Lære og pakter 2021
29. mars – 4. april. Påsken: “Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått ihjel”


“29. mars – 4. april. Påsken: ‘Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått ihjel’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“29. mars – 4. april. Påsken”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Statue av Kristus

29. mars – 4. april

Påsken

“Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått ihjel”

Ingenting er viktigere for oss å forstå enn Jesu Kristi forsoning. Tenk på de som vil være tilstede i klassen din, hva vil hjelpe dem å få en dypere tro på Jesus Kristus?

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Når klassemedlemmene har studert Lære og pakter i år, kan de ha funnet skriftsteder om Frelseren som er meningsfylt for dem. Innled klassen med å gi dem mulighet til å dele disse skriftstedene. Hvordan har vårt studium av Lære og pakter så langt gitt oss en dypere tro på Jesus Kristus?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Jesus Kristus utførte en “[fullkommen] forsoning”.

  • Fordi Jesu Kristi forsoning er en så sentral lære, vurder å bruke tilstrekkelig tid for å forsikre deg om at klassemedlemmene forstår dette. For å gjøre dette kan du skrive spørsmål som disse på tavlen: Hva er Jesus Kristi forsoning? Hvordan påvirker den mitt daglige liv? Hvordan påvirker den mitt evige liv? Hvordan mottar jeg Frelserens forløsende kraft i mitt liv? Gi klassemedlemmene noen minutter til å grunne på disse spørsmålene og til å se etter skriftsteder som kan bidra til å besvare dem. Klassemedlemmene kan skrive sine skriftstedshenvisninger på tavlen, og dere kan drøfte noen av dem som klasse. Her er noen eksempler: Lukas 22:39–44; 1 Johannes 1:7; 2 Nephi 2:6–9; Mosiah 3:5–13, 17–18; Alma 7:11–14; Moroni 10:32–33; Lære og pakter 19:16–19; 45:3–5.

  • Det kan være nyttig for klassemedlemmene å se videoen “The Savior Suffers in Gethsemane” [Frelseren lider i Getsemane] (ChurchofJesusChrist.org) før de leser Frelserens egne ord om sin lidelse i Lære og pakter 19:16–19. Hvordan gjør disse versene vår takknemlighet for Jesu Kristi offer dypere? Andre påskevideoer som du kan dele står oppført i “Ytterligere ressurser”.

    Bilde
    Jesus ber

    Lord of Prayer [Bønnens herre], av Yongsung Kim

Lære og pakter 76:11–14, 20–24; 110:1–10

Profeten Joseph Smith vitnet om at Jesus Kristus lever.

  • Joseph Smith så den oppstandne Frelser og bar et mektig vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever. For å hjelpe klassemedlemmene å studere Joseph Smiths vitnesbyrd, kan du dele dem inn i to grupper og tildele hver gruppe å lese enten Lære og pakter 76:11–14, 20–24 eller 110:1–10. Be hvert klassemedlem om å finne minst ett ord i disse versene som beskriver Frelseren. Klassemedlemmene kan etter tur skrive på tavlen de ordene de fant, og du kan bruke disse ordene til å lede en drøfting om Frelserens egenskaper og kraft. Hvordan styrker Joseph Smiths vitnesbyrd vår tro på Jesu Kristi guddommelighet og på hans misjon?

  • Noen av klassemedlemmene kan ha knyttet læresetningene i Lære og pakter til ordene og prinsippene i salmen “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66; se denne ukes oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). De er kanskje villige til å dele det de har oppdaget. Dere kan også lese eller synge denne salmen som klasse og se etter tilknytning til følgende skriftsteder: Lære og pakter 6:34; 45:3–5; 84:77; 98:18; 138:23. Hvordan har vi fått visshet om at vår Forløser lever?

Lære og pakter 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34

På grunn av Jesus Kristus vil vi oppstå fra de døde.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte hva Lære og pakter underviser om oppstandelsen, kan du be dem om å forestille seg at en venn eller et familiemedlem spør om hva det vil si å oppstå fra de døde. Hvordan kan vi hjelpe denne personen å forstå hva oppstandelse fra de døde er? Oppfordre klassemedlemmene til å granske Lære og pakter 88:14–17, 27–31 for å finne noe som kan være til hjelp. Andre nyttige skriftstedhenvisninger er Alma 11:40–45 og Alma 40:21–23. Hva kan vi dele for å hjelpe vår venn eller vårt familiemedlem til å føle den glede og det håp som kommer fra læren om oppstandelsen?

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å fatte den gave Frelserens forsoning er? Du kan kanskje skrive på tavlen På grunn av Jesus Kristus … og be klassemedlemmene om å se i følgende skriftsteder etter ord som kan fullføre denne setningen: Lære og pakter 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 93:33–34. Hvordan påvirker sannhetene i disse versene måten vi ser døden på? Hvordan påvirker de vår hverdag?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Påskevideoer på ChurchofJesusChrist.org.

“He Lives: Testimonies of Jesus Christ” [Han lever: Vitnesbyrd om Jesus Kristus]

“Because He Lives” [Fordi han lever]

“Because of Him” [På grunn av Ham]

“Hallelujah—An Easter Message about Jesus Christ” [Halleluja – et påskebudskap om Jesus Kristus]

“His Sacred Name—An Easter Declaration” [Hans hellige navn – en erklæring om påske]

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene å granske Skriftene. “[Still] spørsmål som krever at elevene må finne svaret i Skriftene … Hjelp dem å forstå at selv om Skriftene ble skrevet for mange år siden, inneholder de Herrens svar på spørsmål og problemer vi alle står overfor (Undervisning på Frelserens måte, 30).

Skriv ut