Lære og pakter 2021
1.–7. mars. Lære og pakter 20–22: “Kristi Kirkes fremkomst”


“1.–7. mars. Lære og pakter 20–22: ‘Kristi Kirkes fremkomst’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“1.–7. mars. Lære og pakter 20–22,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Peter Whitmers hjem

Peter Whitmer Home [Peter Whitmers hjem], av Al Rounds

1.–7. mars

Lære og pakter 20–22

“Kristi Kirkes fremkomst”

Vær åpen for Den hellige ånds inntrykk når du leser Lære og pakter 20–22. Vurder å skrive dem ned, slik at du senere kan henvise til dem.

Skriv ned dine inntrykk

Profeten Joseph Smiths arbeid med å oversette Mormons bok var nå fullført. Men gjenopprettelsens verk hadde bare så vidt begynt. Det var klart fra tidligere åpenbaringer at i tillegg til gjengivelse av lære og prestedømsmyndighet, ønsket Herren å gjenopprette en formell organisasjon – sin Kirke (se Lære og pakter 10:53; 18:5). Så, den 6. april 1830 stuet mer enn 40 troende seg sammen i familien Whitmers tømmerhus i Fayette i New York for å overvære at Jesu Kristi Kirke ble organisert.

Allikevel, lurer kanskje noen på, hvorfor det er nødvendig med en organisert kirke? Svaret finnes i, i det minste delvis, i åpenbaringene knyttet til dette første møtet i Kirken i 1830. Her beskrives velsignelser som ellers ikke ville vært mulige hvis ikke den sanne Jesu Kristi Kirke var “organisert og grunnlagt” i de siste dager (Lære og pakter 20:1).

Se også Saints [Hellige], 1:84–86, og “Build Up My Church,” Revelations in Context, 29–32.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 20:1-36

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er grunnlagt på sann lære.

Kapittel 20 introduseres som “åpenbaring om Kirkens organisasjon og ledelse” (kapitteloverskriften). Men før Kirkens retningslinjer, embeder i prestedømmet og fremgangsmåter ved utførelse av ordinanser fremsettes, begynner denne åpenbaringen med undervisning i grunnleggende lære. Spør deg selv hvorfor det er slik, mens du leser de første 36 versene av denne åpenbaringen. Du kan også sette opp en liste over de evangeliske sannhetene du finner. Her er noen eksempler:

Hvorfor ville det være viktig å vektlegge disse sannhetene da Kirken skulle etableres?

Lære og pakter 20:37, 75–79

Hellige ordinanser er en vesentlig bestanddel av den gjenopprettede Kirkes fremtid.

Da Kirken ble organisert, underviste Herren sine hellige om hellige ordinanser, herunder dåp og nadverden. Tenk på din egen dåp mens du leser instruksjonene “angående dåpsmåten” i vers 37. Opplevde du noen av de følelsene som blir beskrevet i disse versene? Har du dem nå? Grunn på hva du kan gjøre for med kraft å være “fast bestemt på å tjene [Jesus Kristus] inntil enden”?

Mens du leser om nadverden i Lære og pakter 20:75–79, forsøk å lese disse hellige bønnene med det perspektiv som en person som leser dem for første gang har. Hvilken forståelse har du fått om nadverden, og om deg selv? Hvordan kan denne forståelsen påvirke hvordan du forbereder deg til å ta nadverden denne uken?

Bilde
diakon som deler ut nadverden

Nadverden er en hellig ordinans.

Lære og pakter 20:38–60

Tjeneste i prestedømmet er til velsignelse for Kirkens medlemmer og deres familier.

Hvis noen spurte deg om å nevne en prestedømsbærers plikter, hva ville du si? Les Lære og pakter 20:38–60, som lister opp pliktene til forskjellige embeder i prestedømmet. Er det noe i disse versene som endrer måten du tenker på prestedømmet og hvordan Frelseren utfører sitt verk? Hvordan har du blitt velsignet av det verk som beskrives i disse versene?

For å lære om hvordan kvinner utøver prestedømsmyndighet i det verk Kirkens utfører, se Dallin H. Oaks, “Prestedømmets nøkler og myndighet,” Ensign eller Liahona, mai 2014, 49–52.

Lære og pakter 21

Jesu Kristi Kirke ledes av en levende profet.

Hva lærer du i Lære og pakter 21:4–9 om Herrens profeters ord? Tenk på løftene som beskrives i vers 6 til dem som mottar Herrens ord gjennom hans profet. Hva betyr disse løftene for deg?

Hvordan kan du motta den levende profetens ord “som om de kom fra [Guds] egen munn”? (vers 5). Hvilke råd har vår tids profet gitt som kan føre til de lovede velsignelsene i vers 6?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 20.Hva ville vi si hvis noen spurte oss om hvorfor vi trenger Kirken? Hvilke svar finner vi i Lære og pakter 20? Se også D. Todd Christofferson, “Hvorfor Kirken,” Ensign eller Liahona, nov. 2015, 108–11.

Lære og pakter 20:69.Hva vil det si å “[vandre] i hellighet for Herren”? Det kan være givende for familiemedlemmene å tegne eller skrive på papirlapper det som kan hjelpe dem til å vandre i hellighet, eller noe som kan avlede dem fra å gjøre det. De kan så lage en sti ved bruk av lappene og forsøke å følge stien ved kun å trå på tegningene som vil lede dem til Kristus.

Lære og pakter 20:37, 71–74.Hvis noen i familien ikke er døpt ennå, kan disse versene lede til en samtale om hvordan man forbereder seg til dåp (se vers 37) og hvordan dåp utføres (se vers 71–74). Familiemedlemmene kan vise bilder eller dele minner fra sin egen dåpsdag.

Lære og pakter 20:75–79.Hvordan kan din familie anvende disse versene for å forberede seg til en meningsfylt, ærbødig opplevelse av nadverden? Disse versene kan antyde ting du kan grunne på under nadverden, og familiemedlemmene kan finne eller tegne bilder av disse. Hvis det passer kan du ta med disse bildene til neste nadverdsmøte som en påminnelse om hva man bør tenke på under nadverden.

Lære og pakter 21:4–7.Vurder å be familiemedlemmene se etter ord og utsagn i vers 4–5 som underviser oss om å følge Herrens profet. Hva vil det si å motta profetens ord i tålmodighet, og i tro? Når har vi mottatt de velsignelser som er nevnt i vers 6?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jesu Kristi Kirke,” Barnas sangbok, 48.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlign Frelserens liv. “Frelserens evne til å undervise og hjelpe andre kom av måten han levde på og den slags person han var. Jo flittigere du prøver å leve som Jesus Kristus, i desto større grad vil du være i stand til å undervise som ham” (Undervisning på Frelserens måte,13).

Bilde
Oliver Cowdery ordinerer Joseph Smith

Oliver Cowdery Ordains Joseph Smith [Oliver Cowdery ordinerer Joseph Smith], av Walter Rane

Skriv ut