Lære og pakter 2021
15.–21. mars. Lære og pakter 27–28: “Alle ting må gjøres med orden”


“15.–21. mars. Lære og pakter 27-–28: ‘Alle ting må gjøres med orden’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“15.–21. mars. Lære og pakter 27–28,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Joseph Smith

15.–21. mars

Lære og pakter 27–28

“Alle ting må gjøres med orden”

Eldste D. Todd Christofferson sa at når du studerer Skriftene og skriver ned inntrykk, vil [du] åpne ditt hjerte for Guds ord, og han vil tale til deg” (“Når du en gang omvender deg,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 11.

Skriv ned dine inntrykk

Åpenbaring var fremdeles et ganske nytt konsept for de hellige da gjenopprettelsen fortsatte å utfolde seg. Tidlige medlemmer av Kirken visste at profeten Joseph Smith kunne motta åpenbaring på vegne av Kirken, men kunne andre det? Spørsmål som dette ble avgjørende da Hiram Page, et av de åtte vitnene til gullplatene, trodde at han hadde mottatt åpenbaring på vegne av Kirken. Mange trofaste hellige trodde at disse åpenbaringene var fra Gud. Herren svarte med å undervise at i hans Kirke må “alle ting … gjøres med orden” (Lære og pakter 28:13), som betyr at bare én “utpekes til å motta bud og åpenbaringer” for hele Kirken (Lære og pakter 28:2). Likefullt kunne andre motta personlig åpenbaring med hensyn til deres del i Herrens verk. Faktum er at Herrens ord til Oliver Cowdery er en påminnelse til oss alle: “Det skal tilkjennegis for deg … hva du skal gjøre” (Lære og pakter 28:15).

Se også “All Things Must Be Done in Order,” Revelations in Context, 50–53.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 27:1–4

Jeg bør ta del i nadverden med øyet fullt og helt vendt mot Guds ære.

Sally Knight og Emma Smith var blitt døpt i juni 1830, men deres bekreftelse ble forhindret av en mobb. To måneder senere kom Sally og hennes ektemann, Newel, på besøk til Emma og Joseph, og det ble bestemt at bekreftelsene nå skulle finne sted, og at gruppen skulle ta del i nadverden sammen. Mens Joseph var underveis for å skaffe vin til nadverden, ble han stoppet av en engel. Hva lærte engelen ham om nadverden? (se Lære og pakter 27:1–4).

Hva lærer disse versene deg om den tilnærming Frelseren ønsker at du skal ha til nadverden? Hva føler du deg inspirert til å gjøre som følge av det du lærer?

Bilde
nadverdsbrød og -beger

Nadverden minner oss om Frelserens sonoffer.

Lære og pakter 27:15–18

Guds rustning vil hjelpe meg til å motstå det onde.

President M. Russell Ballard sa: “Det ikke finnes én stor og storslått ting vi kan gjøre for å ruste oss åndelig. Sann åndelig kraft ligger i en rekke mindre handlinger som veves sammen til et åndelig festningsverk som beskytter og skjermer mot alt ondt” (“Be Strong in the Lord,” Ensign, juli 2004, 8).

Mens du leser Lære og pakter 15-18, kan du lage en oversikt som den nedenfor. Hva gjør du for å iføre deg hver del av Guds rustning?

Del av en rustning

Kroppsdel som beskyttes

Det denne kroppsdelen kan representere

Rettferdighetens brynje

Hjerte

Våre ønsker og begjær

Frelsens hjelm

Hode eller sinn

Se også Efeserbrevet 6:11–18; 2 Nephi 1:23.

Lære og pakter 28

Profeten som lever nå er Guds talerør på vegne av Kirken.

Se for deg hvordan det ville være om hvem som helst kunne motta bud og åpenbaring for hele Kirken. Da Hiram Page hevdet å ha mottatt slik åpenbaring, ble det forvirring blant Kirkens medlemmer. I Lære og pakter 28, åpenbarte Herren åpenbaringens orden i sin kirke. Hva lærer du i dette kapittelet om den konkrete rolle Kirkens president innehar? Hva lærer du av Herrens ord til Oliver Cowdery i vers 3? Hva lærer du i dette kapittelet om hvordan Gud kan veilede deg?

Se også Dallin H. Oaks, “To kommunikasjonslinjer,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 83–86.

Lære og pakter 28:8–9

Hvorfor var Oliver Cowderys misjon til lamanittene av stor betydning?

En av hensiktene med Mormons bok er “at lamanittene kunne komme til kunnskap om sine fedre og for at de kunne kjenne Herrens løfter” (Lære og pakter 3:20). Dette var i tråd med løfter Herren hadde gitt til mange profeter i Mormons bok (se for eksempel 1 Nephi 13:34–41; Enos 1:11–18; Helaman 15:12–13). Tidlige medlemmer av Kirken anså de amerikanske indianerne som etterkommere etter menneskene i Mormons bok. (Kirkens offisielle standpunkt i dag er at lamanittene “er blant forfedrene til de amerikanske indianerne” [Innledning til Mormons bok].)

For å lese mer om Olivers misjon til stammer av amerikanske indianere i nærområdene, se “A Mission to the Lamanites” (Revelations in Context, 45–49). Hva lærer denne misjonen deg om Herren og hans verk?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 27:1–2.Hva kan vi gjøre for på en bedre måte å minnes Frelserens offer for oss når vi tar del i nadverden?

Lære og pakter 27:5–14.Hva vet vi om profeter fra disse versene? Du kan lete etter informasjon om dem i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvilke velsignelser får vi tilgang til gjennom nøklene de holdt? For ytterligere informasjon om noen av disse nøklene, se Matteus 16:16–19; Lære og pakter 110:11–16.

Lære og pakter 27:15–18.Familien din har kanskje lyst til å leke at de kjemper ved å ta på seg flere klær som representerer Guds rustning, slik som hatter, vester, forklær eller sko. Hvordan hjelper en rustning til med å beskytte oss i kamp? Drøft noen av de onde påvirkningene som familien din står overfor, og det dere kan gjøre for å ta på dere åndelig rustning. Vurder å vise videoen “Put on the Whole Armor of God” (ChurchofJesusChrist.org).

Lære og pakter 28:2–7.Hva kan vi lære fra disse versene om en profets kall? Kanskje familiemedlemmene kan gå igjennom tidligere budskap fra vår nålevende profet og fortelle hvordan hans råd hjelper oss å følge Jesus Kristus.

Lære og pakter 28:11.Når vi ønsker å irettesette noen, hvorfor er det viktig å håndtere det “i enerom”?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kom, lytt nå til profetens røst,” Salmer, nr. 18.

Forbedring av ditt personlige studium

Studer siste-dagers profeter og apostlers ord. Les hva profeter og apostler i de siste dager har undervist om de prinsipper du finner i Skriftene. Vurder å gjennomgå emneoversikten fra generalkonferansene på conference.ChurchofJesusChrist.org eller i Gospel Library-appen.

Skriv ut