Lære og pakter 2021
1.–7. mars. Lære og pakter 20–22: “Fremkomsten av Kristi Kirke”


“1.–7. mars. Lære og pakter 20–22: ‘Fremkomsten av Kristi Kirke’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“1.–7. mars. Lære og pakter 20–22”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Peter Whitmers hjem

Peter Whitmer Home [Peter Whitmers hjem], av Al Rounds

1.–7. mars

Lære og pakter 20–22

“Fremkomsten av Kristi Kirke”

Skriv ned dine åndelige inntrykk når du studerer Lære og pakter 20–22. Noen av disse inntrykkene kan føre til forslag som vil være til hjelp for deg når du underviser.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Under sitt studium hjemme kan klassemedlemmene ha fått innsikt i velsignelsene ved å ha den sanne kirke på jorden. Be dem om å dele et skriftsted fra disse kapitlene som illustrerer hvorfor de er takknemlig for at Kirken ble gjenopprettet.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 20-21

Jesu Kristi Kirke er blitt gjenopprettet.

  • Klassemedlemmene kan ha nytte av å studere likhetene mellom Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og den kirken som Kristus opprettet i fordums tid. Du kan skissere på tavlen en tabell med fire kolonner merket Lære, Ordinanser, Prestedømsmyndighet og Profeter. Du kan oppgi følgende henvisninger om Kristi kirke i fordums tid: Matteus 16:15–19; Johannes 7:16–17; Efeserne 2:19–22; 3 Nephi 11:23–26; Moroni 4–5. Klassemedlemmene kan identifisere hva hvert skriftsted underviser om Kristi kirke og skrive henvisningen i riktig kolonne på tavlen. (Noen henvisninger kan skrives i mer enn én kolonne.) De kan gjøre det sammen med følgende henvisninger om Kristi gjenopprettede kirke: Lære og pakter 20:17–25, 60, 72–79; 21:1–2. Hva lærer du om gjenopprettelsen av Kristi kirke fra denne sammenligningen?

Lære og pakter 20:37, 75–7922

Hellige ordinanser hjelper oss å bli lik Frelseren.

  • Gi klassemedlemmene tid til å studere kvalifikasjonene for dåp som står beskrevet i Lære og pakter 20:37, og be dem om å grunne på spørsmål som disse: Hvordan hjelper disse kvalifikasjonene oss i vår forberedelse til å bli døpt inn i Herrens kirke? Hva vil det si å påta oss Kristi navn? (se Mosiah 5:5–12). Hva hjelper deg å fortsatt være “fast bestemt på å tjene [Jesus Kristus] inntil enden”?

  • Hva underviser kapittel 22 om dåp? Be klassemedlemmene om å forestille seg at de har en venn som er blitt døpt inn i en annen kirke. De kan lese dette kapittelet for å finne råd som kan hjelpe vennen deres til å forstå hvorfor dåp inn i Frelserens gjenopprettede kirke er nødvendig. Klassemedlemmene kan rollespille denne situasjonen som klasse eller parvis.

  • Les Lære og pakter 20:75–79 sammen, og be klassemedlemmene om å tenke over hva disse versene underviser om Frelseren og hans kraft i vårt liv. Hvilke ord eller uttrykk skiller seg ut når vi leser nadverdsbønnene på denne måten? Hvorfor er det viktig å ta del i nadverden hver uke?

    Bilde
    en diakon deler ut nadverden

    Nadverden er en hellig ordinans.

Lære og pakter 20:38–60

Prestedømstjeneste velsigner Kirkens medlemmer og deres familie.

  • En beskrivelse av prestedømspliktene i Lære og pakter 20:38–60 kan hjelpe klassemedlemmene til å utvide sin forståelse av prestedømstjeneste. Du kan kanskje be dem om å forestille seg at en nylig døpt venn eller et familiemedlem skal ordineres til et prestedømsembede. Hvordan vil de bruke disse versene til å hjelpe ham å forstå pliktene sine? Hvilke eksempler vil de dele for å hjelpe ham å forstå hvordan det å utføre disse pliktene kan hjelpe ham å bli mer lik Jesus Kristus? De kan kanskje rollespille denne samtalen.

    I tillegg, hvordan kan de bruke disse versene til å hjelpe en nylig døpt søster til å forstå hvordan hun kan delta i det arbeidet som er beskrevet her? (Uttalelsen i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp.)

Lære og pakter 21:4–7

Vi blir velsignet når vi mottar Herrens ord gjennom hans profet.

  • Lære og pakter 21 inneholder mektige uttalelser om det å følge Herrens profet. For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte disse uttalelsene, be dem om å granske vers 4–7 for å finne et uttrykk som de ønsker å forstå bedre og å skrive uttrykket på tavlen. Velg noen av uttrykkene, og drøft som klasse hva de kan bety. Hva lærer disse uttrykkene oss om å følge Herrens profet?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi virker alle med prestedømskraft.

“[Menn blir] ordinert til prestedømsembeder, mens både kvinner og menn oppfordres til å oppleve prestedømmets kraft og velsignelser i sitt liv.

… [Kvinner] holder taler og ber i forsamlinger, har en rekke stillinger hvor de utøver ledelse og utfører tjeneste, deltar i prestedømsråd på lokal- og generalplan, og utfører proselytterende misjoner over hele verden. På disse og andre måter utøver kvinner prestedømsmyndighet, selv om de ikke er ordinert til prestedømsembeder …

I kirkekall, tempelordinanser, familierelasjoner og stillferdig personlig tjenestegjerning, virker siste-dagers-hellige kvinner og menn med prestedømmets kraft og myndighet. Denne gjensidige avhengigheten mellom menn og kvinner med hensyn til å utføre Guds verk med hans myndighet, står sentralt i Jesu Kristi evangelium” (Gospel Topics, “Joseph Smith’s Teachings about Priesthood, Temple, Women” [Joseph Smiths læresetninger om prestedømmet, tempelet, kvinner], topics.ChurchofJesusChrist.org).

Vi kan forbedre vår undervisning

Vi lærer sammen. Som lærer, lærer du sammen med resten av klassen. Vis din villighet til å lære fra dem ved å lytte til deres innsikt.

Skriv ut