage en tabell kan hjelpe klassemedlemmene å drøfte Lære og pakter 38:39. I den ene kolonnen kan klassemedlemmene føre opp “jordens rikdommer”, eller ting som ansees som verdifulle her, men som ikke varer inn i neste liv. I den andre kolonnen kan de føre opp “evighetens rikdommer”, eller ting som Gud verdsetter og som kan vare for evig. Hvilke erfaringer har lært oss at evighetens rikdommer er mer verdifulle enn verdens rikdommer?

  • James Covel hadde, som mange av oss, rettferdige ønsker. Men hans manglende evne til å adlyde Guds rettledning er en viktig advarsel til oss alle. For å hjelpe klassemedlemmene å lære fra Covels erfaring, kan du be noen av dem om å granske kapittel 39 for å finne ting som Herren ba ham om å gjøre. De andre kan granske for å finne velsignelser som var lovet ham hvis han var lydig. De kan også granske kapittel 40 for å finne ut hvorfor James Covel ikke mottok disse velsignelsene. Hvordan kan denne erfaringen gjelde oss? Hvilke av “verdens bekymringer” hindrer oss noen ganger i å motta Guds ord “med glede”? (Lære og pakter 40:2).

Vi kan forbedre vår undervisning

Ikke prøv å dekke alt. “Det er mye å snakke om i hver leksjon, men det er ikke nødvendig å dekke alt i én klasseperiode for å røre ved en annens hjerte – ofte holder det med ett eller to hovedpoeng” (Undervisning på Frelserens måte, 7). Den hellige ånd, kommentarer fra klassemedlemmene og forslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å vite hvor du skal holde fokus.

Skriv ut