Lære og pakter 2021
1.‒7. mars. Lære og pakter 20–22: “Fremkomsten av Kristi Kirke”


“1.‒7. mars. Lære og pakter 20–22: ‘Fremkomsten av Kristi Kirke’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“1.‒7. mars. Lære og pakter 20‒22”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Peter Whitmers hjem

Peter Whitmer Home [Peter Whitmers hjem], av Al Rounds

1.‒7. mars

Lære og pakter 20–22

“Fremkomsten av Kristi Kirke”

Når du studerer Lære og pakter 20–22 denne uken, kan du få ideer til undervisningsmetoder. Du kan finne ytterligere undervisningsforslag i denne oversikten.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna fortelle hva de vet om organiseringen av Kirken. For hjelp, se “Kapittel 9: Jesu Kristi sanne kirke” (Historier fra Lære og pakter, 40–42).

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 20‒21

Jesu Kristi Kirke er gjenopprettet.

6. april 1830 kom Joseph Smith og Oliver Cowdery sammen med andre for å organisere Jesu Kristi gjenopprettede kirke. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å forstå hvor viktig denne hendelsen er?

Mulige aktiviteter

  • Bruk kapitteloverskriften til Lære og pakter 21 eller kapittel 9 i Historier fra Lære og pakter til kort å fortelle barna hva som hendte den dagen Kirken ble organisert. For å hjelpe dem å forstå denne hendelsen kan du vise videoen “Organization of the Church” [Kirken organiseres] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Fortell barna hvorfor du er takknemlig for at vi har Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Forklar at det å være medlem av Kirken forbereder oss til å bo hos Gud igjen. Hjelp dem å gjenta setningen “Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige” flere ganger, eller syng “Jesu Kristi Kirke” (Barnas sangbok, 48).

Lære og pakter 20:37, 71–74

Jeg forbereder meg til å bli døpt.

Barna du underviser, forbereder seg til å bli døpt. Hjelp dem å forstå hva det vil si å bli døpt og hva de kan gjøre for å bli klare.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av et barn som blir døpt (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 104), og be barna si hva de legger merke til. Les eller gi et sammendrag av Lære og pakter 20:71–74, og hjelp barna å forstå hvordan bildet samsvarer med instruksjonene i disse versene. Bær vitnesbyrd om at vi skulle følge Frelserens eksempel og bli døpt på den måten han har befalt.

  • Gi et sammendrag av Lære og pakter 20:37. Hva kan dette verset lære oss om personer som ønsker å bli døpt? Vis bilder av hvordan barna kan forberede seg til dåp, som for eksempel å tjene andre og be.

  • Syng en sang om dåp, som for eksempel “Når jeg døpes” (Barnas sangbok, 53), eller se “The Baptism of Jesus” [Jesu dåp] (biblevideos.ChurchofJesusChrist.org). Be barna fortelle hva de syns om å bli døpt.

Lære og pakter 20:75‒79

Nadverden hjelper meg å minnes Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå hvorfor vi tar del i nadverden hver uke?

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 20:77 for barna. Be dem reise seg når de hører hva vi skulle minnes når vi spiser nadverdsbrødet. Gjør det samme med vers 79. (Du kan gjerne forklare at vi drikker vann istedenfor vin.) Hvordan kan vi vise at vi minnes Jesus?

  • Fortell barna om en gang da du ga et løfte og holdt det. Oppfordre dem til å fortelle lignende historier selv. Forklar at når vi tar nadverden, gir vi løfter. Les Lære og pakter 20:77, og legg vekt på løftene vi gir om å “alltid minnes ham” og “holde hans bud”. Be barna fortelle om en gang da de mintes Frelseren eller adlød et bud.

    Bilde
    barn som tar nadverden

    Nadverden minner meg om å tenke på Jesus Kristus.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 20‒21

Jesu Kristi Kirke er gjenopprettet.

I lydighet mot Herrens befaling organiserte Joseph Smith, Oliver Cowdery og andre Jesu Kristi gjenopprettede kirke 6. april 1830. Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forstå hvordan denne hendelsen har vært til velsignelse for dem.

Mulige aktiviteter

  • Minn barna på noen av de viktige hendelsene de har lært om – for eksempel prestedømmets gjengivelse og oversettelsen av Mormons bok. Hvorfor måtte disse tingene skje før Kirken kunne organiseres?

  • Vis bilder av ting vi gjør i Kirken som er beskrevet i kapittel 20, som å lære om Gud og Jesus Kristus, yte tjeneste, døpe og ta del i nadverden. Hjelp barna å sette disse bildene sammen med skriftsteder som beskriver dem, som for eksempel Lære og pakter 20:17–21, 47, 70, 72–74, 75–79, og overskriften til kapittel 21. Hvilke velsignelser har vi fordi vi er medlemmer av Kirken?

  • Syng “Jesu Kristi Kirke” sammen (Barnas sangbok, 48).

Lære og pakter 20:37, 77, 79

Da jeg ble døpt, lovet jeg å følge Jesus Kristus.

Mange av barna i klassen har blitt døpt. Minn dem på pakten de inngikk om “å påta seg Jesu Kristi navn” (Lære og pakter 20:37).

Mulige aktiviteter

  • Be noen barn komme forberedt på å fortelle hva de følte eller opplevde da de ble døpt. De kan kanskje ta med seg et bilde fra dåpsdagen og vise det til klassen. Hvorfor valgte de å bli døpt? Hvordan har det å bli døpt og motta Den hellige ånd vært til velsignelse for dem?

  • Les Lære og pakter 20:77 sammen og be barna identifisere løftene vi gir under nadverden. For å hjelpe barna å forstå at det er ting de kan gjøre hver dag for å “alltid minnes” Jesus Kristus, kan du be et barn rollespille noe han eller hun kan gjøre for å minnes Frelseren. Be de andre gjette hva handlingen er. Ifølge vers 77, hvordan blir vi velsignet når vi alltid minnes Frelseren?

  • Hjelp barna å sammenligne Lære og pakter 20:37 med vers 77 for å finne en setning som gjentas i begge. Vis barna noe med et navn på (for eksempel et merkenavn eller et personnavn). Hva sier navnet oss om gjenstanden? Les Lære og pakter 20:37 sammen for å finne ut hvem sitt navn vi påtar oss når vi blir døpt. Hva vil det si å påta oss Jesu Kristi navn? Hvordan skulle vi tenke og handle fordi vi har dette navnet?

Lære og pakter 21:4–6

Jeg blir velsignet når jeg følger profeten.

Hvordan vil du hjelpe barna å motta velsignelsene, som er lovet i disse versene, til dem som følger profeten?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Bud og Velsignelser på tavlen. Be barna lese Lære og pakter 21:4–6 og se etter budene Herren ga og velsignelsene han lovet. Be dem skrive det de finner, på tavlen.

  • Vis et bilde av den nåværende profeten, og be barna dele noe de har lært eller hørt av ham nylig. Les Lære og pakter 21:5 sammen. Be barna skrive eller tegne noe de kan gjøre for å følge profeten. Bær vitnesbyrd om at når vi følger profeten, følger vi Frelseren.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna lage en liste over grunner til at de er takknemlige for Jesu Kristi gjenopprettede kirke. Oppfordre dem til å dele listen sin med et familiemedlem eller en venn.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk historier til å undervise i læren. “Historier hjelper barna å forstå hvordan evangeliet angår hverdagen … Når du underviser yngre barn, kan du planlegge hvordan du kan engasjere dem i historien. De kan for eksempel holde bilder, gjenta ord eller uttrykk, eller rollespille deler av historien (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut