Lære og pakter 2021
15.‒21. mars. Lære og pakter 27–28: “Alle ting må gjøres med orden”


“15.‒21. mars. Lære og pakter 27–28: ‘Alle ting må gjøres med orden’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“15.‒21. mars. Lære og pakter 27‒28”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Joseph Smith

15.‒21. mars

Lære og pakter 27‒28

“Alle ting må gjøres med orden”

Sannhetene som undervises i Lære og pakter 27–28 kan styrke vitnesbyrdet til barna du underviser. Når du overveier barnas behov, hvilke sannheter blir du tilskyndet til å fokusere på i klassen?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av profeten Joseph Smith og et bilde av den nåværende profeten. Be barna navngi personene på bildene og nevne ting profeter gjør.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 27:1‒2

Nadverden hjelper meg å minnes Jesus Kristus.

Yngre barn kan lære hvor viktig nadverden er og finne måter å minnes Frelseren på under denne hellige ordinansen.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av Jesus som gir nadverden til apostlene sine (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 54). Hvordan ville det være å ta nadverden sammen med Frelseren? (se Lære og pakter 27:5). Les Lære og pakter 27:2, fra og med “minnes for Faderen”, og be barna lytte etter hva Frelseren ønsker at vi skal huske når vi tar nadverden.

  • Vis barna litt brød og vann og et bilde av Frelseren. La barna holde bildet mens du lærer dem at nadverden hjelper oss å minnes Jesus Kristus.

  • Hjelp barna å komme på noe de kan gjøre for å minnes Jesus under nadverden. Hva gjør familien deres for å hjelpe hverandre å være ærbødige? Be barna lage en tegning de kan se på under nadverden for å hjelpe dem å minnes Frelseren.

Lære og pakter 27:15–18

Guds rustning beskytter meg.

Tenk over hvordan du kan hjelpe barna du underviser å forstå hvordan det å holde budene er som å ta på Guds rustning.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av en rustning (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Når du leser Lære og pakter 27:15–18, kan du hjelpe barna å finne delene av rustningen på bildet. Fortell barna hvordan Guds rustning har hjulpet deg å “motstå den onde dag” (vers 15).

  • Oversikten for Efeserne i Kom, følg med meg – for Primær: Det nye testamente 2019 har en aktivitetsside om Guds rustning. Klipp ut delene av rustningen, og la barna sette dem på en av figurene mens du leser Lære og pakter 27:15–18. Hjelp barna å forstå ting de kan gjøre for å ta på seg Guds rustning, som å be, velge det rette, tjene andre og så videre.

    Bilde
    barn som leker

    Jeg kan ta på meg Guds rustning.

Lære og pakter 28:2, 6–7

Profeten leder Kirken.

Vet barna du underviser, hvorfor vi har profeter? Bruk Lære og pakter 28 til å hjelpe dem å vite at profeten er den eneste som kan lede Kirken.

Mulige aktiviteter

  • Les eller fortell med egne ord beretningen om Hiram Page (se “Kapittel 14: Profeten og åpenbaringer for Kirken”, Historier fra Lære og pakter, 56–57). Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader og Jesus Kristus valgte Joseph Smith til å lede Kirken på hans tid (se Lære og pakter 28:2). Bær vitnesbyrd om at den nåværende profeten er kalt til å hjelpe Herren å lede hans kirke i vår tid.

  • Be barna leke “Følg lederen” – ett barn kan stå foran i rommet, og resten av barna kan etterligne det han eller hun gjør. Dette kan føre til en drøfting om hvorfor vi følger profeten. Du kan vise et bilde av Jesus Kristus og understreke at vi følger profeten fordi han følger Frelseren og taler Frelserens ord.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 27:1‒2

Nadverden hjelper meg å minnes Jesus Kristus.

Hvordan kan det å lære om prinsippene i Lære og pakter 27:1–2 hjelpe barna du underviser å få en mer meningsfylt opplevelse av å ta nadverden?

Mulige aktiviteter

  • Be barna skrive ned ting de tror Frelseren ville ønske at de skulle vite om nadverden. De kan om nødvendig lese “Nadverd” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). La dem fortelle om noe av det de skrev, og be dem legge mer til på listen når de har lest Lære og pakter 27:1–2. Hvordan vil det som står på listen, påvirke hvordan de tar nadverden hver søndag?

  • Hjelp barna å tenke på hva det vil si å ta nadverden “med øyet fullt og helt vendt mot [Guds] ære” (vers 2). Drøft spørsmål som de følgende: Hva er noen distraksjoner våre øyne eller vårt sinn kan fokusere på under nadverden? Hva kan vi gjøre for å konsentrere oss om Frelseren når vi tar del i nadverden? Hvordan vil dette hjelpe oss å følge ham hver dag?

Lære og pakter 27:15–18

Guds rustning hjelper meg å motstå det onde.

Barna du underviser, vil møte mange onde innflytelser gjennom hele livet. Vår himmelske Fader ønsker å hjelpe dem å motstå det onde. Hvordan kan du inspirere dem til å ta på seg Guds rustning?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Lære og pakter 27:15–18 og tegne delene av rustningen som er nevnt (de kan om nødvendig se på bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Hva lærer ordene som beskriver hver del av rustningen, oss om hva vi trenger for å bekjempe det onde rundt oss (for eksempel rettferdighet, tro, frelse og så videre)?

  • Be barna tenke på noe de kan gjøre for å motstå fristelsene rundt seg. Be dem komme med egne forslag for å fullføre setningen: “Vi tar på oss Guds rustning hver dag ved å …” Hjelp dem å forstå hvordan deres innsats for å komme til Kristus hjelper dem å ta på seg Guds rustning.

Lære og pakter 28:1–7, 15

Vår himmelske Fader veileder meg gjennom Den hellige ånd.

Lære og pakter 28:1–7, 15 kan hjelpe barna du underviser å forstå at alle kan bli veiledet ved Den hellige ånd, men åpenbaring for Kirken vil alltid bli gitt gjennom profeten.

Mulige aktiviteter

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å spørre foreldrene om de kan holde en leksjon på hjemmeaften om noe de har lært i klassen.

Vi kan forbedre vår undervisning

Benytt musikk. Primær-sanger og salmer kan hjelpe barn i alle aldre å forstå og bli fortrolige med evangeliets sannheter på en minneverdig måte. De kan også holde barna aktivt engasjert i læringen.

Skriv ut