Lære og pakter 2021
8.‒14. mars. Lære og pakter 23–26: “Styrk Kirken”


“8.–14. mars. Lære og pakter 23–26: ‘Styrk Kirken’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“8.–14. mars. Lære og pakter 23–26,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Emma Smith

8.‒14. mars

Lære og pakter 23–26

“Styrk Kirken”

Når du leser Lære og pakter 23-26, skriv ned de tilskyndelser du mottar fra Den hellige ånd. Hvordan kan du anvende rådene i disse åpenbaringene for å styrke ditt eget disippelskap så vel som Kirken?

Skriv ned dine inntrykk

Etter at Kirken var organisert, sto de hellige overfor en ny utfordring – å spre evangeliet og styrke dem som allerede hadde sluttet seg til Kirken, samtidig med at forfølgelsen fortsatte å tilta. Emma Smith var selv vitne til motstanden. I juni 1830 ønsket Emma og medlemmer av familien Knight å bli døpt. Men Kirkens fiender forsøkte å forhindre det som skulle vært en hellig opplevelse. Først ødela de demningen som var bygget for at vannet kunne bli dypt nok til at dåpshandlingene kunne bli utført. Selv etter at demningen var reparert, samlet forfølgerne seg og ropte ut trusler og gjorde narr av dem som ble døpt. Samtidig, da Joseph skulle til å bekrefte de nye medlemmene, ble han arrestert for å skake opp lokalsamfunnet gjennom forkynnelse om Mormons bok. Det virket som en lite lovende start for Herrens gjenopprettede kirke. Men midt oppe i usikkerheten og omveltningene ga Herrens dyrebare ord råd og oppmuntring, som er hans “røst til alle” (Lære og pakter 25:16).

Se også Saints [Hellige], 1:89–90, 94–97.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 23–26

Jeg kan bidra til å styrke Herrens kirke.

I dag, nesten 200 år etter at den gjenopprettede kirke ble organisert, er behovet for å “styrke kirken” fremdeles tilstede (Lære og pakter 23:3–5). Og hans arbeid skal ikke bare utføres av Joseph Smith, Oliver Cowdery, eller våre samtidige ledere i Kirken – det gjelder oss alle sammen. Gjennom ditt studium av Lære og pakter 23–26, grunn på de råd Herren ga de tidlige medlemmene av Kirken for å hjelpe dem å styrke Kirken. Hva føler du at Herren ønsker at du skal gjøre for å bidra i denne innsatsen?

Lære og pakter 24

Frelseren kan løfte meg “opp, ut av [mine] lidelser”.

Å lede Kirken i en tid med intens forfølgelse må ha vært en tung byrde for Joseph Smith. Se etter Herrens oppmuntrende ord til ham i Lære og pakter 24.

Hva antyder følgende skriftsteder om hvordan Frelseren kan løfte deg ut av dine lidelser?

Lære og pakter 24:1–3 

Lære og pakter 24:8 

Lære og pakter 121:7–8 

Jesaja 40:28–31 

Mosiah 24:14–15 

Hvordan har Jesus løftet deg ut av dine lidelser? Hva kan du gjøre for å fortsette å søke hans hjelp i vanskelige tider?

Bilde
Jesus Kristus helbreder mennesker

He Healed Many of Diverse Diseases [Han helbredet mange fra forskjellige sykdommer], av J. Kirk Richards

Lære og pakter 25

Emma Smith er “en utvalgt kvinne”.

Da Emma Hale giftet seg med Joseph Smith, er det sannsynlig at hun visste at hun ville måtte ofre noe. Hun gikk imot sin fars ønsker og byttet ut et relativt komfortabelt liv mot et liv i usikkerhet. Hun kan ha lurt på hva Herren ventet av henne i arbeidet med gjenopprettelsen. Se etter svaret Herren ga i Lære og pakter 25. Legg merke til Herrens ord i vers 16. Ser du noe i dette kapittelet som du føler er hans “røst til [deg]”?

Se også “An Elect Lady” [En utvalgt kvinne] (video, ChurchofJesusChrist.org); “Thou Art an Elect Lady” [Du er en utvalgt kvinne] Revelations in Context, 33–39; Joy D. Jones, “Et spesielt edelt kall”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 15–18.

Lære og pakter 26:2

Hva er felles samtykke?

Når medlemmer mottar kall eller prestedømsordinasjoner i Kirken, har vi anledning til å formelt oppholde dem gjennom å rekke opp høyre hånd for å vise vår støtte. Prinsippet med å vise sin støtte og tilslutning offentlig kalles felles samtykke. Som president Gordon B. Hinckley underviste: “Fremgangsmåten ved oppholdelser er langt mer enn et ritual hvor vi rekker opp hånden. Det er en forpliktelse til å oppholde, støtte og hjelpe dem som har blitt valgt” (“Dette verk dreier seg om mennesker,” Lys over Norge, juli 1995, 54).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 23:6.Hvorfor ønsker Herren at vi skal be ”med [vår] familie og blant [våre] venner og på alle steder”? Hva underviser “Her fins kjærlighet” (Barnas sangbok, 102) – eller en annen sang om bønn – oss om bønnens kraft?

Se også 2 Nephi 32:8–9; 3 Nephi 18:18–23.

Lære og pakter 24:8.Ville det være til hjelp for familien å snakke om hva det vil si å “vær[e] tålmodig i trengsler”? Hvis du har unge barn, kan det være moro å gjenskape det eksperimentet som president Dieter F. Uchtdorf beskrev i “Fortsett i tålmodighet” (Ensign eller Liahona, mai 2010, 56; se også videoen på ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer Lære og pakter 24:8 oss om tålmodighet? Hvordan hjelper Herren oss med å være tålmodige i våre trengsler?

Lære og pakter 25:11–12.Kanskje dere kan synge favorittsalmen eller favorittsangen til hvert familiemedlem, og snakke om hvorfor den er hans eller hennes “hjertets sang”. Hvordan er disse sangene som “en bønn til [Gud]”?

Lære og pakter 26:2.Det kan være til hjelp å slå opp på “Felles samtykke” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi vise vår støtte til våre ledere?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Stem i en sang”, Barnas sangbok, 124; se “Forslag for å forbedre din families skriftstudium”).

Bilde
gjenopprettelsens røster-ikon

Gjenopprettelsens røster

Emma Hale Smith

Herrens ord til Emma Smith som er skrevet ned i Lære og pakter 25 åpenbarer hva han tenkte om henne og de bidrag hun kunne gi til hans verk. Men hvordan var Emma? Hva vet vi om hennes personlighet, hennes relasjoner, hennes sterke sider? Én måte å lære å kjenne denne “[utvalgte kvinnen]” (Lære og pakter 25:3) er å lese ordene til dem som kjente henne personlig.

Bilde
Emma Smith

Emma Smith, av Lee Greene Richards

Joseph Smith jr., hennes ektemann

Bilde
Joseph Smith

“Hvilken usigelig glede, og hvilken fryd som svulmet i mitt bryst da jeg den kvelden tok min elskede Emma i hånden – hun som var min hustru, ja, min ungdoms hustru og mitt hjertes utvalgte. Jeg reflekterte en stund over alt vi hadde gjennomgått sammen. Utmattelsen, slitet, sorgen og lidelsene, men også gleden og trøsten som fra tid til annen hadde blitt oss til del og beriket vårt liv. Åh! Hvilket sammensurium av tanker som fylte mitt sinn idet det gikk opp for meg at hun igjen var ved min side, etter alt vi har vært igjennom – uforferdet, bestemt og urokkelig – min uforanderlige, kjærlige Emma.”1

Lucy Mack Smith, hennes svigermor

Bilde
Lucy Mack Smith

“Hun var ung den gangen, og det at hun var ambisiøs av natur, gjorde at hun av hele sitt hjerte gikk inn for Herrens verk, og hun var ikke interessert i annet enn kirken og sannhetens sak. Hva hun enn beskjeftiget seg med, gikk hun inn for av alle krefter, og stilte ikke det selviske spørsmålet: ‘Vil jeg ha noe større utbytte av dette enn andre?’ Om eldster ble sendt av sted for å forkynne, var hun den første som stilte som frivillig til å bistå i å kle dem opp til reisen, og la sine egne forsakelser bli det de måtte bli.”2

“Jeg har aldri sett en kvinne som på samme måte ville utholdt enhver tenkelig form for utmattelse og motgang, fra måned til måned og år til år, med det urokkelige mot, den iver og den tålmodighet som hun alltid har gjort. Jeg vet hva hun har blitt utsatt for – at hun har blitt kastet om på usikkerhetens hav – at hun har kjempet mot forfølgelsens uvær og stått imot menneskers og djevlers raseri, inntil hun er blitt dratt ned i et hav av problemer som [ville ha] tatt knekken på nesten en hvilken som helst annen kvinne.”3

Joseph Smith sr., hennes svigerfar

Emmas patriarkalske velsignelse, uttalt av Joseph Smith sr., som virket som Kirkens patriark:

“Emma, min svigerdatter, du er velsignet av Herren, for din trofasthet og sannhet: du skal bli velsignet med din ektemann, og fryde deg over den herlighet som skal komme over ham: Din sjel har blitt plaget på grunn av menneskers ondskap som søker å bryte ned din ledsager, og hele din sjel har blitt oppløftet i bønn for hans befrielse: Fryd deg, for Herren har hørt din påkallelse.

Du har sørget over hårdhjertetheten i din fars hus, og du har lengtet etter deres frelse. Herren vil lytte til dine rop, og etter hans befaling vil han forårsake at noen av dem vil innse sin dårskap og omvende seg fra sine synder, men det vil være gjennom trengsler de vil bli frelst. Du skal leve mange dager, ja, Herren vil skåne deg til du er tilfredsstilt, for du skal se din Frelser. Ditt hjerte skal frydes i Herrens store verk, og ingen skal berøve deg din fryd.

Du skal alltid huske din Guds store velvillige nedstigning ved at han tillot deg å være ved min sønns side da engelen overleverte nephittenes opptegnelse i hans varetekt. Du har sett mye sorg fordi Herren har tatt fra deg tre av dine barn. Du kan ikke lastes for dette, for han kjenner dine rene ønsker om å oppdra en familie slik at min sønns navn kan bli velsignet. Og nå, se, jeg sier til deg at så sier Herren, hvis du vil tro, skal du fremdeles bli velsignet i dette, og du skal bære frem andre barn, til din sjels glede og tilfredsstillelse, og til dine venners fryd.

Du skal bli velsignet med evnen til å forstå og ha kraft til å instruere andre kvinner. Lær din familie rettferdighet, og dine små livets vei, og de hellige engler skal våke over deg, og du skal bli frelst i Guds rike. Slik er det. Amen.”4

Bilde
Emma Smith med sine barn

Emma Smith med sine barn. Time to Laugh [Tid for latter], av Liz Lemon Swindle

Bilde
Emma Smith som skriver

Emma’s Hymns [Emmas salmer], av Liz Lemon Swindle

Skriv ut