Lære og pakter 2021
22.–28. mars. Lære og pakter 29: “Jesus Kristus vil samle sitt folk”


“22.–28. mars. Lære og pakter 29: ‘Jesus Kristus vil samle sitt folk’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“22.–28. mars. Lære og pakter 29,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Jesus som står foran knelende mennesker

Every Knee Shall Bow [Hvert kne skal bøyes], av J. Kirk Richards

22.–28. mars

Lære og pakter 29

Jesus Kristus vil samle sitt folk

En av hensiktene med å studere Skriftene er å lære læresetninger eller sannheter i evangeliet som er nødvendige for vår frelse. Når du studerer Lære og pakter 29 denne uken, kan du se etter doktrinær innsikt som er av betydning for deg.

Skriv ned dine inntrykk

Selv om Jesu Kristi Kirke ble organisert i 1830, var det fremdeles mange sannheter i evangeliet som skulle bli åpenbart, og mange tidlige medlemmer av Kirken hadde spørsmål. De hadde lest profetier i Mormons bok om Israels innsamling og opprettelsen av Sion (se 3 Nephi 21). Hvordan skulle dette foregå? Åpenbaringene som Hiram Page hevdet å ha mottatt, handlet om dette, noe som bare styrket medlemmenes nysgjerrighet (se Lære og pakter 28). Andre mennesker undret seg over Adam og Evas fall og åndelig død. Herren ønsket disse spørsmålene velkommen i 1830: “Hva som helst dere ber om i tro,” fortalte han de hellige, “forenet i bønn, ifølge min befaling, skal dere få” (Lære og pakter 29:6). Og han ønsker våre spørsmål i dag velkommen. Han venter bare på at vi skal spørre ham gjennom bønn. Faktisk er det slik at som den doktrinært rike åpenbaringen i Lære og pakter 29 viser, svarer han noen ganger ved å formidle sannhet og kunnskap langt utover det vi spurte om i utgangspunktet.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 29

Vår himmelske Fader forberedte den fullkomne plan for vår opphøyelse.

Lære og pakter 29 underviser mange sannheter om Guds plan for sine barn. Mens du leser, se etter sannheter du får lære om hver av følgende deler av planen:

Hvilken ny innsikt fikk du? Hvordan ville ditt liv vært annerledes hvis du ikke hadde hatt kunnskap om disse sannhetene?

Du kan studere mer om vår himmelske Faders plan i “Frelsesplanen” (Forkynn mitt evangelium: En veiledning til misjonærarbeidet, rev. utg. [2018], ChurchofJesusChrist.org/manual/missionary).

Lære og pakter 29:1–8

Jesus Kristus vil samle sitt folk før sitt annet komme

Jesus Kristus taler om å samle sitt folk “likesom en høne samler sine kyllinger under sine vinger” (Lære og pakter 29:2). Hva lærer dette bildet deg om Frelserens iver etter å samle deg inn? Mens du leser Lære og pakter 29:1–8, se etter innsikt om hvorfor vi samler inn, hvem som samler inn og hvordan vi kan bidra i innsamlingen av de “utvalgte” (vers 7).

I vår tid betyr det å samle inn til Sion å forenes i Sions staver over hele verden. Hvordan kan det å samles som hellige hjelpe oss til å “være beredt i alle ting” til trengslene som skal komme før Frelserens annet komme? (vers 8; se også vers 14–28).

Se også Trosartiklene 1:10; Russell M. Nelson og Wendy W. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018, ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
høne og kyllinger

How Many Times [Hvor mange ganger], av Liz Lemon Swindle

Lære og pakter 29:31–35

“For meg er alle ting åndelige.”

På hvilken måte er alle bud åndelige? Hva lærer kunnskapen om at alle bud er åndelige deg om hensikten med bud? Du kan nevne noen bud og tenke på de åndelige prinsippene som er knyttet til hvert av dem.

Hva ville forandret seg hvis du så etter åndelig betydning eller hensikt i dine daglige oppgaver, selv de som synes timelige eller trivielle?

Se også Romerne 8:6; 1 Nephi 15:30–32.

Lære og pakter 29:36–50

Jesus Kristus forløser oss fra fallet.

Denne åpenbaringen åpner med at Herren introduserer seg selv som vår Forløser, som har “sonet for [våre] synder” (vers 1). Åpenbaringen forklarer så noen av grunnene til at vi trenger en Forløser. Tenk over hvordan du kan anvende vers 36–50 for å forklare hvorfor vi trenger forløsning gjennom Frelseren Jesus Kristus. I mange trostradisjoner anses fallet som en tragedie. Hva finner du i disse versene som underviser om de positive utslagene av fallet? (Se også 1 Korinterbrev 15:22; 2 Nephi 2:6–8, 15–29; Mosiah 3:1–19; Moses 5:9–12.)

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 29.Du kan bruke bildene nederst i denne oversikten sammen med Lære og pakter 29 for å fortelle familien din om frelsesplanen. For eksempel kan familiemedlemmene lære om forskjellige deler av planen gjennom å lese og drøfte de foreslåtte versene. De kan se etter ytterligere sannheter i Emner i evangeliet (topics.ChurchofJesusChrist.org) eller i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Skriv ned det du lærer. Hvorfor er vi takknemlige for å ha kunnskap om frelsesplanen? Hvordan påvirker denne kunnskapen vår hverdag?

Lære og pakter 29:2, 7–8.Hva betyr det å bli innsamlet av Frelseren? Hvordan kan vi hjelpe ham med å samle inn de utvalgte?

Lære og pakter 29:3–5.Hva lærer vi om Frelseren i disse versene som hjelper oss til å “[oppløfte våre] hjerter og [være] glade”? (vers 5). Videoen “We Can Find Happiness” (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe dere til å drøfte hvordan det å ha kunnskap om frelsesplanen har gitt familien deres glede.

Lære og pakter 29:34–35.Å lese disse versene kan gi familien en anledning til å snakke om de åndelige grunnene bak noen av budene eller profetiske rådene som dere forsøker å følge. Hvorfor ønsker Herren for eksempel at vi skal lese Skriftene som familie? Hvilket åndelig fortrinn har vi sett som følge av å holde budene?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Israel, Israel, Gud deg kaller,” Salmer, nr. 6.

Vi kan forbedre vår undervisning

Se etter Jesus Kristus. Skriftene lærer oss at alt i Guds skapelse vitner om Jesus Kristus (se Moses 6:62–63), så se etter ham når du leser Skriftene. Vurder å notere ned eller markere vers som underviser om Ham.

Skriv ut