Lære og pakter 2021
24.‒30. mai. Lære og pakter 58–59: “Arbeide ivrig for en god sak”


“24.‒30. mai. Lære og pakter 58‒59: ‘Arbeide ivrig for en god sak’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“24.‒30. mai. Lære og pakter 58‒59”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen

Bilde
Gate i Independence i Missouri

Independence, Missouri, av Al Rounds

24.‒30. mai

Lære og pakter 58‒59

“Arbeide ivrig for en god sak”

Når du har lest Lære og pakter 58–59, kan du overveie følgende spørsmål: Hva føler du deg inspirert til å dele med klassen? Hva håper du at de vil oppdage? Hvordan kan du hjelpe dem å oppdage disse tingene?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

For å oppfordre klassemedlemmene til å dele det de har lært under sitt skriftstudium, kan du skrive følgende spørsmål på tavlen: Hva har vi lært? Hvordan skal vi etterleve det vi har lært? Klassemedlemmene kan gjerne lage en liste over sannheter de fant i Lære og pakter 58–59, under det første spørsmålet. Så kan de bruke noen minutter på å drøfte forslag for å etterleve disse sannhetene og skrive forslagene sine under det andre spørsmålet.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 58:1‒5, 26‒33

Velsignelser kommer i henhold til Guds tidsplan og vår egen flid.

  • Lære og pakter 58 lærer oss sannheter som kan gi fred i stunder med prøvelser. Klassemedlemmene kan ha oppdaget noen av disse sannhetene under sitt studium av dette kapittelet. Be dem dele det de har funnet ut. De kan også granske vers 1–5, 26–33 i klassen, hver for seg eller i grupper, for å finne noe som kan være til hjelp for noen som opplever motgang eller som venter på en lovet velsignelse. Når de har fortalt hva de har funnet ut, kan kanskje noen klassemedlemmer dele erfaringer eller andre skriftsteder som har bekreftet sannhetene i disse versene.

  • Som en del av deres drøfting av dette prinsippet, kan du gjerne vise videoen “Hope Ya Know, We Had a Hard Time” [Håper du forstår at vi har hatt det tøft] (ChurchofJesusChrist.org) og drøfte hva vi kan gjøre for å hjelpe dem som har det vanskelig. Sitatet av søster Linda S. Reeves under “Ytterligere ressurser” kan også være til hjelp i drøftingen. Hvordan påvirker søster Reeves’ ord vårt syn på prøvelsene våre?

Lære og pakter 58:26‒29

Vi kan “tilveiebringe mye rettferdighet” av “egen fri vilje”.

  • Hva har klassemedlemmene lært av sitt studium av Lære og pakter 58:26–29 denne uken? Du kan gjerne dele klassen i grupper og be klassemedlemmene drøfte ord eller uttrykk i disse versene som de syntes var meningsfulle. Hvordan inspirerer disse versene oss til å “tilveiebringe mye rettferdighet”? (vers 27). Hvorfor vil Herren at vi ikke skal måtte “befales i alle ting”? (vers 26). Hva sier disse versene om hva Herren ønsker at vi skal bli?

Lære og pakter 59:9‒19

Sabbaten er Herrens dag.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å finne ut hva Herren lærte de tidlige hellige i Missouri om sabbaten, kan du be dem granske Lære og pakter 59:9–19 og lage en liste på tavlen over hva hvert vers lærer oss om sabbaten. Klassemedlemmene kan også fortelle hvordan deres vitnesbyrd om sabbatsdagen har vokst når de har holdt sabbatsdagen hellig. Sabbath.ChurchofJesusChrist.org har noen videoer som kan hjelpe dere å få i gang en drøfting.

  • I Lære og pakter 59 underviste Herren om sabbatsdagen med ord som “glede”, “glade” og “blidt åsyn” (vers 14–15). Klassemedlemmene kan se etter ord som disse i vers 9–19. Klassemedlemmene kan så fortelle hva de gjør for å gjøre sabbaten gledesfylt. Hvordan kan vi bruke disse versene til å undervise andre om hvorfor vi holder sabbatsdagen hellig?

  • Denne drøftingen kan også være en mulighet for klassemedlemmene til å utveksle ideer om hvordan de og deres familie bruker sabbaten til å gjøre sitt hjem til sentrum for læring av evangeliet. Be dem fortelle om hvordan deres innsats hjelper dem å holde seg “mer fullstendig … ubesmittet av verden” (vers 9).

    Bilde
    brød og nadverdsbegre

    Nadverden er en viktig del av å helligholde sabbaten.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Våre prøvelser kan lede oss til Frelseren.

Linda S. Reeves, tidligere medlem av Hjelpeforeningens generalpresidentskap, underviste:

“Herren lar oss bli prøvet, noen ganger til grensen av det vi kan klare. Vi har sett noen vi er glad i – kanskje også oss selv – billedlig talt få livet brent til grunnen, og har lurt på hvorfor en kjærlig og omsorgsfull himmelsk Fader ville tillate noe slikt å skje. Men han forlater oss ikke i asken – han står med åpne armer, og inviterer oss ivrig til å komme til ham …

Han er ivrig etter å hjelpe oss, trøste oss og lindre vår smerte når vi setter vår lit til forsoningens kraft og overholder våre pakter. Prøvelser og trengsler vi opplever, kan være nettopp det som veileder oss til å komme til ham og holde oss til våre pakter, slik at vi kan vende tilbake til hans nærhet og motta alt som Faderen har” (“Gjør krav på velsignelsene ved dine pakter”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 119–20).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sørg for at du underviser i sann lære. “Tenk stadig etter: ‘Hvordan vil det jeg underviser, hjelpe elevene å utvikle tro på Kristus, omvende seg, inngå og holde pakter med Gud og motta Den hellige ånd?’” (Undervisning på Frelserens måte, 20).

Skriv ut