Lære og pakter 2021
5.–11. april. Lære og pakter 30–36: “Du er kalt til å forkynne mitt evangelium”


“5.–11. april. Lære og pakter 30–36: ‘Du er kalt til å forkynne mitt evangelium’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“5.–11. april. Lære og pakter 30-36”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
misjonærer i den tidlige kirken

5.–11. april

Lære og pakter 30–36

“Du er kalt til å forkynne mitt evangelium”

Når du leser Lære og pakter 30–36, hvilke budskap føles relevant for dem du underviser? Hva vil inspirere dem til å dele evangeliet med andre?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Klassemedlemmene kan kanskje dele noe de leste i Lære og pakter 30–36 som inspirerer dem til å dele evangeliet med andre.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 30–36

Vi er kalt til å forkynne Jesu Kristi evangelium.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å granske Lære og pakter 30–36 for å finne ut hva Herren ber om fra sine misjonærer og hva han lover dem. Klassemedlemmene kan dele det de finner ut. (Se for eksempel: Lære og pakter 30:8; 31:3–5; 32:1, 5; 35:24.) Du kan kanskje be dem om å skrive et brev til noen som er på misjon nå eller som forbereder seg til å reise på misjon og ta med noen av Herrens instruksjoner og løfter.

  • Underviser du ungdom som forbereder seg til misjonærtjeneste? Hvis du gjør det, kan du be hvert klassemedlem om å granske ett kapittel fra Lære og pakter 30–36 og finne noe som inspirerer dem til å tjene. Du kan påpeke at misjonærene som nevnes i disse kapitlene var nye og uerfarne i Kirken. Hva gjorde dem skikket til å dele evangeliet med andre? Du kan også gjerne vise en av videoene som står oppført i “Ytterligere ressurser”. Hva foreslår disse videoene om hvorfor vi skulle tjene som misjonærer og hvordan vi kan forberede oss?

  • Ikke alle har mulighet til å tjene på en heltidsmisjon, men vi kan innby andre til å komme til Kristus og lytte til gjenopprettelsens budskap. Klassemedlemmene kan lage en liste over forskjellige måter de kan “opplat[e] [sin] munn” på (Lære og pakter 33:8–10). Hvilke naturlige muligheter har vi til å dele vår tro med andre? Hvilket råd i Lære og pakter 30–36 angår forkynnelsen av evangeliet på disse måtene? Vurder å be noen av klassemedlemmene som har hatt positive erfaringer med å forkynne evangeliet til andre om å dele sine tanker og besvare de spørsmål klassen måtte ha.

  • Herren lovet Ezra Thayer og Northrop Sweet at hvis de opplot sin munn for å forkynne evangeliet, ville de “bli som Nephi i fordums tid” (Lære og pakter 33:8). Hvilke egenskaper hadde Nephi som kan gjelde forkynnelse av evangeliet? (se for eksempel, 1 Nephi 3:7; 4:6; 10:17; 17:15; 2 Nephi 1:27–28). Hvordan kan disse egenskapene hjelpe oss i våre anstrengelser for å dele evangeliet med andre?

    Bilde
    misjonærer som underviser

    Herren ber oss om å forkynne evangeliet i vår tid som i den tidlige Kirken.

Lære og pakter 32–3335

Herren forbereder oss til det arbeidet han ønsker at vi skal gjøre.

  • Hvordan har Herren hjulpet oss å utføre hans verk? En drøfting om livet til menneskene som er beskrevet i Lære og pakter 32–3335, kan være en god begynnelse for å grunne på disse erfaringene. Du kan for eksempel dele med klassen Ezra Thayers beretning om hans syn i “Ytterligere ressurser”, og deretter be klassemedlemmene om å lese Lære og pakter 33:1–13, som er en del av en åpenbaring til Ezra Thayer. Hvordan forberedte Herren Ezra for det arbeidet Herren ønsket at han skulle gjøre? (se Lære og pakter 33:2). Du kan også be et klassemedlem om å dele litt bakgrunnsinformasjon om forholdet mellom Parley P. Pratt og Sidney Rigdon (se “Gjenopprettelsens røster: Vitnesbyrd fra tidlige konvertitter” i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Hvordan var dette forholdet til velsignelse for Kirken? Hvilke tegn ser vi på at Herrens hånd var tilstede i disse mennenes liv? Klassemedlemmene kan kanskje dele erfaringer som har hjulpet dem å forstå at Herren er oppmerksom på dem på en lignende måte.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Videoer om misjonærarbeid (på ChurchofJesusChrist.org).

“Din tur til å reise på misjon”

“En prestedømsplikt”

Ezra Thayers syn.

Ezra Thayer skrev at noe tid før han ble døpt, hadde han et syn der “en mann kom og hadde med en papirrull og viste meg den, han hadde også med en trompet og ba meg om å spille på den. Jeg fortalte ham at jeg aldri hadde spilt på en sånn før. Han sa: du kan spille på den, prøv den … Den laget den vakreste lyden jeg noen gang hadde hørt” (“Revelation, October 1830–B, Revelation Book 1,” historisk introduksjon, josephsmithpapers.org). Da Joseph Smith senere mottok en åpenbaring for Ezra Thayer og Northrop Sweet, nå nedtegnet som Lære og pakter 33, tolket Ezra åpenbaringen som papirrullen i det synet han hadde.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppmuntre til en ærbødig atmosfære. “Hjelp klassens medlemmer å forstå at hver og en av dem påvirker ånden i klassen. Be dem om hjelp til å skape en åpen, kjærlig og respektfull atmosfære slik at alle føler seg trygge på å fortelle om erfaringer, stille spørsmål og bære vitnesbyrd” (Undervisning på Frelserens måte, 15).

Skriv ut