Lære og pakter 2021
14.‒20. juni. Lære og pakter 64–66: “Herren krever hjertet og et villig sinn”


“14.‒20. juni. Lære og pakter 64‒66: ‘Herren krever hjertet og et villig sinn’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“14.‒20. juni. Lære og pakter 64‒66”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
et jorde ved soloppgang

Daviess fylke i Missouri

14.‒20. juni

Lære og pakter 64‒66

“Herren krever hjertet og et villig sinn”

I løpet av ditt studium denne uken, overvei med bønnens hjelp hvilke prinsipper fra Lære og pakter 64–66 som ville styrke klassemedlemmenes tro og kunnskap.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

For å oppmuntre klassemedlemmene til å dele noe de syntes var meningsfullt i sitt skriftstudium denne uken, kan du be dem grunne på utfordringene vi står overfor i dag. Be dem så dele et vers fra Lære og pakter 64–66 som de føler kan hjelpe med en av disse utfordringene.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 64:1‒11

Vi må tilgi alle.

  • Klassemedlemmene vil kanskje ha nytte av å drøfte hvorfor det å tilgi andre kan være så vanskelig ‒ og hvordan de har overvunnet disse vanskene. De kan også granske Lære og pakter 64:1–11 for å finne prinsipper og sannheter som inspirerer dem til å være mer tilgivende. Hva lærer disse skriftstedene oss om Frelseren? For å illustrere tilgivelsens velsignelser kan du dele historien om Morrell Bowen fra eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Forlikelsens tjeneste” (Ensign eller Liahona, nov. 2018, 77–79) eller videoen “Forgiveness: My Burden Was Made Light” [Tilgivelse: Min byrde ble gjort lett] (ChurchofJesusChrist.org). En av klassemedlemmene er kanskje også villig til å dele en personlig historie om å tilgi eller bli tilgitt. Hvordan ble personene i disse eksemplene velsignet ved tilgivelsens kraft?

Lære og pakter 64:31‒34

Herren krever “hjertet og et villig sinn”.

  • Herren vil ikke at vi skal bli “trette”, men det er naturlig at de som gjør sitt beste ‒ kanskje også noen i klassen ‒ blir “trette av å gjøre godt”. Hvorfor oppstår denne trettheten? Hvilke råd finner vi i Lære og pakter 64:31–34 som kan hjelpe oss når vi strever med slike følelser?

  • For å berike drøftingen kan du vise bilder av noe stort og imponerende som ble bygget over lang tid av “små ting” ‒ som for eksempel en mosaikk eller en mursteinsbygning. Hva er noen eksempler på det store verket Herren har gitt oss? Hvilke små ting kan vi gjøre nå for å legge grunnlaget for det verket?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å fordype seg i Lære og pakter 64:34, kan du skrive Hjerte og Villig sinn på tavlen. Klassemedlemmene kan skrive under disse overskriftene hva de føler det vil si å gi Herren hjertet og et villig sinn. Du finner en forklaring av disse begrepene i eldste Donald L. Hallstrøms ord under “Ytterligere ressurser”. Skriftsteder som de følgende kan også gi litt innsikt: Mosiah 7:33; Ether 4:15; Lære og pakter 43:34; Moses 7:18; Joseph Smith ‒ Historie 1:19.

Lære og pakter 65

Guds rike på jorden forbereder verden for Frelserens gjenkomst.

  • Lære og pakter 65 gir en inspirerende beskrivelse av oppgaven Herrens kirke i de siste dager har. For å hjelpe klassemedlemmene å se sin del av denne oppgaven, kan du be dem granske kapittel 65 for å finne svar på spørsmål som disse: Hva ønsker Herren at hans rike skal gjøre på jorden? Hva vil han at jeg skal gjøre for å hjelpe? Dere kan også se videoen “Prepare Today for the Second Coming” [Forbered deg i dag til Det annet komme] (ChurchofJesusChrist.org) eller slå opp president Dallin H. Oaks’ budskap under “Ytterligere ressurser”. Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de ville svare på president Oaks’ spørsmål.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Hjertet og et villig sinn.”

Eldste Donald L. Hallstrom antydet denne mulige betydningen av uttrykket “hjertet og et villig sinn”:

“Hjertet er et symbol på kjærlighet og engasjement. Vi ofrer og bærer byrder for dem vi er glad i, som vi ikke ville tåle av noen annen grunn. Uten kjærlighet avtar vårt engasjement …

Å ha ‘et villig sinn’ innebærer å gjøre vår beste innsats og beste tenkning og å søke Guds visdom. Det antyder at det vi mest entusiastisk studerer gjennom hele livet, bør være det som er av evig art. Det betyr at det må være et uløselig forhold mellom å høre Guds ord og å adlyde det” (“The Heart and a Willing Mind”, Ensign, juni 2011, 31–32).

Forberedelse til Det annet komme.

“Hva om dagen for [Jesu Kristi] komme var i morgen? Hvis vi visste at vi skulle møte Herren i morgen – ved for tidlig død eller at han uventet kom – hva ville vi da gjøre i dag? Hvilke bekjennelser ville vi komme med? Hva ville vi slutte å gjøre? Hvilke mellomværender ville vi gjøre opp? Hvem ville vi tilgi? Hvilke vitnesbyrd ville vi bære?” (Dallin H. Oaks, “Forberedelse til Det annet komme”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 9).

Vi kan forbedre vår undervisning

Du kan hente styrke fra Frelseren. “I din innsats for å etterleve og undervise mer som Frelseren, vil du uunngåelig noen ganger komme til kort. Bli ikke motløs, men la heller dine feil og svakheter vende deg til vår himmelske Fader og Frelseren” (Undervisning på Frelserens måte, 14).

Skriv ut