Lære og pakter 2021
15.–21. mars. Lære og pakter 27–28: “Alle ting må gjøres med orden”


“15.–21. mars. Lære og pakter 27–28: ‘Alle ting må gjøres med orden’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“15.–21. mars. Lære og pakter 27–28”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Joseph Smith

15.–21. mars

Lære og pakter 27–28

“Alle ting må gjøres med orden”

Selv om begivenhetene som førte til åpenbaringene i Lære og pakter 27–28 fant sted i en annen tid og på et annet sted, er prinsippene som det undervises om i disse kapitlene relevant i vår tid. Hvilke prinsipper kan være til velsignelse for klassemedlemmene dine i situasjoner som de står overfor?

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå Lære og pakter 27–28 og finne et vers eller et uttrykk som de synes er meningsfylt. For å gi alle en mulighet til å fortelle kan du dele klassemedlemmene inn i par slik at de kan dele det de fant med hverandre.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 27:1–2

Vi skulle ta del i nadverden med øyet fullt og helt vendt mot Guds ære.

  • For å innlede en drøfting om Lære og pakter 27:1–2, vurder å skrive et spørsmål som dette på tavlen: Hva lærte Frelseren oss om hensikten med nadverden? Klassemedlemmene kan se etter uttrykk i disse versene som hjelper dem å besvare spørsmålet. De kan være villige til å dele inntrykk som de har mottatt om hvordan de kan få en mer hellig opplevelse når de tar del i nadverden.

    Klassemedlemmene kan finne ytterligere innsikt ved å lese det Frelseren sa da han innstiftet nadverden (se Lukas 22:19–20; 3 Nephi 18:1–11; se også videoen “The Last Supper” [Det siste måltid] på ChurchofJesusChrist.org). Hvis Frelseren var tilstede på nadverdsmøtet vårt, hva ville vi ha gjort annerledes?

    Bilde
    nadverdsbrød og beger

    Nadverden inneholder symboler på Frelserens offer.

Lære og pakter 27:15–18

Guds rustning vil hjelpe oss til å motstå ondskap.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan vi bruker Guds rustning til å motstå ondskap i vår tid? Vurder å be noen om å tegne på tavlen rustningen som står beskrevet i vers 15–18. Klassemedlemmene kan deretter dele den innsikt de oppdaget i sitt personlige studium om delene av rustningen. Eller klassen kan lese Lære og pakter 27:15–18 og merke delene av rustningen på tavlen og de deler av kroppen som de beskytter. Hva vil det si å iføre seg Guds rustning? Klassemedlemmene kan snakke om hvordan Herren beskytter oss fra ondskap når vi ifører oss Guds rustning.

  • Hvis du underviser ungdom, kan du gjerne knytte Lære og pakter 27:15–18 til normene i Til styrke for ungdom. Klassemedlemmene kan for eksempel lese versene og drøfte hvorfor vi trenger Guds rustning. De kan deretter arbeide parvis sammen og gjennomgå en av normene i Til styrke for ungdom. Hva kan vi lære fra disse kildene om Satans angrep mot oss? Hvordan kan Guds rustning hjelpe oss å motstå disse angrepene? Hvordan kan vi iføre oss hans rustning?

Lære og pakter 28

Den levende profet mottar åpenbaring for Herrens kirke.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å lære om profetens rolle, kan dere gjennomgå den opplevelsen som ledet Joseph Smith til å be og motta kapittel 28 (se kapitteloverskriften), og deretter kan dere lese vers 2–3, 6–7, 11–13. Hvordan prøver Satan å overbevise oss om å følge dem som Herren ikke har utpekt? Du kan kanskje be klassemedlemmene om å dele erfaringer som styrket deres vitnesbyrd om at profeten mottar åpenbaring for Kirken.

  • Én måte for klassemedlemmene å gjennomgå Lære og pakter 28 på er å forestille seg at de kjenner noen som nylig fikk et nytt kall i Kirken. Hva kan vi dele fra Lære og pakter 28:1–6, 13–16 for å hjelpe denne personen i sitt kall? Sitatet i “Ytterligere ressurser” kan gi større innsikt under denne drøftingen.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Råd angående personlig åpenbaring.

President Joseph F. Smith og hans rådgivere i Det første presidentskap underviste:

“Når syner, drømmer, tungetale, profeti, innskytelser eller enhver ekstraordinær gave eller inspirasjon formidler noe som ikke er i overensstemmelse med Kirkens aksepterte åpenbaringer eller er i strid med avgjørelser som er tatt av dens innsatte autoriteter, kan siste-dagers-hellige vite at det ikke er fra Gud, uansett hvor troverdig det virker … I verdslige så vel som åndelige saker kan hellige få veiledning og åpenbaring fra Gud som gjelder dem selv, men dette gir ikke myndighet til å styre andre …

I Kirkens historie står det nedtegnet mange falske åpenbaringer tilhørende bedragere eller fanatikere som trodde på de tilkjennegivelser som de søkte å lede andre personer til å godta, og i hvert tilfelle resulterte det i skuffelse, sorg og forferdelse” (Joseph F. Smith, Anthon H. Lund, Charles W. Penrose, “A Warning Voice” [En advarselens røst], Improvement Era, sept. 1913, 1148–49).

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på sann lære. President Boyd K. Packer underviste: “Sanne læresetninger som blir forstått, endrer holdninger og adferd” (“Frykt ikke”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 79). Når vi underviser, må vi fokusere på Jesu Kristi læresetninger hvis vi ønsker å hjelpe til med å bringe sjeler til ham.

Skriv ut