Lære og pakter 2021
31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60–62: “Alt kjød er i mine hender”


“31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60‒62: ‘Alt kjød er i mine hender’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60‒62”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Elven Missouri

Campfire on the Missouri [Leirbål ved elven Missouri], av Bryan Mark Taylor

31. mai‒6. juni

Lære og pakter 60‒62

“Alt kjød er i mine hender”

Eldste Ronald A. Rasband har sagt: “Hver av oss må først styrke oss selv åndelig, og deretter styrke andre rundt oss. Overvei Skriftene regelmessig, og husk tanker og følelser dere opplever når dere leser dem” (“Så du ikke glemmer”, Ensign eller Liahona, nov. 2016, 114).

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan inspirere til en meningsfylt drøfting ved å be klassemedlemmene svare på et bestemt spørsmål eller en tanke som har sammenheng med skriftstedene de har lest hjemme. Du kan for eksempel be dem fortelle om noe de har lært om vår himmelske Fader eller Jesus Kristus denne uken.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 60:2‒3; 7:13‒14; 62:3, 9.

Herren er tilfreds når vi åpner vår munn for å dele evangeliet med andre.

  • Som medlemmer av Kirken vet vi at det gjengitte evangelium er en stor skatt til velsignelse for Guds barn. Hvorfor nøler vi da noen ganger med å dele vårt vitnesbyrd med andre? Vurder å be klassemedlemmene lage en liste på tavlen over noen grunner til at vi kanskje ikke åpner munnen for å dele evangeliet med andre. Klassemedlemmene kan så lese Lære og pakter 60:2–3, 7, 13–14; 62:39 og se etter ord eller uttrykk som inspirerer dem til å dele evangeliet med andre. De kan gjerne lage en liste på tavlen over det de fant. Kanskje noen klassemedlemmer kan fortelle om en opplevelse da de overvant frykten og delte evangeliet med noen.

  • Gjennom hele Lære og pakter 60–62 er det læresetninger, både uttalte og underforståtte, om å dele evangeliet med andre. For å hjelpe klassemedlemmene å oppdage disse læresetningene kan du be hver enkelt om å gjennomgå ett av disse kapitlene og dele alt de finner som lærer dem om å dele evangeliet med andre. Det kan berike drøftingen å lese om eksemplariske misjonærer andre steder i Skriftene (se f.eks. Apostlenes gjerninger 8:27–40; Alma 19:16–17) og drøfte hva vi lærer av dem. Hvilke eksempler kan vi dele fra vårt eget liv? Kan noen klassemedlemmer fortelle hvordan de ble presentert for evangeliet og hva de følte for dem som underviste dem? Klassen kan ha nytte av å rollespille hvordan vi kan “åpne [vår] munn” og dele evangeliet med andre.

    Bilde
    misjonærer på en buss

    Gud ønsker at vi skal dele evangeliet med andre.

Lære og pakter 60:2–4; 61:1–2, 20, 36–38; 62:1, 6

Skriftene underviser oss om Jesus Kristus.

  • Be klassemedlemmene skrive på tavlen alt de har lært om Frelseren denne uken ved å studere kapittel 60–62, sammen med de tilhørende versene. De kan også granske Lære og pakter 60:2–4; 61:1–2, 20, 36–38; 62:1, 6 for å finne ting som undervises om Frelseren. Hvilke historier fra Skriftene eller vårt eget liv illustrerer Frelserens roller og egenskaper som vi har lært om? (for eksempel Johannes 8:1–11; Ether 2:14–15). Du kan gjerne oppfordre klassemedlemmene til å bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus eller til hver for seg å reflektere over hva han betyr for dem.

Lære og pakter 60:5; 61:22; 62:5‒8

Herren vil at vi skal ta noen avgjørelser “ettersom [vi] synes best”.

  • Vurder å be klassemedlemmene lese Lære og pakter 60:5; 61:22; 62:5‒8 to og to sammen eller i små grupper og dele det de føler kan være Herrens budskap til oss. Når har de følt at de skulle bruke sin egen dømmekraft til å ta en avgjørelse? Vurder å dele uttalelsen av president Dallin H. Oaks under “Ytterligere ressurser” som en del av drøftingen. Hvordan kan foreldre hjelpe barna sine å lære dette viktige prinsippet?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Å handle etter eget beste skjønn.

President Dallin H. Oaks har sagt:

“Et ønske om å bli ledet av Herren er en styrke, men ønsket må ledsages av en forståelse av at vår himmelske Fader overlater mange avgjørelser til oss personlig. Personlige avgjørelser er en kilde til den vekst vi er ment å ha i jordelivet. Personer som prøver å overlate alle avgjørelser til Herren og ber om åpenbaring for hver eneste avgjørelse, vil snart komme opp i situasjoner hvor de ber om veiledning uten å få det. Dette kan for eksempel gjerne skje i de utallige situasjoner hvor det er snakk om trivielle valg, og hvor det ene valget er like akseptabelt som det andre.

Vi skulle tenke ut saker i vårt eget sinn, bruke den tenkeevne vår Skaper har satt i oss. Deretter skulle vi be om veiledning og handle ifølge den hvis vi mottar den. Hvis vi ikke mottar veiledning, skulle vi handle etter eget beste skjønn” (“Våre sterke sider kan bli vårt fall”, Lys over Norge, mai 1995, 15).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bli kjent med dem som strever. Det kan være vanskelig å oppdage hva dem du underviser strever med. Men med Åndens og dine lederes hjelp kan du vite den beste måten å nå ut til disse personene på. (Se Undervisning på Frelserens måte, 8–9.)

Skriv ut