Lære og pakter 2021
21.‒27. juni. Lære og pakter 67–70: “Av større verdi … enn alle jordens rikdommer”


“21.‒27. juni. Lære og pakter 67‒70: ‘Av større verdi … enn alle jordens rikdommer’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“21.‒27. juni. Lære og pakter 67‒70”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen

Bilde
revelation manuscript book in display case

21.‒27. juni

Lære og pakter 67‒70

“Av større verdi … enn alle jordens rikdommer”

Å forberede seg til å undervise betyr mer enn å tenke på hva du skal si og gjøre som lærer. Det bør også innbefatte å overveie hva elever kan gjøre for å undervise hverandre. Hvordan vil du oppfordre klassemedlemmene til å dele erfaringer eller innsikt de har fått ved å lese disse skriftstedene?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan skrive på tavlen Denne uken lærte Herren meg … og be klassemedlemmene fullføre setningen med noe de har lært.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 67:1‒9

Åpenbaringene som er gitt gjennom Joseph Smith, er sanne og kommer fra Gud.

  • Å forstå den historiske bakgrunnen for Lære og pakter 67 kan være nyttig for en drøfting om dette kapittelet. Kanskje en av klassemedlemmene kan sammenfatte omstendighetene som førte til denne åpenbaringen (se Lære og pakter 67, kapitteloverskriften; Saints [Hellige], 1:140‒43). Hvis vi var på møtet hvor utgivelsen av åpenbaringene ble drøftet, hvilke grunner kunne vi gi til fordel for denne tanken? Hva kunne vi si til dem som var bekymret for ufullkommenheter i Joseph Smiths språk? Hva lærer kapittel 67 oss om profeter og åpenbaring? Klassemedlemmene kan også fortelle hvordan de selv har fått vite at disse åpenbaringene er sanne.

Lære og pakter 68:1‒6

De inspirerte ordene fra Herrens tjenere er Herrens ord.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte Lære og pakter 68:1–6, kan du be dem lese disse versene i små grupper og dele med hverandre sannhetene de lærer om Herrens tjeneres læresetninger. Be gruppene dele med hverandre hvordan de vet at prinsippene som undervises i vers 4, er sanne. Klassemedlemmene kan dele erfaringer der de snakket eller underviste “som de [ble] drevet av Den Hellige Ånd” (vers 3), og hvordan Herren var med dem og sto ved deres side (se vers 6).

  • Hvis du ønsker å drøfte hvordan disse versene angår Herrens tjeneres læresetninger på generalkonferansen, kan eldste Jeffrey R. Hollands uttalelse under “Ytterligere ressurser” være nyttig. Klassemedlemmene kan også dele nyere konferansebudskap som har styrket deres tro på læren som finnes i disse versene.

Lære og pakter 68:25‒31

Foreldre har ansvar for å undervise sine barn.

  • Er det foreldre i klassen ‒ eller fremtidige foreldre? Kanskje de vil ha nytte av å drøfte Herrens råd til foreldre i kapittel 68. Noen foreldre i klassen kan for eksempel velge et prinsipp fra vers 25–28 og drøfte hvordan de prøver å undervise barna sine om disse tingene (vers 29–31 har også noen viktige prinsipper). Klassemedlemmene kan også drøfte hvordan foreldrene deres har lært dem evangeliets prinsipper.

    Hvorfor er hjemmet det beste stedet for barn å lære evangeliet? Hva vil vi si til foreldre som føler seg utilstrekkelige eller overveldet av plikten til å undervise barna sine?

    Bilde
    familie som studerer

    Herren har gitt foreldre ansvaret for å undervise barna sine.

Lære og pakter 70:1‒4

Vi er ansvarlige for åpenbaringene som Herren har gitt oss.

  • Herren ga bestemte brødre ansvaret for å bringe åpenbaringene til Missouri og føre tilsyn med utgivelsen av dem. På hvilken måte kan vi se på oss selv som forvaltere over åpenbaringene? Hvilke andre læresetninger fra dette kapittelet om forvaltning kan gjelde oss?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Gud taler til oss i dag.

Eldste Jeffrey R. Holland talte om hvordan prinsippet som undervises i Lære og pakter 68:4, gjelder generalkonferansen: “[Jeg vil] at dere i dagene fremover skal grunne, ikke bare på budskapene dere har hørt, men også på det unike fenomen som generalkonferansen i seg selv er – hva vi som siste dagers hellige tror at slike konferanser er og hvordan vi vil at verden skal oppleve dem. Vi vitner for alle nasjoner, stammer, tungemål og folk at Gud ikke bare lever, men også at han taler, og at de råd dere har hørt for vår tid, under Den hellige ånds veiledning, er ‘Herrens vilje, … Herrens ord, … Herrens røst og Guds kraft til frelse’ [Lære og pakter 68:4]” (“Et banner for nasjonene”, Ensign eller Liahona, mai 2011, 111).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp elevene å oppbygge hverandre. “Hver enkelt i klassen er en rik kilde til vitnesbyrd, innsikt og erfaringer med å etterleve evangeliet. Oppfordre dem til å dele med og oppløfte hverandre” (Undervisning på Frelserens måte, 5).

Skriv ut