Lære og pakter 2021
22.–28. mars. Lære og pakter 29: “Jesus Kristus vil samle sitt folk”


“22.–28. mars. Lære og pakter 29: ‘Jesus Kristus vil samle sitt folk’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“22.–28. mars. Lære og pakter 29”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen

Bilde
Jesus står foran folk som kneler

Every Knee Shall Bow [Hvert kne skal bøyes], av J. Kirk Richards

22.–28. mars

Lære og pakter 29

Jesus Kristus vil samle sitt folk

Den viktigste måten å forberede seg til å undervise Lære og pakter 29 på er å studere med bønnens hjelp og søke Åndens veiledning. Overvei andre måter å innby Ånden i ditt liv på, som for eksempel faste, tempelbesøk eller tjeneste for andre.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

I Lære og pakter 29:5, sa Herren til de hellige: “[Oppløft] deres hjerter og vær glade”. Du kan be klassemedlemmene om å dele noe de lærte i sitt personlige eller familiens studium som fikk dem til å “oppløft[e] [sitt] hjerte og være glad”.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 29

Vår himmelske Fader forberedte en plan for vår opphøyelse.

  • Én måte å oppmuntre til læring i hjemmet på er å bygge på aktiviteter som finnes i inneværende ukes oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Du kan for eksempel føre opp på tavlen deler av frelsesplanen, slik som Det førjordiske liv, Skapelsen, Jesu Kristi forsoning og så videre. Klassemedlemmene kan dele det de fant ut fra Lære og pakter 29 om disse delene av planen. Du kan også be dem om å dele hva de ville undervise fra dette kapittelet til noen som ikke kjenner til Guds plan.

Lære og pakter 29:1–8, 14–21

Jesus Kristus vil samle sitt folk før sitt annet komme.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvorfor Jesus Kristus samler sitt folk, kan du be dem om å lese vers 1–8 og drøfte spørsmål om innsamlingen som for eksempel: Hvordan har vi opplevd at Kristus samler og beskytter oss, som en høne samler og beskytter kyllingene sine? Hvordan samles vi til Herren? (se for eksempel vers 2). Klassemedlemmene kan dele hvordan de er blitt velsignet ved å samles og tilbe sammen med andre medlemmer av Kirken.

    Bilde
    høne og kyllinger

    How Many Times [Hvor mange ganger], av Liz Lemon Swindle

  • For å hjelpe klassemedlemmene til å tenke på sitt ansvar for å hjelpe vår himmelske Fader med å samle sine barn, kan du dele president Russell M. Nelsons ord i “Ytterligere ressurser.” Eller du kan vise videoen “A Witness of God” [Et vitne om Gud] (ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer vi om innsamlingen fra disse budskapene? Hvordan forsterker disse budskapene det Herren sier i Lære og pakter 29:1–8?

  • Noen av begivenhetene i de siste dager som er beskrevet i Lære og pakter 29:14–21 kan virke urovekkende for klassemedlemmene. La dem dele hva de føler. Hvorfor advarer Herren oss om disse begivenhetene? Hvilke betryggende sannheter lærer vi om Frelseren og innsamlingen fra vers 1–8? Hvordan hjelper innsamling oss til å se fremover til disse begivenhetene med tro istedenfor frykt? Som en del av drøftingen kan dere synge en salme om innsamling, som for eksempel “Israel, Israel, Gud deg kaller” (Salmer, nr. 6), og drøfte hva salmen underviser om Israels innsamling.

Lære og pakter 29:34–35

Alle Herrens bud er åndelige.

  • Selv om noen bud kan synes timelige, er alle budene åndelige for Herren. For å forstå denne sannheten kan klassemedlemmene lese sammen vers 34–35 og føre opp noen bud på tavlen, sammen med de tilhørende åndelige prinsipper og velsignelser. De kan dele eksempler fra sitt liv eller fra Skriftene som har hjulpet dem å forstå Guds buds åndelige natur. Hvordan påvirker denne aktiviteten måten vi ser budene på?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Lære og pakter 29

Deltagelse i Israels innsamling.

President Russell M. Nelson underviste:

“Dette er virkelig de siste dager, og Herren fremskynder sitt verk for å samle Israel. Den innsamlingen er det viktigste som foregår på jorden i dag. Ingenting annet ligner i omfang, ingenting annet ligner i betydning, ingenting annet ligner i majestet. Og om du velger det, om du ønsker det, kan du være en stor del av den. Du kan være en stor del av noe stort – noe praktfullt – noe majestetisk!

Når vi snakker om innsamlingen, sier vi simpelthen denne fundamentale sannheten: At ethvert av vår himmelske Faders barn, på begge sider av sløret, fortjener å høre Jesu Kristi gjengitte evangelium. De velger selv om de ønsker å vite mer …

Vår himmelske Fader har holdt tilbake mange av sine edleste ånder – kanskje jeg kan si sitt flotteste team – til denne siste fasen. Disse edle åndene – disse flotte spillerne, disse heltene – er dere!” (“Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], ChurchofJesusChrist.org.

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis klart og enkelt. Istedenfor å prøve å underholde klassen, undervis læren klart og enkelt. Du kan stole på at “Guds ords kraft” har “større innvirkning på folkets sinn enn … noe annet” (Alma 31:5).

Skriv ut