Lære og pakter 2021
22.‒28. februar. Lære og pakter 18–19: “Sjeler er av stor verdi”


“22.‒28. februar. Lære og pakter 18–19: ‘Sjeler er av stor verdi’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“22.‒28. februar. Lære og pakter 18‒19”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Martin Harris’ gård

Martin Harris Farm [Martin Harris’ gård], av Al Rounds

22.‒28. februar

Lære og pakter 18‒19

“Sjeler er av stor verdi”

Be din himmelske Fader hjelpe deg å finne prinsipper i Lære og pakter 18–19 som vil være spesielt meningsfylte for barna.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Les Lære og pakter 18:2, og forklar at Ånden hjalp Oliver Cowdery å få vite at Skriftene er sanne. Fortell barna om en gang da Ånden vitnet for deg om at Skriftene er sanne. La dem fortelle om opplevelser da de følte at Skriftene er sanne.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 18:10–12

Vi er alle av stor verdi for Gud.

Når barn vet at vår himmelske Fader elsker dem – og alle sine barn – blir de tryggere og snillere mot andre.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å gjenta Lære og pakter 18:10 flere ganger sammen med deg. Forklar at “sjeler” viser til alle Guds barn. Gjenta vers 10 sammen med barna, men denne gangen bytter dere ut “sjeler” med barnas navn. (Se også denne ukens aktivitetsside.)

  • Hjelp barna å komme på ting som folk anser som verdifulle. La så barna etter tur se i et speil, og når de gjør det, forteller du hvert barn at han eller hun er et Guds barn og er av stor verdi. Bær vitnesbyrd om at de er mer verdifulle enn alt de tenkte på tidligere for vår himmelske Fader.

Lære og pakter 18:13‒16.

Å dele evangeliet med andre gir stor glede.

Hvordan vil du inspirere barna til å invitere andre til å komme til Kristus og oppleve stor glede?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om noe som gir deg glede. La hvert barn fortelle deg om noe som gir ham eller henne glede. Les Lære og pakter 18:13, 16. Hva gir Herren glede? Hva sier han vil gi oss glede?

  • Syng en sang om misjonærarbeid sammen, som for eksempel “Mitt ønske er å være misjonær” (Barnas sangbok, 90), og hjelp barna å tenke over hvordan de kan dele evangeliet med andre, også i sitt eget hjem. Fortell om en gang da du delte evangeliet med noen, og la barna fortelle om sine erfaringer.

Lære og pakter 19:18–19, 23–24

Jesus Kristus adlød vår himmelske Fader, selv om det var vanskelig.

Frelserens villighet til å “drikke den bitre kalk, og [ikke] vike tilbake” (vers 18) er et eksempel for oss alle på å adlyde vår himmelske Faders vilje. Overvei hvordan du vil inspirere barna til å følge Jesu eksempel.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus Kristus som lider i Getsemane (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Be barna fortelle deg hva de vet om det som foregår på dette bildet. Sammenfatt med egne ord det Frelseren sa i Lære og pakter 19:18–19 om sin lidelse. Understrek at lidelsen for våre synder var det vanskeligste noen noensinne har gjort, men fordi Jesus elsket sin Fader og oss, adlød han Guds vilje. Hvordan kan vi adlyde vår himmelske Fader?

  • Hjelp barna å komme på enkle bevegelser som passer til setninger i Lære og pakter 19:23. Les verset flere ganger mens barna gjør bevegelsene. Hjelp dem å tenke ut hvordan vi kan lære om Kristus og lytte til hans ord.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 18:10–12

Vi er alle av stor verdi for Gud.

Mange strever med dårlig selvfølelse. Andre er uvennlige mot dem som er annerledes enn dem. Det mektige budskapet i Lære og pakter 18:10 kan forandre vårt syn på oss selv og menneskene rundt oss.

Mulige aktiviteter

  • Be hvert barn om å skrive navnet sitt på et ark og sende arkene rundt i rommet. Be dem skrive på hvert ark de får, noe de liker ved vedkommende. Oppfordre dem til å være snille og omtenksomme i kommentarene sine. Hjelp så barna å lese Lære og pakter 18:10–12, og be dem fortelle hva de lærer om hva Gud føler for oss. Forklar at vi alle er av stor verdi for Gud fordi vi er hans barn.

  • Vis barna noe som er svært verdifullt for deg. Hvordan behandler vi det som er verdifullt for oss? Be et barn lese Lære og pakter 18:10. Hvordan kan vi vise andre at deres “sjeler er av stor verdi” i våre øyne?

    Bilde
    Jesus holder en liten gutt

    Worth of a Soul [En sjels verdi], av Liz Lemon Swindle

Lære og pakter 19:16‒19

Jesus Kristus led for meg.

Hvordan vil du innby en ærbødig atmosfære i klassen slik at Den hellige ånd kan vitne for barna om at Jesus Kristus betalte prisen for deres synder?

Mulige aktiviteter

  • Fortell historien om da Jesus Kristus led for våre synder (se “Kapittel 51: Jesus lider i Getsemane”, Historier fra Det nye testamente, 129–32, eller den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org). Oppfordre barna til å gjenfortelle historien med egne ord, og be dem så om å lese hvordan Frelseren beskrev opplevelsen i Lære og pakter 19:16–19. Hva kan vi lære av beskrivelsen hans?

  • Be barna lukke øynene og tenke over hva de føler for Frelseren, mens du leser Lære og pakter 19:16–19. Hjelp barna å se i Salmer eller Barnas sangbok for å finne sanger som hjelper dem å uttrykke sine følelser om Jesus Kristus (se emneoversiktene i disse bøkene). Be barna synge sangene de valgte, og bære sitt vitnesbyrd.

  • Hjelp barna å lære tredje trosartikkel utenat.

Lære og pakter 19:26, 34–35, 38

Guds velsignelser er større enn jordens skatter.

Det var dyrt å trykke Mormons bok, og Joseph Smith hadde ikke råd. Herren ba Martin Harris om å “gi en del av [sin] eiendom”, sin velstående gård, for å betale boktrykkeren (vers 34). Vi har mottatt enorme velsignelser på grunn av Martins og mange andres ofre.

Mulige aktiviteter

  • Skriv spørsmål som de følgende på tavlen for å hjelpe barna å forstå Lære og pakter 19:26, 34–35, 38: Hva ba Herren Martin Harris om å gjøre? Hvorfor ba han ham om å gjøre det? Hva lovet han til gjengjeld? Be barna gå sammen to og to for å finne svar i disse versene. Spør dem hva de ville ha følt om de var Martin Harris.

  • Vis barna en Mormons bok, og fortell dem noe du liker godt ved den. Be dem fortelle hva de syns om den. Snakk kort om Martin Harris’ offer for at Mormons bok kunne bli trykt (Historier fra Lære og pakter, 33). Hva sa Herren til Martin i Lære og pakter 19:38 som kan ha hjulpet ham å være trofast og lydig? Hjelp barna å komme på noe de kan ofre for å adlyde Gud eller hjelpe til med hans verk.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på noen som kan ha nytte av det de lærte av Lære og pakter 18 eller 19 ‒ for eksempel at vi alle er av stor verdi for Gud. Oppfordre dem til å planlegge hvordan de vil dele det de har lært, med vedkommende.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å lære av Skriftene. Noen barn har vanskelig for å lese i Skriftene. Det kan hjelpe å fokusere på ett vers eller ett utsagn.

Skriv ut